Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
larsk

larsk

Medlem
  • Plats Skövde
  • Registrerad 2008-03-24
  • Senast aktiv 2013-07-17
  • Antal inlägg 75

Foruminlägg

De senaste inläggen larsk har skrivit i forumet.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2011-01-03 22:21
Ursprungligen av Pgreen:

Nya Apple TV hade problem med undertexter i sin första mjukvaruversion, detta fixades i den till dagens datum senaste version, 4.1.
Så se till att du använder senaste versionen av mjukvaran för Apple TV.

Vilka problem var det som löstes? Jag har fortfarande problem med att undertexterna blir väldigt små på min ATV 2. I iTunes ser det bra ut.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2010-10-11 20:13

Har en TimeCapsule som jag är ansluten till hela tiden. Dock så får jag upp en meddelanderuta med texten "Serveranslutningar avbrutna" när jag väcker datorn från vila. Kan man göra så att detta inte kommer upp efter vila?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2010-03-06 21:06

Jag är också intresserad av hur man tar emot digital-tv från ComHem med dubbla mottagare på en mac mini. Har idag en Firedtv och Eyetv men vill gärna kunna spela in på en kanal och titta på en annan eller spela in på två kanaler.
Är det kanske en cardshare-server som gäller eller finns det andra lösningar? Förstår att jag måste ha en mottagare till men vill ju inte behöva skaffa ett till abonnemang. HDTV vore bra om det fungerade även med dubbla mottagare.

Ursprungligen av tomeriksen:

Enkel fråga med säkert krångligt svar: Vilken setup funkar bäst om man ska titta på ComHem (ej HD) och vill ha två tuners?

(tanken med två tuners är så klart att kunna spela in två kanaler samtidigt eller timeshifta en kanal samtidigt som man spelar in en annan)

  • Medlem
  • Skövde
  • 2009-12-28 16:51

Tror det var flash som spökade. Kom på att jag hade installerat en beta-version av flash för att lösa problem med flash. Men efter att ha avinstallerat betaversionen och sedan installerat senaste stabila versionen så verkar problemen med både de visuella felen och problemen med flash vara lösta.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2009-12-25 15:40
Ursprungligen av hummel:

Det verkar som det är problem med grafikdrivrutin. Jag rekommenderar att uppgraderar systemet till senaste version, 10.6.2

Tack för tipset! Jag har dock redan alla uppdateringar installerade.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2009-12-25 14:17

Under den senaste veckan har det under vissa tillfällen uppstått en del "visuella fel" bland annat runt fönster och i Dock.
Kolla in följande bild.
Någon som vet vad det kan bero på? Har själv ingen aning om vad jag kan ha gjort för att det skall ha uppstått.
Har en vit MacBook inköpt april 2008 med Mac OS 10.6 installerat.
Tack på förhand!

  • Medlem
  • Skövde
  • 2009-11-22 23:04
Ursprungligen av Kajan:

Någon har någon länk till TTD datafiler som behövs före OpenTTD? länken i nån av dem första inläggen fungerar inte längre...

Jag hittade de här: OpenTTD (Open Transport Tycoon Deluxe) with Transport Tycoon Deluxe Data Files - Digiex

  • Medlem
  • Skövde
  • 2009-10-14 12:10

Har använt iPhone-appen GPS Kit en del och då lagt upp både tracks och waypoints på deras webbplats för användning i programmet. Detta har fungerat bra till för några veckor sedan. Nu kan man inte längre se sina eller närbelägna tracks och waypoints i GPS Kit längre. En vän till mig har samma problem. Har varit i kontakt med tillverkarna men det verkar inte vara några andra som har problem.
Finns det någon här som använder GPS Kit och som det fortfarande fungerar för?
Eller finns det liknande alternativ? Vore bra om man kunde använda Google's kartor och flygfoton. Och så ska man kunna lägga in egna linjer och punkter in i programmet.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2009-10-03 13:36

Nu har jag till slut löst det. Var tydligen inte bara jag som hade problem.
Info finns här: Chuck: How to run SWT apps on a Mac

  • Medlem
  • Skövde
  • 2009-09-25 11:28
Ursprungligen av Marcus K:

Om det inte är absolut nödvändigt att använda Java skulle jag i så fall använda GTK+ med någon av Perl-, Python- eller Ruby-bindningarna då de även finns för Windows och samma kod kan användas på alla plattformar. Ska du istället arbeta i C bör du använda t. ex. GLib eller liknande för att inte hålla på med direkta system- och bilioteksanrop hos respektive plattform.

Det här är förstås väldigt subjektivt men om du däremot måste använda Java är nog SWT ett av de bästa alternativen när man väl får det att fungera. Jag har bara lekt med det i Mac OS X-miljö och då fick man föra in sitt program i en programbundle för att få det att fungera bra utanför Eclipse.

Problemet är att programmet jag har redan är skrivet i Java, hade bara problem med fullskärm i Swing. Så om jag kunde få SWT att fungera så vore det suveränt. Att skriva om programmet i C++ eller något annat är bara en sista utväg.
Har du någon mer info om hur du gjorde för att få det att fungera utanför Eclipse? Programbundle?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2009-09-23 21:03
Ursprungligen av Marcus K:

GTK+ är ett ganska fint toolkit när man bygger program som ska vara körbara på flera olika plattformar. En snabb titt på dokumentationen för GtkWindow visar att det verkar kunna köras i fullskärmsläge. SWT är väl annars ett av de bättre toolkiten för Java. Åtminstone på Mac OS X kan du bygga ihop en programbundle så att programmet beteer sig som ett vanligt program.

