Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Basss

Basss

Medlem
  • Plats Lammhult
  • Registrerad 2011-07-29
  • Senast aktiv 2020-09-16
  • Antal inlägg 184

Foruminlägg

De senaste inläggen Basss har skrivit i forumet.

  • Medlem
  • Lammhult
  • 2017-09-27 08:21
Ursprungligen av sextontio:

Jag tänker att om det relativt snart kommer en uppdaterad version så blir jag lite smått grinig eftersom jag precis har köpt en MacBook Pro 13 som levereras den 4 oktober.

Tja, känns som rykten kring nya cpuer i Macbook gått ett tag nu.

Du har väl 14 dagars returrätt hos apple?
https://www.apple.com/se/shop/help/returns_re...

  • Medlem
  • Lammhult
  • 2017-09-21 17:28
Ursprungligen av BlackSmp:

Nej, inga applikationsflöden kommer att behövas ändras. Det kommer att fungera som nu. Applikationen frågar efter authenticering och får ett svar. Ok eller inte ok.

Givetvis så kommer Apple lägga till en fysisk bekräftelse som i dag. Authenticeringen bekräftas som idag med en tryckning även om själva authenticering utförs genom ansiktsigenkänning.

Dialogen kommer innehålla en ok-knapp istället för en hänvisning till hemknappen.

Attans bara att touchid är så snabbt att den hinner authenticera innan skärmdumpen tas...

Ja precis, visst, då måste man ha en trycking.

Det jag menar som är orimligt är att den så fort den känner igen ansiktet bara går vidare, då kommer man ju öht inte ha en chans att se vad det är man godkänner innan den godkänt och skickat en vidare...?

T ex när jag loggar in på min internetbank, då skickas jag till BankID som direkt vill ha en scan av mitt finger.
Då kan jag ju läsa vad som står, dvs att SEB vill att jag ska autha. Och sen stoppa dit mitt finger.
Om inget görs åt det flödet, så kommer jag:
1) Klicka logga in på SEB
2) Skickas till bankid
3) auth:en körs direkt mot mitt ansikte, loggar in och skickar tillbaka till seb

Det är ju steg 3 som istället kommer behöva blockas med nån typ av input från mig typ "ok att scanna ansikte"?

Fördelen är ju förvisso att det är apples api, så dom kan ju bara ändra på sin sida så slår det rakt av mot alla som kör authen dock....

  • Medlem
  • Lammhult
  • 2017-09-21 15:02

Riktigt sjukt hur störda människor är, tragiskt. Jag hade förmodligen som produktägare för Swish aldrig kommit på tanken att man skulle behöva kunna blocka nummer för att idioter skulle använda dom 50 tecken i meddelandet till att trakassera någon. Eller sitta och skicka 1:- betalningar för att låta mottagaren gå back ekonomiskt.
Däremot tar jag det som en lärdom, man behöver tänka utanför boxen allt mer, jag har suttit i helt andra typer av projekt, inget i närheten av Swish, men när jag tänker tillbaka på det så hade det definitivt funnits luckor för "konstigheter" i denna kaliber.

En tragisk värld vi lever i. Felet är i min mening inte på produkten, den är på idioterna som gör detta.

Ursprungligen av Alix:

Alternativt kan man ha en inställning där man svarar ja eller nej på om man vill ta emot X antal kronor från numret X.

Det där vore riktigt bra! Den funktionen har jag faktiskt både tänkt på, och behövt.
Jag fick 20 lax (japp 20 kakor, 20 000:-) felswishat i somras.
2 minuter senare ringer nån riktigt närvös lirare och frågar om han kan få tillbaka sina pengar.
Kommentaren när jag frågar varför han inte kollade på NAMNET i bank-id så svarar han att "asså jag bara körde touch id".

Detta lär väl bli ännu värre med FACE-ID?!? Ska man blunda tills man vet om man vill godkänna? HA HA HA.
Det känns faktiskt som att många touch-id flöden måste byggas om i och med face id, eftersom man själv inte kan styra över "när" man ska autha. Mao kommer det typ behöva "Initieras" med en knapptryckning, inte som idag att bara en touch-id-prompt dyker upp.

  • Medlem
  • Lammhult
  • 2017-09-19 14:33
Ursprungligen av jas:

"Upplåsningsavgift på 350 kronor tas ut om du har bindningstid kvar. Produkten kan tidigast låsas upp när 12 månader av bindningstiden har gått. Har du ingen bindningstid kvar eller kontantköpt din produkt är det kostnadsfritt att låsa upp."

https://www.tre.se/privat/kundservice/mobiler...

Tja, ger dom en fördelaktig deal så kan jag förstå att dom binder kunder i X antal månader.
Jag saknar dom gamla goda tiderna (90 tal?) när man fick kraftigt rabatterade mobiler genom att binda sig 12-24 månader.
Idag ser jag det som helt meningslöst att köpa telefonen från en operatör eftersom det enda dom erbjuder är en avbetalningsplan.

