Hej Timmer10
Det du kan begära i första hand är att verkstaden ska avhjälpa felet.
Om felet beror på deras installation (det utgår jag från att verkstaden håller med om med tanke på ditt inlägg), så är det deras ansvar att åtgärda detta.
Du måste först reklamera lagningen, och om de inte går med på att konstatera orsaken och åtgärda felet (om det är pga deras arbete/material), så får du meddela verkstaden om att du kommer låta en oberoende verkstad (gärna Apple-auktoriserad) undersöka reparationen, och om felet beror på deras lagning så kommer du att kräva att din verkstad både avhjälper felet och betalar undersökningskostnaden som du haft när du lät undersöka telefonen.
I ditt fall låter det som att verkstaden använt en annan/felaktig hemknapp och att felet är oundvikligt, eftersom telefonmodellen reagerar på det sättet vid byte.
Detta ska de givetvis meddela dig om innan reparationen eftersom du kanske inte hade vänt dig dit annars.
Tänk om det hade varit en bil och växellådan som ena bilverkstaden satte i, medförde att femmans växel inte gick att lägga i.
Om företaget sedan inte hjälper dig att antingen avhjälpa felet eller kompensera dig ekonomiskt, så rekommenderar jag dig att låta ARN pröva fallet. Seriösa företag följer ARNs rekommendationer om företaget skulle få fel, men det är mycket viktigt att säljaren/reparatören får en möjlighet att åtgärda felet som begåtts själva.
De ska åtgärda reklamationen inom skälig tid, vilket är inom 2-3 veckor, annars är de i dröjsmål (vid dröjsmål har du rätt att exempelvis hyra en telefon för att inte bli lidande, detta ska meddelas säljaren). De ska med andra ord ta din reklamation med förtur.
Obs, se till att maila, så du har underlag/bevis, om det skulle bli aktuellt med en ARN-anmälan.
Lite kortfatttat, men mer hinner jag inte. Prata med din konsumentvägledare i kommunen du bor i/din kommun har avtal med, för mer stöd om det behövs.
Hoppas det löser sig.
/Mattias (Konsumentvägledare :=)