Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Sperious

Sperious

Medlem
  • Plats Nykvarn
  • Registrerad 2012-09-13
  • Senast aktiv 2021-10-28
  • Antal inlägg 542

Foruminlägg

De senaste inläggen Sperious har skrivit i forumet.

Ursprungligen av jonkro:

Nej, tyvärr fattar jag inte varför det funkade, som sagt. Det är ju egentligen lite för enkelt.... Men nu har det varit snabbt och stabilt hos mig senaste dygnet. Kanske IP-uppdateringen i GW triggade något annat i den? Jag tror fortsatt att det är något mysko med IKEA's burk.

Well, det är ju bara att njuta! Önskar jag kunde göra detsamma.

Ursprungligen av jonkro:

Testade igår att ge en ny och "fast" IP-adress, via DHCP-låsning i routern, och detta verkar fungera!

...

Jag har tidigare misstänkt att det kunde handla om vilken enhet som agerar Hem-hubb (i mitt fall är det just nu en HomePod), men det verkar inte spela någon roll.

Tack för info! Jag har redan dedikerad IP till min Trådfri Gateway men jag ska absolut se om jag lyckas ändra till den första IP-adressen i intervallet istället.

Gällande hemhubbar så har jag testat i alla möjliga kombinationer med allt från samtliga fyra Apple TVs på nätverket till varenda en enskilt. Har till och med prövat med en iPad. Ingen skillnad för mig heller.

Edit: Verkar tyvärr inte ha hjälpt för mig. Ändrade till 192.168.1.10 (första IPt i intervallet), powercyklat gateway, router, hemhubb (Apple TV) och till och med en inblandad switch ett par gånger men fortfarande lika segt. ?

Gjorde du måhända någonting annat till synes oväsentligt strax innan eller efter som du bytte IP-adress på din gateway?

Senast redigerat 2020-11-18 14:19

Då kan vi ju till 100% utesluta router eftersom du kör på Apple-prylar. Du får hojta till om du hittar en lösning. Jag känner hopplöshet efter att ha googlat i över ett år utan att hitta någon lösning. Numera får jag sköta all interaktion via Siri som oftast svarar direkt, men saknar home-appen.

Ursprungligen av jockethebastard:

Exakt så, flyter på fint på vår gamla iPad Air också.

Kan lägga till att jag återställde min telefon när iOS 14 kom, ställde in som ny.
Har även testat radera och installera om Hem appen, tagit bort behörighet för alla tredje-parts appar. Har även nyligen bytt router men det gjorde inget heller. Får 12:an imorgon, kanske det löser problemet..?

Tack för info! Vi verkar vara i samma båt, förutom att alla våra enheter är lika långsamma.

Har du alltid haft problem med din telefon eller har det kommit senare? Kommer du ihåg med vilken enhet du initialt satte upp ditt hem med?

Du hade inte prövat att radera hela ”hemmet” från iCloud? Jag känner att det nog blir mitt nästa steg, men det är ju en jäkla massa jobb med det...

Vilka märken har du haft på de två routrar som inte fungerat? Jag har haft TP-Link och nu Linksys.

Ursprungligen av jockethebastard:

Jag upplever 15 sekunders laddning i hem appen. Kan starta den och den öppnas på senast använda rum men är helt låst i 10-15 sekunder. Det händer hela tiden.
Har 7 Plus, min sambo en 7:a och där existerar inte problemet.

Det var intressant. Menar du att din sambo, hemma på samma nätverk lokalt, har en fullt fungerande hem-app medan du, likt mig, alltid får vänta på att enheterna ”uppdaterar”?

Ursprungligen av zinned:

Jag upplever inte några 5-15 sekunders fördröjning när jag sitter lokalt, dock kan den uppstå när jag sitter remote.

Ja, och det är ju helt normalt. Så har jag alltid haft det. Det var det som fick mig att misstänka min förra router som tydligen skulle sakna stöd för mDNS eller nåt och därmed inte kunna kommunicera lokalt med HomeKit utan alltid behövde gå omvägen via internet och min home hub (Apple TV). Jag vet inte om den ”inställningen” på något sätt sitter kvar i systemet trots router-byte. Jag har givetvis power cyclat allt.

Vad har du för märke på router?

En gång i tiden, när jag började köpa smarta lampor, så fungerade Home-appen på alla familjens enheter perfekt. Man öppnade appen och mer eller mindre omedelbart hade man status på alla lampor och kunde tända/släcka efter behov.

Någon gång (otaliga timmar av Googlande har fått mig att misstänka antingen iOS 13 eller ett byte av router) slutade detta fungera. Numera tar det alltid 5-15 sekunder innan jag ser vilka lampor som är på och av. Innan dess står det bara ”Uppdaterar...” vid varenda lampa.

I och med detta är appen oanvändbar eftersom ingen har tid att vänta upp till 15 sekunder på att tända en lampa som behöver tändas nu.