Visst att vissa nu har denna "byt upp dig" grejen, men känns som att det som dom bjuder ändå är samma pengar, eller mindre, som man får om man kränger luren vidare på blocket. Enda det erbjuder är lite bekvämlighet.

  • Medlem
  • Lammhult
  • 2017-09-19 14:29

Jag är övertygad om att det är näten som inte har stöd för roaming ännu.

Vidare fundering:
Fakta (A): Det finns operatörer i flera länder som erbjuder iaf funktionalitet utan roaming för klockan.
Antagande (B): Man leds då till att anta att Apple bör (?) ha gett dom svenska operatörerna samma info/möjlighet(?)
Fundering (C): Detta jag varit inne på förut när jag var "besviken" på att ingen av operatörerna har support nu vid release. Jag kanske är helt bakom flötet, men en enda sak har jag iaf uppfattat av alla år jag jobbat. Det dom företagen jag jobbat på har tjänat absolut mest $$$ på är att erbjuda saker som konkurrenterna inte har.

Fatta i vilken SJUKT nice sits den svenska operatör som kunnat erbjuda eSim/Klock-LTE nu vid lansering?!

"Tele2, exklusiv partner till Apple Watch 3". Hur mkt tror ni inte det hade sålt?

Så det är därför jag sitter här och kliar huvudet och inte kan förstå hur -ingen- av våra operatörer har lyckats fixa support för detta vid release? Omöjligt är det ju uppenbarligen inte eftersom operatörer i andra länder har lyckats.

  • Medlem
  • Lammhult
  • 2017-09-15 16:01
Ursprungligen av carlsson:

Vad betyder i så fall "Den som äger en Iphone 7 eller Iphone 7 Plus kan byta in dessa mot en Iphone 8 respektive Iphone 8 Plus kostnadsfritt, förutsatt att telefonerna är i gott skick. "?

Det är ju det jag undrar. Står ingenting om kontnadsfritt på Tre's hemsida. Det är 200:- rabatt per månad om man byter in en iphone 7.
Sen är det fallande sämre rabatt ju äldre lur man lämnar in.
https://www.tre.se/privat/handla/erbjudanden/...

Eftersom TRE har bakat in mobilens kostnad (7995:- för 64gb iPhone 8) i sitt totalpris med abonnemang på 549:-, så skulle ju en "kostnadsfri" mobil i min mening motsvara:
Mobilpris: 7995:- / 24 = 333:- per månad
Abbpris: 549 - 333 = 215:- per månad.

Mao menar jag på att får man 200:- rabatt på 549:- per månad så betalar man 349:- och utav dom är fortfarande 134:- en förtäckt avbetalning på mobilen och 215:- en kostnad för abonnemanget.

Så visst, det man kan kalla det är en iPhone 8 med ett 25 gig surfabonnemang för 215:- i månaden, vilket fortfarande är ett bra pris för 25GB surf, men det är långt ifrån en kostnadsfri iphone 8.

Sen är det ju stor skillnad på en iphone 7 32gb vs en 7 plus med 256 gig.
För en 7:a med 32 gig skulle jag säga att det är en helt okey deal ändå, tror inte den går att kränga för 4,8k på blocket.
Men PLUS-modellerna är mer tveksamt.

  • Medlem
  • Lammhult
  • 2017-09-15 15:50

Förstår inte hur ni menar, man byter ju knappast kostnadsfritt, man får ju en rabatt?
Det bästa man kan få är 200:- i rabatt under 24 månader, det är 4800:-. Det motsvarar ju knappast en kostnadsfri iphone 8?

  • Medlem
  • Lammhult
  • 2017-09-14 10:43

Krossande vinst för X, som förväntat. Drygt att man måste vänta tills 27:e oktober för att beställa och få reda på nån form av leveransbesked.

Förstår inte varför det ska dras ut på preorder? Bättre släppa order av X redan nu, om man då får ett trist besked att den levereras i februari 2018 så kan man ju fallbacka på en 8:a redan nu.
Kommer ju bara leda till en fet jävla frustration om man först väntar 1,5 månad för att sen få reda på att det är chanslöst att lyckas få tag på en X inom rimlig tid.... helt horribelt att 2 månader av en 12 månadescykel för luren ska gå åt till att bara vänta på release, och sen utöver det förmodligen åka på 2 månader till pga brist.

Jag vet ju att där jag jobbade så fick vi (större) leverans av 7:an ungefär mitten av november 2016, 2 månader efter release. Sen om det berodde på allmän brist eller en sopig leverantör, ingen aning.

  • Medlem
  • Lammhult
  • 2017-09-05 08:13

För första gången på 7 år kommer jag (tyvärr) själv behöva köpa in telefonen

Varifrån köper man bäst telefonen för att säkerställa leverans vid release?

Jag har ett obundet abonnemang, men "problemet" med att köpa hos nån operatör är ju att dom väldigt sällan verkar kunna garantera tillgång. Lite surt om man väljer operatör X och tecknar ett abonnemang och sen börjar leveransdstumet skjutas....

