- joakimrydell
- Medlem ●
- Linköping
- 2010-08-03 01:04
Aktiverade min hos apple först, han inte fixa sim kortet. Hoppas inte samma sak händer mig. Skriv gärna när du kommit på en lösning utifall det händer samma sak med min :s
Ok, en uppdatering. (Det här borde kanske ligga i någon annan tråd, eller till och med ett annat (sub)forum? Vilket isf?)
Enligt iTunes gick det bra att aktivera telefonen på första försöket, men telefonen själv sade "Waiting for activation" och "No service". Jag ringde Telenor, och en tekniker tittade på SIM-kortsinformationen för det nya mikro-kortet och sade "Det ser ju fruktansvärt ut! Jag har aldrig sett något liknande!". Tydligen saknades ungefär all information som ska vara associerad med ett SIM-kort, och i stället fanns det en hög med frågetecken i databasen. Han menade att han skulle fixa problemet och att allt skulle fungera 10 - 15 minuter senare.
När det fortfarande inte fungerade efter en timme ringde jag igen. Telenor tyckte då att allt såg bra ut och rekommenderade att jag ringde Apple. Visst. Svenska Apple ville inte svara på frågor om iPhone ("Ring din operatör."), men engelska Apple hjälpte till så gott de kunde. De kunde se att aktiveringen verkade vara som den skulle.
Som ett nästa försök åkte jag till närmaste Telenorbutik för att få testa med ett annat SIM-kort. De ville/kunde inte ge mig ett "riktigt" kort, men jag fick ett inaktivt för att ha något att byta till. Min förhoppning var att byte av kort skulle trigga aktiveringsprocessen igen, och att det skulle lösa mina problem. Tyvärr hjälpte det inte.
Ungefär här kom jag på idén att ringa till mitt mobilnummer för att se vad som hände. "Numret du ringt är för närvarande inte aktivt." What!? Då måste väl felet ligga hos Telenor ändå... Jag ringde dem igen, och de gick noga igenom allt som hade med mitt kort och abonnemang att göra utan att hitta några konstigheter. Deras tips var att åka tillbaka till Telenorbuiken (tur att det inte är så långt) och testa mitt SIM-kort i deras demo-iPhone. Jag gjorde så, och till min stora glädje fungerade det inte i den telefonen heller. Jag har hellre ett trasigt/konstigt kort än en skum telefon...
Hemma igen ringde jag upp Telenor ännu en gång, och de erbjud sig att skicka ytterligare ett SIM-kort. Jag tyckte mig ha en bättre idé: varför inte associera mitt abonnemang med det inaktiva kort jag fick när jag först besökte butiken? Då slipper jag vänta, och de slipper skicka ett extra kort. Den mycket hjälpsamme teknikern tyckte att det lät bra, och sade att det nog skulle fungera 10- 15 minuter senare.
Han hade rätt. Nästan. När jag startade telefonen med det tidigare inaktiva kortet fick jag kontakt med Telenor, och välkomnades av ett meddelande om att aktiveringen lyckats. Yes! Tyvärr upptäckte jag snart att jag förvisso kunde ringa utgående samtal, men inte ta emot inkommande (numret var fortfarande "inte aktivt"). Jag kunde inte heller skicka SMS eller använda GPRS/3G.
Nytt samtal till Telenor. Om de inte själva tyckt att det var så konstigt, hade de nog varit ganska trötta på mig vid det laget... Deras gissning är att det nu aktiva SIM-kortet har begränsningar som gör att många tjänster inte fungerar som de ska, så om ett par dagar kommer ytterligare ett SIM-kort att prova med. Jag håller tummarna.