Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
CEk

CEk

Medlem
  • Plats Karlstad
  • Registrerad 2008-07-25
  • Senast aktiv 2019-02-02
  • Antal inlägg 1364

Foruminlägg

De senaste inläggen CEk har skrivit i forumet.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2014-06-23 10:08

Förut har man ju kunnat logga in på iCloud.com och tagit bort enheten därifrån (om man inte har enheten tillgänlig) men sedan några veckor har jag märkt att det alternativet är borta. Har kollat Apples supportsida http://support.apple.com/kb/PH2702?viewlocale... men alternativen där finns inte en med att välja på.

Nån annan som vet hur man löser det på distans?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2014-06-03 14:21

Återställning och uppdatering till 7.1.1 löste det för mig. Testade ju återställning på 7.1 utan framgång, märkligt det där. Nu kan de gärna få släppa jailbreak också bara.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2014-05-21 00:23
Ursprungligen av kenjon:

En återställning utan att lägga tillbaka backupen (ställ in som ny telefon)?

Testat det redan. Börjar kännas hopplöst det här. :/

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2014-05-19 18:08

Hade en kund inne på jobbet idag som hade precis samma problem, dock inte över wifi utan över mobilanslutningen. Testade återställning och nytt SIM-kort men samma issue, slutar fungera efter ett tag och står att det inte finns nåt internet/servern inte svarar. Så nåt verkar ju vara knas med vissa iOS-versioner(?) eller så, irriterande är det som sagt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2014-05-14 15:55

Snart har jag lust att kasta iPaden i backen, det blir mer och mer frustrerande detta. Kan det verkligen inte finnas nån fix på det?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2014-05-08 12:41
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vilken Time Capsule-modell har du?

Enligt den här support-artikeln...
http://support.apple.com/kb/DL1708
...så är 7.7.3 enbart för den nya modellen med 802.11ac.

Den är rätt gammal, 500 Mb modell så bland de tidigare förmodar jag. Alltså jag blir galen på detta, VAD kan det vara som spökar helt plötsligt? Inte haft problemet alls genom åren förrän i februari i år när Telia hade sina DNS-problem. :/

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2014-05-08 08:15
Ursprungligen av BlackSmp:

Intressant. Har du provat med att uppgradera TC:n? Jag tycker att det var länge sedan som jag hade problem (ta i trä) och kan inte påminna mig att jag har haft problem sedan uppgradering till 7.7.3

Jag har försökt att googla på problemet men det är inte lätt att hitta tillräckligt bra söktermer

Hm, jag har 7.6.4 och den säger inte till nåt om nån uppdatering.

Samma här, det blir svårt att söka och termerna blir oftast så långa så det blir svårt att hitta rätt. Men det känns ju som fler borde ha problemet.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2014-05-07 23:50
Ursprungligen av BlackSmp:

Det är en intern IP-address så det är inte det som är problemet. Jag har också liknande problem då och då. Det är frustrerande men jag har dessvärre inte hittat orsaken ännu. Det är bara min Ipad Air som drabbas av alla mina enheter (dvs: som för dig).

Vad har du för router? Jag har en Time Capsule som jag tycker borde fungera bra ihop med Ipaden men...

När jag har problem så har jag startat Airportverktyget på Ipaden och då sett att jag har förbindelse till TC:n men Internet är markerat som "nerkopplat" trots att jag samtidigt kan surfa på andra enheter. Ibland känns det som att jag kan ta emot mail och noteringar på Ipaden men det surfandet som drabbas.

Jag kör också TC. Samma för mig, när jag går in på AirPort-verktyg på datorn så visar TC grönt men på internet är det orange, men efter ett par sekunder blir det grönt även där. Känns som det är nåt med det som spökar men som du säger så funkar det fint på andra enheter. Mitt problem på iPaden har som sagt eskalerat så den känns näst intill obrukbar nu. :/

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2014-05-07 18:46
Ursprungligen av kenjon:

Vad får du för IPnummer (så du inte kör på ett begränsat antal publika nummer)?

Hur vet jag om jag kör på ett begränsat antal? Har 10.0.1.3 på iPaden. Allt annat ser likadant ut som på iPhonen förutom att den har 6 som slutsiffra och fungerar utmärkt på det trådlösa.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2014-05-07 14:45
Ursprungligen av keptang:

Har du återställt utan att lägga tillbaka säkerhetskopia?

Yes, testat det också. Har läst att det är sällan det blir nåt hårdvarustrul med iPad, har inte tappat den eller nåt heller.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2014-05-07 14:27

Har nu haft väldiga strul med min iPad 2 Wifi några månader. Först trodde jag det berodde på Telias DNS-problem men problemen kvarstår. Jag har testat andra DNS-servrar, återställt iPaden men fortfarande så har jag väldiga problem. Plötsligt när jag surfar så står den bara och tuggar och jag får meddelandet att den inte är ansluten till internet, eller att den inte hittar servern. Stänger jag ner Safari så kan det fungera igen plötligt, eller om jag helt sonika trycka på uppdatera så laddas sidan in som vanligt.

Men nu har det blivit extremt ofta, till gränsen på att den känns obrukbar och jag vet inte vad jag ska göra. Testat alla trick med flygplansläge och återställning av nätverksintställningar, men fortfarande är problemen kvar. Alla andra enheter (iPhone, Macbook och några andra telefoner) fungerar klockrent på samma trådlösa nätverk, bara iPaden som håller på att krångla.

Finns det någon som har nån idé hur jag kan lösa detta? Känns helt hopplöst och väldigt frustrerande.

Senast redigerat 2014-05-07 15:25
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2014-04-29 16:32
Ursprungligen av kenjon:

Annars är det väl bara att gå tillbaka lite mer än några dagar. Pröva en vecka, en månad, ett halvår. Då kan du ju se när du har den senaste backupen av din -xml-fil.

Drog tillbaka hela mappen så allt löste sig!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2014-04-27 23:24
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

I vilken mapp? Letar du på rätt ställe?

Letar i iTunes-mappen som ligger under Musik. Lyckades att fixa musiken och listorna tillbaka i iTunes nu med hjälp av .itl-filen som jag tog från säkerhetskopian från i förrgår. När jag ska spela en låt dock så får jag meddelande om att iTunes inte hittar filen. Nu gjorde jag som så att jag återskapade hela "iTunes Music"-mappen från i förrgår, nätt liten 30 gb-mapp så har några timmars kopiering framför mig, men förhoppningsvis löser det problemet.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2014-04-27 23:02
Ursprungligen av lappen71:

Detta förklarar det bättre än vad jag klarar av

http://support.apple.com/kb/HT1451?viewlocale...

Tack! Jag går in i TM och bläddrar ett par dagar tillbaka, men då finns det ingen .xml-fil i mappen. :/

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2014-04-27 22:07
Ursprungligen av lappen71:

Att du har kvar låtarna i iTunes har ingen betydelse eftersom det är inte själva låtarna som iTunes läser.
Utan det är iTunes Music Library.xml,iTunes Library Extras.itdb,iTunes Library Genius.itdb och iTunes Library.itl som talar om för iTunes var musiken är,vilka spellistor du har.
Så har du en oskadad XML-fil i din TM-backup går det att återskapa spellistorna.

Då förstår jag. Då plockar jag fram dom ur en TM-säkerhetskopia, men vilken fil är det specifikt jag ska ha och hur importerar jag den i iTunes sen?