Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
lars@larsform.se
  • Plats Kungsbacka
  • Sysselsättning Uppfinnare
  • Registrerad 2010-01-02
  • Senast aktiv 2010-03-18
  • Antal inlägg 8

Foruminlägg

De senaste inläggen [email protected] har skrivit i forumet.

1

Det gör inget, du har varit så duktig i dina försök att förklara! Vi är båda utbildade inom media men även den bästa kan ibland få saker om bakfoten,speciellt om man behärskar det analoga bättre och nu börjar med ny teknik!

"LCR" Har inte folk någon känsla för (ljud)kvalitet längre ?!

Svaret är att vi är alla barn i början! Jag menar inte att du är ett barn,tvärt om!
Vi som vet att sampingsfrekvensen 44.1representerar egentligen frekvenserna upp till ca 22050 khz för det är det frekvensspektra som det mänskliga örat att kan höra.
När man bygger upp ett ljud digitalt använder man 2 punkter om man ser det på ett papper...1 vågform upp och en ner (en period). Detta symboliserar ampletud samt frekvens. Många korta i tidaxeln är höga frekvenser, långa perioder är låga frekvenser på tidsaxeln. Detta tar plats på ett lagringsmedium.
För att fuska detta sätt,som egentligen är det enda rätta kvalitetsmässigt,under omkodnings processen, så sänker man bla SF och höjer bitraten internt...
...spelar in filen internt i programet igen; tillbaka till ursprungs bitraten eller högre.
Det finns många andra varianter men denna är 1 av dem.

När jag testade mina öron i ett blindtest gav undersökningen följande resultat att jag hörde frekvenser upp till 19000 hz...detta resultat har idag försämrats hos mig, för örats kvalite försämras med åren...de som hör som bäst, är vid 20 års åldern då hörseln har fullt utvecklats till , efter denna ålder börjar örats skärpa förtvina och vi börja höra sämre.(snabbare om vi inte skyddar örat)

Att vi idag använder oss av lägre samplingsfrekvenser är för att vi lättare ska kunna skapa utrymme på ett digitalt medie (ren slöhet), man försöker dock lura örat så mycket det går genom att labborera med komprimering, vissa lyckas riktigt bra!
Jag brukar köra mp3/ 320 och inte mindre, jag hör direkt skillnad mellan 256 och 192, 320 är det bättre och det gör filen lite "mycket" mindre när man rippar
, tillräckligt för att hålla ner storleken på ex "hd".
På en ipod, tar detta format upp en del men tack vare den nya tekniken med mindre fysik enhet och större lagrings kapacitet så är det inget problem.

Jag gillar dina inlägg! Mvh

mpeg4 går oxå att bränna på dvd, det gjorde vi, det blev som sagt sämre än mpeg2

...finns mpeg1? isådana fall är det bättre? vad är skillnaden?

Tack så länge! Vi har givit akt att:
* mpeg2 är 1 av de bättre formaten att bränna på DVD
* att arbeta så länge i kedjan som möjligt i det grundformat, orginalfilerna har, innan man till sist packar projektet på en DVD för att få bästa tänkbara kvalitet!

Jag bör kommentera "ZIMMERMAN", att vi är ense gällande skillnaden mellan DVD 5/DVD 9 är endast hur mycket information DVD´n kan innehålla som du nämnde .
DVD-5 : En sida / ett lager = 4,7 Gb
DVD-9 : En sida / två lager = 8,5 Gb

DVD10 & DVD 18 har 2 sidor och kan vare sig lagra grafik eller läsas på ett kosnadsffektivt sätt...dvd, dessa dvdspelare är ovanliga som bruksmaskiner då tekniken inte ännu är billig.

Mvh Lars & Charlotte

Vi skall leverera en master dvd till tryckeriet.
Det innebär att vi skall ge dom en skiva så exakt så som den skall se ut med meny och filmer.
Projektet är filmat i mini DV 25 f/psek och klippt i FCP och det finns en hel del grafik i filmen som är gjord i motion exporterat i animation.
Om man exporterar filmen i dv pal blir den grumlig men om man exporterar using compressor Mpeg2 blir den ok, men hackar lite i slow motion sekvenser, men endast i dator.

Min fråga är vad det är det enda rätta att göra?
Det finns oändliga råd

Vad skall man använda för masterskiva?
Gör den en oändlig kvalitets skillnad?
Vad gör field dominance för skillnad? None, odd, eller upper field?

från dv till dv-pal till mpeg2 till dvd=bra dvd-format?

Zimmerman:
Ni väljer alltså: Export / QuickTime Movie... - då exporteras filmen ut till samma format som projektet/sekvensen är (DV i erat fall).

Fråga:
Quicktime movie är beroende av inställningarna i settings, i settings kan man avgöra vad QT filen skall vara för typ...mpeg2-mpeg4, dv-pal, etc..
..menar du att denna inställning skall vara dv-pal och sedan i compressor programmet; mpeg2?

tillägg:
(förinställningarna ger en alternativ,eftersom vår projekt är 113 min,har vi valt:
"DVD 120min best quality" i programmet compressor, vilket innehåller mpeg2-format)

Allt detta går att göra i ett, då det finns ett alt. "export using compressor" i FCP6

Hej Alla,
Jag önskar hjälp ang ut-tankning till färdig film.

Vi har spelat in matrialet i dv-format 25 frames.
Vår fråga berör bästa ut-tankningsformatet till en mastermatris som skall skickas till mass-prod på DVD.

Ut-tankningen sker från Final Cut pro 6 och komprimeras via compressor då vi exporterar!.
Inställningarna vi använt vid uttankning från "FCP" är mpeg4 och sedan komprimerat genom compressor i ett (vilket är ett av valen man kan göra).
Problemet är sådant att det blev 80-tals blurrig bild och inte alls bra. Vi försöker vidare med mpeg2!
Vad gör vi för fel?

Vi önskar få samma kvalitet som visas i prew.fönstret i "FCP"

tack på förhand
Mvh Lars,ljudtekniker & charlotte,filmare

1