Oavsett vilka datanördar det är fråga om (PirateBay, Spotify, Last.FM eller Youtube) så drar de stora pengar jämfört med vad artisterna får.
Spotify har ett problem - och det är att de måste få till en större skillnad till betalabonnemanget för att locka köpare till det. De säljer såpass lite reklam att den knappast märks i gratisversionen. Den andra skillnaden är att du får bättre ljud i betalversionen vilket de som lyssnar på en dator knappast bryr sig om. Som det ser ut nu är det tveksamt om Spotify överlever.
Google är ju redan inne här via Youtube. Och i de yngsta generationerna är det främst Youtube man söker på - inte Spotify eller PirateBay. MySpace är också stort bland de som är <29 år (och ännu större bland <19 år enligt statistik).
Facebook har bara pratat om musiktjänster. Däremot är Facebook great om du vill hålla dig uppdaterad om diverse kulturevenemang i Stockholm. Men Facebook är ju störst bland gamlingar (över 30).
Microsoft har annonserat nåt liknande Spotify men väntar sannolikt tills efter lanseringen av nästa version av deras ipod-kopia (ZuneHD) som kommer nån gång i september.
Apple annonserar säkert nya ipods den 7:e september. Jag skulle tro att de sitter med streaming helt klart i iTunes och bara väntar på rätt ögonblick. Apple lär ju också lansera "Cocktail" snart - vilket ju är ett samlingsformat där man grupperar ihop filer i "album". Dvs. musik, video, text, bilder etc. För oss som saknar gamla tiders LP-omslag
De stora skivbolagen har nåt liknande "cocktail" på gång - provlansering i november.
Så det rör sig lite nu. Men atristerna - de kommer inte att få nåt om det inte tar strid. För min egen del duger streaming för skräplyssning. Jag föredrar att köra nån collectors edition med vinyler och booklets av vissa artister som jag bryr mig lite mer om.