Tack för tipset!
Har testat SWT lite mer nu. Problemet uppstår på de två Mac'ar jag har testat på, dock så fungerar det på den Windows-dator jag testat på. Så det verkar ju vara något problem med SWT på mac? Har dock endast testat under MacOS 10.6 och Java 1.6, dock både under 32-bitars och 64-bitars.
Någon annan här som kan testa ifall det fungerar för er under Mac?
Angående GTK+ så verkar det inte finnas för Windows under Java?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2009-09-23 17:40
Ursprungligen av grobros:

java.net Forums : Full Screen Exclusive in two monitor ...

En "ful"-lösning med att maximera JFrame och disable min, max och close.

testa annars koden som finns på denna sida.
Swing - Re: GUI needed to fill entire screen

Tack för svar!
Om jag kör enligt första sidan så blir jag ju inte av med systemlisten och dock'en.
Och om jag kör enligt andra sidan så gör det ingen skillnad mot hur jag gjorde innan, den andra skärmen blir alltså svart.

Men jag har börjat testa SWT som följder med Eclipse. Jag har dock svårt att få ett kodexempel att fungera utanför Eclipse. Kör jag nedanstående kod så får jag felmeddelandet som står under koden. Gäller när jag kör programmet från Terminalen eller från Netbeans. När jag kör det från Eclipse så verkar det dock fungera.
Någon som vet hur jag kan få det att köra utanför Eclipse?

package swttest;

import org.eclipse.swt.widgets.Display;
import org.eclipse.swt.widgets.Shell;

public class Main {

  public static void main(String[] args) {
    Display display = new Display();
    Shell shell = new Shell(display);
    shell.open();
    while (!shell.isDisposed()) {
      if (!display.readAndDispatch())
        display.sleep();
    }
    display.dispose();
  }
}
2009-09-22 22:16:20.805 java[72461:d07] *** __NSAutoreleaseNoPool(): Object 0x1001591d0 of class NSView autoreleased with no pool in place - just leaking
2009-09-22 22:16:20.806 java[72461:d07] *** __NSAutoreleaseNoPool(): Object 0x101460500 of class NSCFArray autoreleased with no pool in place - just leaking
2009-09-22 22:16:20.810 java[72461:d07] *** __NSAutoreleaseNoPool(): Object 0x100115e30 of class __NSArray0 autoreleased with no pool in place - just leaking
2009-09-22 22:16:20.812 java[72461:d07] *** __NSAutoreleaseNoPool(): Object 0x10015b410 of class NSCFString autoreleased with no pool in place - just leaking
2009-09-22 22:16:20.816 java[72461:1707] *** __NSAutoreleaseNoPool(): Object 0x1001628f0 of class NSCFArray autoreleased with no pool in place - just leaking
Exception in thread "Thread-12" org.eclipse.swt.SWTException: Invalid thread access
	at org.eclipse.swt.SWT.error(Unknown Source)
	at org.eclipse.swt.SWT.error(Unknown Source)
	at org.eclipse.swt.SWT.error(Unknown Source)
	at org.eclipse.swt.widgets.Widget.error(Unknown Source)
	at org.eclipse.swt.widgets.Widget.checkWidget(Unknown Source)
	at org.eclipse.swt.widgets.Shell.isEnabled(Unknown Source)
	at org.eclipse.swt.widgets.Control.updateTrackingAreas(Unknown Source)
	at org.eclipse.swt.widgets.Display.windowProc(Unknown Source)
  • Medlem
  • Skövde
  • 2009-09-20 20:32

Funderar nu på att skriva i ett annat språk för att kunna få till det.
Det viktiga är att jag kan köra ett programfönster i fullskärm i ett flerskärmsystem utan några problem. Ska alltså kunna köra ett annat program utan problem på någon av de andra skärmarna. Har haft svårt att få till detta under Java.
Det ska även vara lätt att utan en massa extra handpåläggning få det att köra under Windows och Linux.
I vilket språk och GUI toolkit är då lämpligast att använda? Vad har ni för tips?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2009-09-17 21:56

Jag har skrivit en applikation i java som skall starta en fönster i fullskärm på en dator som kommer att ha flera skärmar tillkopplade. Problemet i java och swing är att de andra skärmarna blir svarta när man kör ett fönster i fullskärm på en skärm. Jag har frågat om hjälp på ett java-forum utan resulat, verkar vara något problem i java angående fullskärm och flera skärmar.
Jag skriver programmet under MacOS men tanken är att det även ska även fungera direkt under Windows och Linux så det är därför jag skriver det i java.
Någon som har några tips på hur man kan få detta att fungera på något annat sätt? Jag har funderat på att skriva fönstret som skall köras i fullskärm i QT med hjälp av QT-Jambi under java, vet dock inte hur det fungerar med fullskärm på flera skärmar under QT än. Men finns det något annat alternativ som gör det enkelt att köra fönster i fullskärm på ett flerskärmsystem? Ska dessutom kunna köras under flera operativsystem utan en massa handpåläggning.
Koden jag använder för fullskärm ser ut ungefär som nedan:

GraphicsEnvironment gEnvironment = GraphicsEnvironment.getLocalGraphicsEnvironment();

GraphicsDevice gDevicePrimary = gEnvironment.getScreenDevices()[0];
gDevicePrimary.setFullScreenWindow(this.getFrame());

GraphicsDevice gDeviceSecondary = gEnvironment.getScreenDevices()[1];
gDeviceSecondary.setFullScreenWindow(frame);

Om någon har någonting som kan hjälpa så vore jag mycket tacksam. Tack på förhand!

  • Medlem
  • Skövde
  • 2009-05-09 23:10

Tack för svar!
Det har alltid fungerat bra med vila på Mac, har bara aldrig riktigt förstått helt hur det fungerat men nu vet jag mer. Tack!