Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Mattias_N

Mattias_N

Medlem
  • Namn Mattias Nilsson
  • Plats Göteborg
  • Sysselsättning IT
  • Registrerad 2009-12-08
  • Senast aktiv 2021-09-22
  • Antal inlägg 135

Foruminlägg

De senaste inläggen Mattias_N har skrivit i forumet.

Ursprungligen av pmarriott:

Vid all form att dataöverföring uppstår risk för att något blir fel, speciellt när du ska applicera en backup på en hårdvara som skiljer sig från den gamla. Det är en vedertagen problemlösning att återställa utan backup. Acceptera.

Jag vet, förstår och accepterar att det finns risk för fel vid dataöverföring.

Jag ber om ursäkt om jag klampar in på ett off-topic spår, men om återställning av iTunes-backup är ett potentiellt problem för nya Iphone 5-ägare så vore det intressant att veta hur ni som återställt utan backup har gått tillväga? Plocker ni in data från iCloud-backup istället, eller börjar ni lägga in allt helt från scratch? Om ni använder iCloud-backup, vad behöver ni isf justera och lägga till manuellt som inte iCloud-backupen hjälper till med?

Ursprungligen av lappen71:

Jag "ödslade" den tiden tiden på min IPhone 4 i samband med uppdateringen till iOS6 och det löste alla problem.
Mattias_N är en sådan kund som gör att jag aldrig skulle välja ett yrke att jobba som mobilförsäljare.

Ojsan - det sved. Men se nedan.

Ursprungligen av lappen71:

Det många verkar missa är att dagens smartphone är i grund och botten en dator.
Och installationen av OS:et kan misslyckas från fabrik precis som med en dator.
Att återställa telefonen är en enkel och förhållandevis snabb lösning som gör att man slipper springa iväg och reklamera den.
Men att det då finns personer som hårdnackat som inte inser detta utan kör sitt trångsynta race är beklämmande.

Som jag skrev i mitt svar till Vassius så har jag överseende med fel på nya produkter. Jag har ju inte sprungit iväg och reklamerat produkten ännu - utan väntar snällt på information från Apple. Jag kan tänka mig att vänta ett bra tag till såvida Apple meddelar att de jobbar på en lösning.

Det är helt okej om du tycker att jag är hårdnackad och trångsynt. Det är jag nog. Åtminostone i de fall jag anser det befogat. Jag kan t.ex. vara bestämd och krävande som kund, vilket jag tycker att man har rätt att vara eftersom man lagt pengar på en produkt som inte uppfyller förväntningarna. I synnerhet en produkt som marknadsförs som "high end".

Jag kan tillägga att jag - i de fall det är möjligt - enbart använder Apple-produkter. Detta beror på att jag tycker att de håller en högre kvalitet än motsvarande produkter från andra tillverkare. Men detta innebär inte att jag därmed automatiskt måste acceptera Apple-produkter som uppvisar uppenbara issues.

Ursprungligen av Vassius:

Så du vill inte ödsla tid (< 1 timme) på en vedertagen lösning, men du är beredd på att ödsla mycket mer tid på en reklameringsprocess med ovisst resultat? Och fram till dess lever du hellre med dålig batteritid i väntan på en eventuell "buggfix"?

Wow.

Nja, kanske... Jag menade att jag hoppas att det dyker upp en mjukvarufix eller åtminstone nån form av "officiell" workaround för att åtgärda batteritid, somi mitt fall är betydligt sämre än på min Iphone 4. Visserligen verkar den "vedertagna" lösningen du nämner funka för en del, medan den funkar inte för vissa andra.

Hur som helst. När du skriver att det ska ta under en timme så inser jag att jag kanske har feltolkat "hantera telefonen som ny". Min tolkning var att man - vid inkoppling till iTunes - väljer att inte återställa från iTunes-backup utan att telefonen istället är helt tom/ren på data. Och att man sedan kickar igång iCloud för att återställa den data som iCloud har säkerhetskopierat. I mitt huvud är dock inte denna dataåterställning lika komplett som när man återställer från iTunes och att det därför krävs en del tid och energi till att hitta/åtgärda/återställa detta manuellt. Speciellt första gången man gör det, vilket det hade varit för mig.

