- Oscar P
- Medlem ●
- Kalmar
- 2009-02-07 21:35
Jag skrev lite tidigare, längre upp i tråden om en reklamation (som i sin tur var lite svar på AppleCare frågan). Och mitt löfte om att återkomma är här.
Datorn är tillbaka sedan ett tag, och den fungerar precis som den ska. Apple har betalat reparationen. Som vanligt är det dumt att hänga ut någon, men jag har känt mig något maktlös som kund. Och någon begraven hund finns det.
Jag tog kontakt med kommunens komsumentvägedaren, som uppmanade att bums anmäla ärendet till ARN, vilket jag gjorde. Konsumentvägledaren gav mig även lite kurage att gå vidare i frågan om den döda datorn - och min 3åriga reklamationsrätt jag har som privatkund.
Efter lite sökande på nätet insåg jag att ARN inte alltid är så snabba, och efter att Apple UK faktiskt get någon form av respons på mitt E-post ringde jag supporten igen. Och de var lite tuffa, men jag stod på mig och sade att de fick betala, och att jag pratat med konsumentvägledaren (ARN höll jag tyst om, esset i kortärmen) som sade samma sak.
Lite förvånande var det dock att Apple sade något (när de ringde tillbaka efter att ha pratat med verkstaden) om mitt hårddiskbyte jag ville göra på sidan om. Men jag förklarade att det var en affär mellan mig och verkstaden, inget mer problem med det verkade det som.
Firman som datorn var hos fick klart för sig hur de skulle göra, och det gick bra. Tills ett mail dimper ner där det frågade om det inte var så att jag skulle ha en 1TB disk monterad som jag lämnat in, och att det var 250:- vi kommit överenns om för det utbytet.
Och det stämde precis, sedan kläcker de ur sig via nytt mail "jo då kan vi ha den klar idag. Din gamla disk kortslöt systemet men då kan vi sätta ihop den med den nya disken".
Jag stirrade på skärmen, disken tvärrasat utan förvarning... säkerhetskopior!
Jag skev att jag gärna ville låna gamla disken för att se om den kunde räddas. Men den var "rökt" som de sade, ingen idé.
I denna stund förstod jag inte riktigt varför jag ska bistå med delar och betala (disk)bytet om Apple sagt att de står för allt.
Jag hämtar maskinen, ser jag att räkningen hoppat upp från knappa 3000:- för reparationen till närmare 10000:-(!!!). Orkar inte bry mig, blir bara arg och tänker dumma tankar.
Ber artigt men bestämt att få låna "min" hårddisk för att rädda data från den - får faktiskt det.
(Tro nu inte att det ens fanns ett OS installerat på min maskin efter 10000:- rep).
Tar hårddisken till jobbet och riggar den i labbet med värmekamera för att kunna se vart det är kortis, har jag tur är det någon kondensator på ingången. Disken startar utan mankemang, och den fungerade strålande bra under den tiden jag hade den hemma. Alla data räddade!
Så efter en månad av tjafsande så har jag en hel dator.