Vi kallar det för statistiskt mörkertal. Hur ska det beräknas?
Av alla paket som Postnord har levererat till mig så är det ett enda som har blivit fel. Någonsin. Jag har haft betydligt fler problem med DHL och Schenker de gånger som jag har behövt ha med dem att göra. Därför undviker jag att beställa något från företag som inte har tillräckligt med "förstånd" att använda sig av Postnord som leverantör. Men hur som helst. Detta gör ju inte att min egna personliga erfarenhet av Postnord gentemot andra leverantörer säger så mycket om vilken leveranskvalitet som finns hos någon av aktörerna.
Det här är ett återkommande problem i diskussioner om olika tjänsteleverantörer. Personliga erfarenheter används som fakta. Få orkar att sätta sig ner och ta reda på redovisad statistik och göra enkla och snabba beräkningar på procentuella tal för att få en bättre och mer oberoende uppfattning om hur verkligheten ser ut. Som redan nämnts så finns det mörkertal på grund av att konsumenter tenderar att inte rapportera in vartenda fel som uppstår, men då får man förstås också rimlighetsbedöma hur stort detta tal är. Jag tror dock inte att mörkertalet är så stort att det ger en kraftig påverkan på den statistik som vi har tillgänglig från Postnord m.fl idag.