Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Mats einarsson
  • Plats Botkyrka
  • Registrerad 2008-07-10
  • Senast aktiv 2008-07-21
  • Antal inlägg 5

Foruminlägg

De senaste inläggen Mats einarsson har skrivit i forumet.

1

Köpte just en DIR 100; inga problem nu.

Ursprungligen av Hagelin:

Problemet är alltså att du inte har någon router.

Du får bara en ip-adress av din bredbandsleverantör. Den går till först startade dator. För att koppla in fler behöver du en router som får den ip-adressen och sedan ger egna interna ip-adresser till datorerna. Du har istället köpt en switch, som i stort sett bara är ett grenuttag för att koppla in flera datorer.

Åhå. Det borde försäljarna på databutiken kunnat upplysa mig om kan man tycka.

På ZyXels hemsida står:
"Ingen konfigurering av Prestige 660H Triple Play Modem Silver skall göras."

Jag skriver in http://192.168.1.1 i webbläsarens url-fält och får:
Anslutningen misslyckades
Firefox kan inte upprätta en anslutning till servern på 192.168.1.1.

Problem:
Jag kommer bara ut på nätet med en dator i taget. Automatiskt utdelad IP-adress funkar bara till den först startade datorn.

Hårdvara:
1 iMac, 1 PC
ZyXel P-660H Triple Play modem
D-Link DGS 1005D router
(Telia ADSL 24Mb bredband)

Automatisk IP-adresstilldelning ikryssad på båda datorerna.
Macens nätverksdiagnos kan inte ge något svar.
Båda datorerna har kontakt med routern enligt indikatorlamporna.
Den dator som startas sist får en egentilldelad IP (169.nånting)

Har testat med annan router (samma märke)
Har testat med följande datorkombinationer:
iMac + PC
iMac + PowerBook Mac
Power Book + PC

Problemet uppkom efter att jag bytt ut både modem och router pga andra fel.

Läste nånstans att man kan konfigurera routern (och/eller modemet?) genom att gå in via webbläsaren på routerns IP-adress; det funkar inte ("servern svarar inte").

Har mejlat ZyXels och D-Links support, men inte fått svar.

Tacksam för hjälp!

1