Därmed inte sagt att jag inte kommer att vara beredd att spendera denna tid om Apple går ut med info om att det löser problemet. Jag menar bara att jag inte har tid och energi att mecka med det nu när iOS6 nyss släppts och innehåller skavanker (precis som alla nya mjukvaror gör). Kombon iOS6 och Iphone 5-hårdvaran lär ju också behöva mer testning för att mogna.

Jag har absolut ett överseende med fel på nya mjukvaror! Men om Apple varken löser problemet via en mjukvarufix eller går ut med en rekommenderad workaround så är jag inte nöjd med produkten. Det synsättet tycker jag att alla kunder, speciellt av highend-produkter, ska försöka ha. Trots att man generellt sett respekterar och gillar tillverkaren och dess produkter.

Jag har inte läst alla inlägg i den här första-intryck-tråden, men är det bara jag som upplever att batteriet dräneras betydligt snabbare än Iphone 4? Så är iaf fallet vid användning av min nya Iphone 5 (64 Gb). Om man tittar utanför Sverige verkar jag emellertid inte ensam om detta problem, vilket nedanstående tråd på Apple Support Communities vittnar om:

https://discussions.apple.com/thread/4329696?start=0&tstart=0

En av de lösningar som nämns i tråden är att radera all data i enheten och hantera den som en ny telefon och därmed INTE återställa den från en tidigare iTunes-backup. Detta räknar jag inte som en lösning och kommer därför inte att lägga tid på det. Istället kommer jag att rapportera det till Apple och hoppas att de får in så många incidenter att de betecknar det som en mjukvaruproblem och jobbar fram en lösning. Om detta inte händer inom överskådlig tid så har jag nog inget annat val än att reklamera enheten, för den påtagliga batteriförsämring som jag upplever jämfört med Iphone 4 är inte accepterbar.

I övrigt är jag mycket nöjd med telefonen. Enhetens skärm har visserligen en aningen beige/ljusgulare ton än skärmen på min Iphone 4, men jag har inte bestämt mig för om det är nåt negativt eller ej. I vilket fall som helst så har jag fått för mig att en beige ton blivit vanligare på Apples touchskärmprodukter. Min Ipad 3 har också en beige-aktig nyans och jag har läst om många andra som upplevt detsamma. Att det inte är eller blivit en stor grej tror jag för övrigt beror på att de flesta inte tänker på en sådan detalj när de ser och förblindas av hur bra de nya skärmarna är i övrigt. För detaljrikedomen och ljusstyrkan är verkligen grym - både på Ipad 3 och min nya Iphone 5.

Får man nån form av nano-till-micro-SIM-adapter till nano-SIM-kortet?

Har nån av er fått nån indikation på hur tillgången på de olika modellerna kommer att bli imorgon natt? Och kommer vanliga Telia-butiker att få enheter som de börjar sälja morgonen därpå?

Jag har inte talat med Telia, men om man väljer ett billigt Halebop-abonnemang så kan man uppgradera kostnadsfritt till dyrare. Om man inte tror sig förbruka så mkt 3G-data kan det vara en idé att välja ett abg med 0,5 Gb data och sedan fylla på med 0,5 Gb om man når datagränsen, det kostar bara några tior och verkställs inom en timme. Jag funderar på att göra det vid köp av iPhone 5 eftersom jag just nu betalar för 3 Gb, men bara använder 3-500 Mb/månad eftersom jag ofta har tillgång till WiFi-uppkoppling.

Det vore väldigt konstigt om Telia inte erbjuder samma möjlighet, de får ju in mer pengar på högre abg-avgift. De lär ju dessutom kunna glädjas åt att ha sparat lite subventioneringspengar, eftersom de billigare abonnemangen ofta verkar subventioneras med en lägre summa.

Det hade varit intressant att veta hur stor del av den sammanlagda svenska mängden iPhone5 som erbjuds vid förköpsomgången.