  • Medlem
  • Lammhult
  • 2017-08-09 12:07

Frågan är ju bara hur det blir med priset. Jag vill byta ut min 7:a, men har läst om $1100-$1200...
Lägg på allt som görs i Sverige + kemikalieskatten så kan det ju lätt bli en historia på 12 lax. Börjar bli horribla pengar för mobiltelefonerna.

  • Medlem
  • Lammhult
  • 2017-01-12 14:43

"Därför..." ja, det krävs väl inte att man är en rocket scientist för att fatta att den hoppar en bit in för att man ska slippa se introt?

Lösning? Tja, varje gång det läggs till ett avsnitt i tjänsten, så skulle ju antingen någon minimum-wage-anställd hos netflix i USA manuellt ställa in exakt vad som ska gälla för det avsnittet?
Eller så kräver man att leverantören gör samma sak?

  • Medlem
  • Lammhult
  • 2017-01-10 09:33

Timerfunktionen är riktigt kass tyvärr.
Inför julen ville jg timerstyra diverse saker, men upplevde samma problem.

Kanske bara var jg som inte riktigt orkade fundera, men gillade inte alls hur "repeat" fungerar, jag skulle ju t ex vilja välja veckodagar.
Säg att jg vill ha nått som går varje lör+ sön, då behöver jag lägga 2 timers för start, 2 för stopp. En med start lör och en start söndag och sen 7 dagars intervall på varje.

Jag tycker dom borde byggt ett mkt bättre GUI som låter en välja exakt veckodagar, multipla star och stopp i samma timer, etc etc

En annan sak jag har svårt för är att på ett enkelt sätt periodicera och sammanställa elförbrukningen ur mina eve energy.
Appen fokuserar mer på dag/vecka/månad än jämna intervall.jag skulle ju vilja ha en lista månad för månad på faktisk förbrukning och kostnad, men det verkar svårt att få en så bra översikt i appen.
Antar att man får exportera datat och lösa det själv i t ex excel.

En annan irriterande sak är att om man kopplat in sin appletv så blir -någonting- långsammare när man är hemma. Swipar jag fram snabb-menyn med favoriter från hem/låskärm på iPhone står det "updating" i 5-10sek innan den fått kontakt med alla enheter. Är jag inte hemma går det direkt. Antar att den gör nån mix av att få tag på som via wifi/bluetooth och att det därför tar tid?

  • Medlem
  • Lammhult
  • 2016-10-21 14:15
Ursprungligen av ekloev:

Nej hörlurarna stöder trådlös kommunikation med din telefon, vilket innebär att du kan lyssna på Spotify, Apple Music och andra tänkbara tjänster på Icon X. Den interna lagringen i hörlurarna ska användas när du inte har möjligheten att parkoppla hörlurarna med en telefon. Då kan du exempelvis ge dig ut i löparspåret utan telefonen och ändå kunna lyssna på musik då den finns lagrad på det interna minnet. Så det är bara en kompletterande möjlighet till att strömma ljud från dina olika enheter.

Exakt.
Och när jag joggar vill jag ju lyssna på min Spotifylista, utan att behövs släpa på telefonen.

Mao är alltså dessa lurar och deras funktion med att kunna lagra 4gb musik värdelös för alla som använder streamingtjänster för att lyssna på musik.

Edit:
Vad jag önskat hade varit att man:
1) ansluter lurarna via USB
2) lurarna "dyker upp" i spotify
3) jag högerklicka på en playlist och väljer "transfer to headphones".

Problemet är ju att detta ställer till med 1000 olika problem hos media-maffian, eftersom man t ex skulle behöva bygga in nån killswitch som raderar musiken om man inte verifierar att man fortfarande har ett aktivt konto, osv osv osv....

  • Medlem
  • Lammhult
  • 2016-10-21 13:29
Ursprungligen av ekloev:

Precis som @PaO skriver ovan ansluts hörlurarna via dockan som ansluts till datorn via USB. Väl sammanlänkade för du över ljudfilerna antingen via filhanteraren (t.ex. Finder) eller Samsungs mjukvara för Icon X. Ljudformaten som stöds är MP3, M4A, AAC, WAV, WMA (WMA v9).

Okey, så för mig som kör (nästan) uteslutande Spotify så är det alltså no-go?

Trist, hajar inte riktigt hur dom tänkte där, antar att dom som fortfarande sitter på sina musikbibliotek som filer inte är alltför många..

Har iofs ingen aning om hur jag hade tänkt att det skulle fungera, skulle ju krävas nån form av samarbete med t ex Spotify, där mani Spotify i så fall kan välja att synca över t ex en playlist

  • Medlem
  • Lammhult
  • 2016-10-20 17:13

Hur funkar detta med musiken som kan lagras i lurarna?

Är det vanliga ljudfiler som ska tankas över via nån sorts bluetooth-mount?