Ursprungligen av Timmer10:

Hej! För en vecka sedan lämnade jag in min IPhone 5S för byte av lightningkontakt och batteri. När jag fick tillbaka telefonen visade det sig att touch id slutat fungera. När man försöker aktivera det får man direkt ett felmeddelande.

Jag blev inte informerad om risken för för att touch id skulle sluta fungera och enligt reparatören hade han aldrig varit med om något liknande.

Jag undrade om kabeln till hemknappen kunde vara felaktigt ditsatt, men det trodde han inte. Innan vi skiljdes åt sa reparatören att han skulle "läsa på" och återkomma, vilket han inte gjort.

Har testat att göra en ominstallation av telefonen, men felet kvarstår. Misstänker därför att det handlar om ett hårdvarufel.

Hur skulle ni ha gjort i detta fall? Bör jag kräva någon form av ersättning? Eller får man räkna med att det finns risk att touch id slutar fungera efter reparation? Har läst om att det kan vara problem, men i så fall vid skärmbyte eller vid byte av hemknapp.

Tacksam för tips och synpunkter!

Hej Timmer10.

Ditt problem är att repapatören av misstag använt en annan skärm med annat touch id hårdvara och det känner din lur av att origanlet är borta och ett annat ditsatt och spärrar då ditt touch id helt även om man stoppar tillbaka sitt original touch id.
Varför undrar du? För att Apple vill att man ska lämna in luren till dem för reparation och gör detta för att mobilbutiker som inte är Apple certifierade inte ska kunna reparera dem!

Din lur kommer att fungera fint fast utan fingerprint funktion.