Tillägg: En annan intressant info hade varit hur den totala svenska mängden iPhone 5-enheter är fördelad på de olika modellerna svart/vit/16/32/64. Och vilka modeller som varit populärast vid förbokningen. Vid kontakt med Halebop tidigare idag så antydde de att 16 Gb-modellen tog slut först och att den svarta modellen överlag var populärare än den vita.

Vid släppet av iPhone 4/4S -fick ni nån uppfattning om vilken Gb-modell som tog slut slut snabbast i butikerna första dagen?

Senast redigerat 2012-09-22 16:49
Ursprungligen av Pierre/M-stad:

Mitt abonnemang (vänner) gick ut i aug hos Telia och efter noga övervägande tog jag också Halebop. 4995 kontant för mobilen. Och bindning 24 mån för 249 kr/mån. Med Telia ligger jag ändå på 170-250 kr i månaden. Så få 200 samtal plus flera tusen SMS/MMS och mer surf vägde över.

Det ska bli intressant att se om Halebop erbjuder samma subventioneringsbelopp vid 24 månaders bindning av sina billigare abonnemang (Vänner, Hallå etc), som de gör för vid val av "Rubbet". Minns ni hur det var för iPhone 4S? Jag betalade iaf 5500 kr cash för iPhone 4 32 Gb med 24 månaders Halebop Hallå Plus-abonnemang i juli 2010.

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

När jag jobbade som ÅF så skydde man Halebop som pesten. Men de har ju vettiga priser och framförallt inga begränsningar i hastighet på 3G.

Varför flydde ni Halebop när du var återförsäljare?

Ursprungligen av C.Barrow:

Själv skulle jag aldrig köpa en låst lur. Har gjort det misstaget ett par gånger.
De fåtalet hundralappar/nån tusing det skiljer i kostnad är mest trams tycker jag. Vem bryr sig om det pengarna efter 12 eller 24 månader liksom?
mer värt att vara helt fri

Det låter visserligen trevligt att vara fri från bindningstid, men frågan är om du/man verkligen utnyttjar friheten. Själv betvivlar jag att jag hade haft energi att byta operatör/abonnemang oftare än jag gör nu när jag väljer 12-24 månaders bindningstid. Hur många gånger har du, C.Barrow, bytt operatör/abonnemang de senaste 24 månaderna?

Får man fråga varför ni väljer Telia framför Halebop, som använder samma nät och ser ut att ha lägre priser på abonnemangen?

Ursprungligen av lappen71:

Nu står det 40Mbit/s på Halebops hemsida

Om det är Rubbet 249 kr som ger 40 Mbit/s så låter det helt okej, men de erbjuder ju ett par olika Rubbet-abg. Det vore för övrigt intressant att se i vilka städer/områden där DC-HSDPA är utbyggt. Om det knappt ens finns stöd för det där man bor så kommer man ju ändå inte att kunna utnyttja det.

Ursprungligen av zinned:

Jag vill ha snabb åtkomst men jag förbrukar inte mycket per månad.

Det är samma för mig. Men det ser tyvärr inte ut som nån säljer ett abg med >20 Mbit/s för mindre än 400 kr. Och det billigaste 10 Mbit/s-abonnemanget verkar vara Halebop's Rubbet för 249 kr. Hojta gärna till om du/ni hittar nåt billigare!

Och sen har vi det där med att nya abonnemang inte kommer att tillåta IP-telefoni (Skype etc), men det är en annan diskussion.

Ursprungligen av lappen71:

Halebop Rubbet kostar 249:- om man tar 4GB i datamängd

Rubbet för 249 kr är ett väldigt bra pris om man ringer mycket, vilket inte jag gör. Nackdelen med Rubbet för 249 kr är att det är strypt till 10 Mbit/s datahastighet (enligt Halebops ktj).

Ursprungligen av zappee:

Det är inget rykte, Telia kommer bygga ut 1800mhz efter nyår när de får lov.
Tele2/Telenor har också licens för det bandet, men inte bestämt sig än.

Intressant. Om det inte är ett rykte, var läste du det nånstans? Har du nån aning om hur lång tid en sådan uppgradering kan ta?