Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Foxis

Foxis

Medlem
  • Plats Haninge
  • Registrerad 2010-09-20
  • Senast aktiv 2010-09-25
  • Antal inlägg 2

Foruminlägg

De senaste inläggen Foxis har skrivit i forumet.

1
  • Medlem
  • Haninge
  • 2010-09-23 08:00
Ursprungligen av Användarnam:

Tycker det är lite mycket negativt om borderlinx nu. Det blir ju lite tramsigt nu? Nästan så att man funderar på om ni är nysignerade telia-gubbar i jakt att sprida skräck och misstro för man förlorar tiotusentals kronor på att folk istället väljer beställa olåsta från UK.

Du är varmt välkommen att själv kontrollera allt jag skrivit, och om du eller någon annan vill fortsätta använda Borderlinx så är det självfallet ert val.

Vad gäller Borderlinx affärsmetoder så har jag inte påstått att de är oseriösa. Liksom alla företag som avser tjäna pengar försöker de dock maximera sin vinst. Ett sätt är att inte i onödan försäkra försändelser, samt begränsa möjligheten till skada om något går snett.

Det som är i gränslandet till oseriöst är att man vad jag kunde se inte ens erbjuder tilläggsförsäkring och samtidigt mer eller mindre uppmuntrar till köp av dyra varor.

Vad gäller anklagelsen om "trams" och "teliagubbar" så vill jag vända på frågan: Varför försvarar du företaget? Om du vill ifrågasätta min ståndpunkt visa då var jag har fel genom sakliga argument. Att bara hävda att de rättat till tidigare problem då jag pesonligen denna vecka upplevt motsatsen, DET är trams!

  • Medlem
  • Haninge
  • 2010-09-23 00:13

Halloj,

Vet inte riktigt var detta inlägg platsar, flytta det gärna dit där det får mest uppmärksamhet.

Baserat på vad jag läst här (och på andra forum) har jag importerat en iPad via Bordelinx. Det hela gick relativt bra, MEN jag upptäckte en hel del under resans gång som gör att jag måste varna för Borderlinx. Import via dem är en relativt riskabel historia.

Läs och begrunda:

1. Det avtal du sluter med Borderlinx begränsar deras ekonomiska ansvar till USD 100. I princip oavsett vad som händer.

2. De skickar dina varor utan extra försäkring hos DHL (värdet i din suite/på paketet har inget med försäkring att göra). I praktiken innebär det att om DHL slarvar bort / stjäl dina varor kan Borderlinx endast få ut maxbelopp i DHLs normala ansvarsförsäkting (tror även denna är USD 100).

3. Borderlinx support är i princip till noll hjälp. De sitter i Indien och har i vissa fall svårt att kommunicera på engelska. Det mesta besvaras med "vi ska eskalera" och "ge oss 1-2 dagar".

4. Om något går snett har du inga möjligheter att enkelt kräva pengar tillbaka. Den externa leverantören (säg Apple) har levererat till Borderlinx och fått signatur. Det innebär att du kan inte genomföra en reklamation/chargeback hos ditt kreditkortsbolag gentemot Apple. De medel du kan få tillbaka av Borderlinx via en chargeback är vad de fakturerat för frakten, inget annat.

(5.) Om man söker är nätet fullt av människor som : sett sina varor levererade till Borderlinx utan att de erkänner leveransen (Apple har en signatur, Blx säger att de inte tagit emot), mottagit tomma öppnade paket, fått paketet förlorat hos DHL, drabbats av konstiga extrakostnader (som min storage charge, som jag dock upptäckte och fick raderad). Visst, ta detta med en nypa salt då det är hörsägen och alla handlare har en viss del problem, men Borderlinx verkar ha dålig hantering av dessa problem att döma av de historier som finns att läsa.

Jag gjorde vad jag trodde var god research innan mitt köp, men hade jag vetat ovanstående hade jag valt alternativ väg. Ett mycket säkrare sätt verkar vara företag av typ International Orders (intlo.com) då man där har EN motpart. Om varorna då kommer fram skadade (eller inte alls) kan man som sista utväg alltid reklamera via kreditkortsföretaget. (Märk väl att jag INTE rekommenderar intlo specifikt - jag har ingen erfarenhet av dem.)

Vad gäller min egen erfarenhet av Borderlinx så hände följande:

- det tog ett dygn innan mina varor syntes i deras system (antar att det är OK, men ganska slött)

- då detta skedde visade systemet att min iPad case blev inlevererad 19 Juli (detta var förra veckan) varvid de krävde mig på 120 GBP i "storage charge". Supporten kunde inte lösa detta (please wait 1-2 days for us to look into the matter). Jag lyckades lösa detta genom att söka rätt på ansvariga i UK och ringa (märk väl att detta krävde lite detektivarbete och manövrar förbi växeltelefonister - inga fungerande officiella telefonmöjligheter finns).

- Vid skeppning såg det ut som om trackingnumret var felaktigt. Supporten sa att så var fallet och återigen..."please allow for 1-2 days for us to correct the information". Paketet var då på väg. Mail till samma ansvariga i UK gav att trackingnumret var korrekt men inte användbart ännu.

- callback för telefonkontakt fungerar inte oavsett hur man slår in sitt telefonnummer.

Kort och gott: undvik. Köp från privat importör eller handlare i UK/US - i samtliga fall finns en motpart att ställa till svars.

Ledsen för längden - hoppas detta hjälper någon. I den mån någon redan har problem och läser detta så har jag kontaktuppgifter till ansvariga i både UK och Belgien (där företaget är formellt registrerat). Skicka ett PM.

//Foxis

1