Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
hejo

hejo

Medlem
  • Plats Göteborg
  • Registrerad 2010-04-13
  • Senast aktiv 2013-02-01
  • Antal inlägg 16

Foruminlägg

De senaste inläggen hejo har skrivit i forumet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-12-14 08:49
Ursprungligen av annagoo:

Har nu använt min utbytestelefon i några dagar och den beter sig normalt, tack och lov. Tele2 säger att Brightpoint nu testar alla utbytestelefoner innan de skickar ut dem, kan vara bra att veta för er som tvekar att byta.

Flera av er kanske fortfarande har problem, men jag skulle vilja fråga er andra som har bytt ut era telefoner om ni har fått några besked om hur Tele2 ska kompensera sina kunder för att man inte har kunnat använda sin telefon och därmed sitt abonnemang under ganska lång tid?

Tele2 ringde upp mig samma dag som jag fick min utbytestelefon för att kolla om den fungerade som den skulle, och det var ju bra. När jag förde kompensation på tal sa hon motvilligt att hon kunde lägga på 300 kronor att ringa för på mitt abonnemang. Jag tycker det är skralt, eftersom det bara täcker portot som jag betalade för att skicka in luren till Brightpoint som företagspaket (lyckades på tre långa sittningar i telefonkö till Brightpoint aldrig nå fram för att begära fraktsedel, så jag valde att ta risken att betala frakt själv).

Vad har ni andra fått för besked?

Jag har fått 300 kr i kompensation på nästa faktura och har Tele2 Smart. Det va inga problem att be om det, supporten kunde dock inte ge något direkt besked hur mycket det skulle bli utan det såg jag först nu på fakturan.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-12-06 10:40

Uppdaterar med att jag nu har fått tredje utbytestelefonen. Fungerar äntligen!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-11-23 08:20
Ursprungligen av Korsriddaren:

Provade du mitt "tips"?

Yep, och femtioelva andra trix, inget hjälper

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-11-22 23:23

Fick en ny telefon idag av Tele2/Brightpoint efter cirka en vecka. Exakt samma fel som förra enheten med tappad täckning. Testat två olika SIM utan pinlås, iOS 5.0 och 5.0.1 samt setup as new phone.

Har Tele2 fått en hel drös med måndagsexemplar eller vad f#n är det frågan om?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-11-19 13:14
Ursprungligen av Erran:

Fick en ny lur i dag från tele2 och vips så funkar det galant. Måste vara en viss batch med telefoner som helt enkelt är trasiga

Skickade du in din trasiga först till Brightpoint? Hur lång tid tog det tills du fick den nya i så fall?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-11-14 09:16

Sett på lite andra forum att det börjar spekuleras kring att olika typer av SIM-kort skulle ställa till det. En del på Apple forumet säger sig ha bytt SIM-kort till 128k och då har problemet lösts. Har vi med Tele2 en äldre generations SIM-kort som är 64k?

Någon som vet vad skillnaden är mellan 64k/128k SIM annat än kapacitet?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-11-11 15:49

Kan man ångra köpet vid det här laget för en tjänst som under inga omständigheter fungerar eller uppfyller rimlig funktionalitet?

Två veckor har gått nu och det enda Tele2 hänvisar till är att vänta på bättre tider. Det verkar som att de tror att problemet skall lösa sig av sig självt. När man pratar med dem och vidare till 2:nd line så verkar de inte ha någon som helst idé ens vad problemet är.

Har ni provat att ta ut SIM-kortet med telefonen på? Som nämnt tidigare så märker inte ens min 4S av att det tas ut och det går till och med att ringa till den utan SIM-kort! Något är seriöst fel med den biten. Jag tror att problemen som tråden tar upp borde vara relaterat till det om alla har samma fenomen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-11-10 23:54

Nope den uppdateringen fokuserar på batteriproblemet.