Häromdagen bytte jag återigen router (av andra skäl) och denna gång blev det ett Linksys Velop-system (2xMX5300). Linksys är Apple-vänner och har HomeKit-stöd på gång. Men, min Home-app är fortfarande lika slö. Jag kan då utesluta routerproblem.

Nu till min fråga:

Hur fungerar Home-appen för er 99-användare? Är den omedelbart redo eller måste ni också vänta upp till 15 sekunder innan den är användbar?

Extra intressant vore att höra ifrån IKEA Trådfri-användare eftersom alla mina 63 enheter tyvärr kommer därifrån.

Nästa steg är att radera hela hemmet och börja om från början men med så många enheter så kommer rumsplanering och scenario-programmering att ta ett tag, så det är ett skrämmande prospekt.

Senast redigerat 2020-11-17 14:41

Elgiganten har det också. Men klart ovanligt i svenska butiker. Förmodligen för att Swish och Klarna (som i sin tur erbjuder Apple Pay) har en sådan dominans här.

Ursprungligen av omartint:

Hade de fixat den pinsamt superfula notchen, så hade jag bytt telefon direkt (speciellt med Mini som finns som alternativ) enbart pga. den i övrigt grymt snygga designen..

Det är nog få människor som tycker notchen är SNYGG, men helt ärligt är det bara människor som fortfarande kör en telefon utan notch som tycker att den är ett enormt problem. Jag trodde jag skulle hata den för alltid, men efter ett par dagar så är den, cross my heart, osynlig.

Ursprungligen av ibish:

Telia brukar subventionera 2-3000 vid 24 månaders bindning.

Åh, sjutton. Trodde den tiden var förbi!

Får man ens nån subventionering från mobiloperatörerna vid ombindning numera? När det mer eller mindre försvann började jag köpa direkt av Apple. Så mycket smidigare om något strular, och aldrig bunden vid en operatör.

Just det, glömde helt bort Teleobjektivet. Jo, jag använder det en del och skulle förmodligen sakna det. Men, som sagt, det bästa vore väl egentligen att behålla min 11 Pro och vänta på 13 Pro (?) som kanske har 120 Hz och USB-C. Får väl lirka lite med sonen. ?

Ursprungligen av xms67:

För mig känns ditt val enkelt. Behåll din 11 Pro. Jag håller med om att det är surt att 12 Pro Max har en mer avancerad kamera jämfört med 12 Pro. Dessutom tänker jag som du att Max blir för stort. Så hade jag en 11 Pro skulle jag sitta still i båten. Jag sitter med en XS så enklare val för mig. Jag väljer en 12 Pro.

Du har förstås rätt men den är bortlovad till min son sen länge, hahaha.

Känns ovanligt svårt i år. Jag var HELT inriktad på att uppgradera min iPhone 11 Pro till motsvarande nya modell, dvs iPhone 12 Pro.

Jag har anpassat mig till den större storleken via min tidigare iPhone Xs och saknar inte längre den mindre storleken från iPhone 7/8. Den större 11 Pro Max har dock aldrig varit aktuell för mig, vill helt enkelt inte ha en större telefon.

Nu har ju dock Apple gått och förstört allting genom att återinföra unika funktioner i denna största utav modeller. I år handlar det om kameran och på pappret är skillnaden, framförallt i low light, stor.

Givetvis vill jag ha den bästa kameran. Det är en av dom största anledningarna att uppgradera min redan högst kompetenta 11 Pro. Jag är dock högst tveksam till en ännu större telefon och kommer förmodligen till mitt stora förtret få välja bort den bästa kameran i år.

Då uppstår dock en fråga jag heller inte hade räknat med att behöva ta hänsyn till. Vad skiljer EGENTLIGEN iPhone 12 Pro från vanliga iPhone 12?

En LiDAR som jag inte kommer ha någon användning för, även om den ger snabbare autofokus i mörker. Rostfritt stål runt telefonen istället för aluminium. Visserligen mycket mer premium, men är det en dealbreaker? Vet inte. Möjligheten att spela in 10-bits video i Dolby Vision vore iofs coolt att spela upp på min LG OLED, men det är trots allt bara hemvideor...

År det nåt mer? Är det värt prisskillnaden?

När sedan dessutom iPhone 12 Mini introducerats, med exakt samma specs som vanliga iPhone 12, då finns plötsligt möjligheten att gå tillbaka till den lite mindre storleken från förr, utan att behöva offra prestanda.

Summa summarum - vad väljer man???

Det är väl tyvärr så att Apple fortfarande är rätt hemmablint. Så länge nåt funkar i USA så är det lätt att glömma övriga marknader. Bara att titta på att eventet idag till 10% bestod av en ren reklamfilm för en amerikansk mobiloperatör, ironiskt nog presenterat av en VD med så grov svensk brytning att han inte ens kunde uttala det magiska nyckelordet ”5G” korrekt.

Mer spekulation, men förmodligen är företaget också toppstyrt och högst hierarkiskt. Det gör det extremt svårt för utländska grenar att flagga för och få gehör för sina behov.