Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
joakimrydell

joakimrydell

Medlem
  • Plats Linköping
  • Registrerad 2008-11-11
  • Senast aktiv 2011-11-01
  • Antal inlägg 10

Foruminlägg

De senaste inläggen joakimrydell har skrivit i forumet.

1
Ursprungligen av dudy03:

Aktiverade min hos apple först, han inte fixa sim kortet. Hoppas inte samma sak händer mig. Skriv gärna när du kommit på en lösning utifall det händer samma sak med min :s

Ok, en uppdatering. (Det här borde kanske ligga i någon annan tråd, eller till och med ett annat (sub)forum? Vilket isf?)

Enligt iTunes gick det bra att aktivera telefonen på första försöket, men telefonen själv sade "Waiting for activation" och "No service". Jag ringde Telenor, och en tekniker tittade på SIM-kortsinformationen för det nya mikro-kortet och sade "Det ser ju fruktansvärt ut! Jag har aldrig sett något liknande!". Tydligen saknades ungefär all information som ska vara associerad med ett SIM-kort, och i stället fanns det en hög med frågetecken i databasen. Han menade att han skulle fixa problemet och att allt skulle fungera 10 - 15 minuter senare.

När det fortfarande inte fungerade efter en timme ringde jag igen. Telenor tyckte då att allt såg bra ut och rekommenderade att jag ringde Apple. Visst. Svenska Apple ville inte svara på frågor om iPhone ("Ring din operatör."), men engelska Apple hjälpte till så gott de kunde. De kunde se att aktiveringen verkade vara som den skulle.

Som ett nästa försök åkte jag till närmaste Telenorbutik för att få testa med ett annat SIM-kort. De ville/kunde inte ge mig ett "riktigt" kort, men jag fick ett inaktivt för att ha något att byta till. Min förhoppning var att byte av kort skulle trigga aktiveringsprocessen igen, och att det skulle lösa mina problem. Tyvärr hjälpte det inte.

Ungefär här kom jag på idén att ringa till mitt mobilnummer för att se vad som hände. "Numret du ringt är för närvarande inte aktivt." What!? Då måste väl felet ligga hos Telenor ändå... Jag ringde dem igen, och de gick noga igenom allt som hade med mitt kort och abonnemang att göra utan att hitta några konstigheter. Deras tips var att åka tillbaka till Telenorbuiken (tur att det inte är så långt) och testa mitt SIM-kort i deras demo-iPhone. Jag gjorde så, och till min stora glädje fungerade det inte i den telefonen heller. Jag har hellre ett trasigt/konstigt kort än en skum telefon...

Hemma igen ringde jag upp Telenor ännu en gång, och de erbjud sig att skicka ytterligare ett SIM-kort. Jag tyckte mig ha en bättre idé: varför inte associera mitt abonnemang med det inaktiva kort jag fick när jag först besökte butiken? Då slipper jag vänta, och de slipper skicka ett extra kort. Den mycket hjälpsamme teknikern tyckte att det lät bra, och sade att det nog skulle fungera 10- 15 minuter senare.

Han hade rätt. Nästan. När jag startade telefonen med det tidigare inaktiva kortet fick jag kontakt med Telenor, och välkomnades av ett meddelande om att aktiveringen lyckats. Yes! Tyvärr upptäckte jag snart att jag förvisso kunde ringa utgående samtal, men inte ta emot inkommande (numret var fortfarande "inte aktivt"). Jag kunde inte heller skicka SMS eller använda GPRS/3G.

Nytt samtal till Telenor. Om de inte själva tyckt att det var så konstigt, hade de nog varit ganska trötta på mig vid det laget... Deras gissning är att det nu aktiva SIM-kortet har begränsningar som gör att många tjänster inte fungerar som de ska, så om ett par dagar kommer ytterligare ett SIM-kort att prova med. Jag håller tummarna.

Ursprungligen av konny_mange:

Nja, jag har ett microsim från telenor hemma, och i instruktionerna så aktiverar du microsimet online (förutsatt att du hade vanligt abonnemang hos telenor innan, som microsimet ersätter).

Men man kan väl ringa också. Gör det på internet om du kan, lär ta kortare tid

Problemet är värre än så. Enligt Telenor är SIM-kortet aktivt, men det fungerar ändå inte. Jag tror att felet beror på att SIM-kortet var felaktigt registrerat hos Telenor när jag först aktiverade telefonen i iTunes. Sedan dess har Telenor fixat kortet, men jag lyckas inte tvinga fram ett nytt aktiveringsförsök. Så nu tror Apples aktiveringsservrar att telefonen är aktiverad, medan telefonen själv inte tror att den är det... Telenor tror att felet är Apples, och Apple tror att det är Telenors. Kul, kul...

Ursprungligen av Danandz:

stod det det och du hade inte fått nå tracking nummer eller dylikt? men ändå fick du din idag

Exakt. Jag blev ganska förvånad.

Om jag nu bara kunde få den att aktiveras också. Någon annan som har problem med det? Telenor, nytt mikro-SIM-kort.

Ursprungligen av tsson:

va-kom den hem till er med dhl idag?

vad sa chatten när ni pratade med dom?
stod det "being in prcocess" på ert konto på borderlinx hela tiden?

så kul-grattis,då kanske min också kommer...

Det stod last status: invoice, och något om in process, ja. På chatten sa de att "den är "redo att skickas, men har inte kommit iväg ännu", ungefär.

Ursprungligen av Mattias L:

Shit! Nu kom min!!!!!

Har inte fått tracking nummer från Borderlinx och chattade med supporten för 15 minuter sedan som sa att den skulle skickas så snart som möjligt. Men nu är den här. Sjukt! Men roligt!

Precis det hände mig också, förutom att jag chattade med supporten i går. Kul!

Då blir det en aning färre reloads av Borderlinx sida de närmaste dagarna. Tack!

Jag vill minnas att någon ställt den här frågan tidigare, men tråden är lång och sökfunktionen fungerar inte (åtminstone inte för mig)...

Får man mail från Borderlinx när de skickat ens paket, eller måste man logga in för att se om det gått iväg? Om man inte får något mail ser jag den här situationen framför mig: xkcd: Online Package Tracking

Ursprungligen av joakimrydell:

Har ni andra som fick telefoner levererade till Borderlinx 21/7 fått dem registrerade ännu? Hittills har jag bara fått det fantastiska brevet där Blinx uttrycker att de är bekymrade för att jag inte börjat använda deras tjänst ännu. :/

Yay! Nu är den registrerad! De klarade det på mindre än en vecka; det tog 6 dagar och 23,5 timmar.

Mäcen: Vilken tid kom den till dem? Min ska ha kommit fram 10.30, och jag har inte fått något brev ännu.

Har ni andra som fick telefoner levererade till Borderlinx 21/7 fått dem registrerade ännu? Hittills har jag bara fått det fantastiska brevet där Blinx uttrycker att de är bekymrade för att jag inte börjat använda deras tjänst ännu. :/

1