Upptäckte en märklig sak med iPhone 4S som kanske kan hjälpa till vid felsökning. Testa att ta ut SIM kortet med telefonen på, min 4S har efter det full mottagning och går att ringa till trots att SIM kortet är uttaget. Den vet alltså inte att SIM kortet är uttaget förrens den tappar nät när jag försöker ringa ut, först då får man meddelande om "No SIM Card Installed". När jag provar att ta ut det på en 4 eller 3GS så säger telefonen till direkt och täckningen försvinner och ersätts med No SIM omedelbart.

Hade ute SIM kortet över en halvtimme utan att telefonen sa till att det saknades. Jag kan ju tänka mig att de som inte har dessa täckningsproblem har en telefon som "pratar" lite oftare med SIM kortet...

Har fler med dessa tappade anslutningar samma beteende om ni tar ut SIM kortet?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-11-10 20:01

iOS 5.0.1 ute nu via iTunes och OTA-update. Hade en liten förhoppning att denna skulle lösa åtminstone något av problemen tråden tagit upp men så verkar ej fallet. Någon med en annan erfarenhet?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-11-08 20:08
Ursprungligen av Riskok:

Köpte min telefon ifrån England och kör med Tele2. Jag har nog samma problem som dom flesta med att så fort jag vill ringa någon som försvinner all täckning. Har även problem att skicka SMS ibland.

Ingen som hört något nytt om när Tele2 kan tänkas ha en lösning?

MVH Patrik

Tele2 är helt i händerna på Apple verkar det som. Jag är registrerad utvecklare och kör senaste iOS betan men den har inte löst några av dessa problem. Har pratat med dem några vändor och de har inte något besked att ge annat än att vänta tills det kommer en uppdatering, som ändå inte verkar lösa problemen. Apple behöver komma med ytterligare en ny version som adresserar de problem vi upplever med tappade anslutningar och att ljudet många gånger försvinner vid utgående samtal.

Intressant i sammanhanget så växer denna tråd på Apples supportforum i rasande takt:
http://discussions.apple.com/message/16424561#16424561

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-11-07 16:55

Har också haft en del kontakt med Tele2. Supporten säger sig känna till problemet. De hänsivar dock hela tiden till att "teknikerna jobbar med en lösning" och att det bara är att vänta. Jag lyckas knappt få till ett enda samtal längre trots en massa trix och fix. ~1/20 utgående samtal kopplar upp som det skall utan eko och massa sprakande knaster.

Vad jag förstått så är det många med Tele2 som har problemet med dålig täckning och att mottagningen dör sporadiskt, och vid initiering av nytt samtal/sms. Men är det även fler som har problem med eko/knaster i luren? Lyckas ni ringa med detta? Är dessa två fel relaterade till varandra tro eller är det något hårdvarubäng med luren?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-11-06 21:52

Har en del problem med 4S på Tele2 som kan vara värt att dela med sig av för utbyte av tips och info.

1.
När ett utgående SMS eller nytt samtal skall initieras/kopplas upp så tappar telefonen många gånger all täckning. Direkt så står det "No service / Searching..." och sedan kommer Tele2 texten tillbaka och då kan man oftast skicka om SMS:et igen eller ringa på nytt.

2.
De flesta utgående samtal jag gör hör jag bara ett eko av min egen röst med försämrad kvalitet, fullt med störningar. Samtalet kopplar upp och den som tar emot samtalet verkar höra vad jag säger men jag hör inget annat än min sida av samtalet. Slår man på högtalarfunktionen på/av så försvinner ekot och ljudet blir som det skall. Finns en kraftigt växande tråd om detta fenomen på Apples forum: http://discussions.apple.com/thread/3393647

Hade varit intressant att höra om fler upplever dessa problem i Sverige? Har de någon samhörighet? Operatörsberoende?

/hejo

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-10-22 10:13

Skickar Apple med UPS eller kan man förvänta sig att 4S dyker upp på Posten?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-30 00:23

Föredrar e-handel så slipper man stå ute i kylan och vänta Komplett.se har också iPad i lager:

Komplett.se

Från 5190:- för 16GB Wi-Fi

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-03 20:14

Här sitter jag

Tech på bild:
MacBook Pro 13"
Apple Cinema Display 27"
Magic Mouse
NuForce Icon uDAC
Sennheiser HD650