Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Nale72

Nale72

Medlem
  • Plats Uppsalas periferi
  • Registrerad 2012-11-20
  • Senast aktiv 2019-03-27
  • Antal inlägg 63

Foruminlägg

De senaste inläggen Nale72 har skrivit i forumet.

  • Medlem
  • Uppsalas periferi
  • 2017-03-01 08:33
Ursprungligen av The Cat:

Så sladdarna blir bättre med en annan kontakt?

Nej, förmodligen inte Apples egna kablar (som gissningsvis ca 90%+ av oss använder), men som reboot81 skrev skulle det innebära att det blir en standardkabel som i princip alla kabeltillverkare idag redan tillverkar, vilket skulle innebära en större valfrihet gällande från vilken tillverkare man köper sin kabel (t ex från sådana som gör bättre kablar än Apple). Större valfrihet/utbud innebär förhoppningsvis då även lägre priser.

En standardiserad USB-kabel som idag i princip alla utom Apple använder till sina mobiler och plattor kan du få för en spottstyver jämfört med vad en MFI-certifierad lightningkabel kostar hos Apple eller någon av de 3:e-partstillverkare som tillverkar dem (mot en licenskostnad till Apple).

Men med tanke på just det sistnämnda tror jag att Apple själva gärna kvarstår vid sin nuvarande lightningkontaktl, om inte annat just pga att den rimligtvis genererar en hel del pengar. Rimligtvis skulle det bli ett hyfsat inkomstbortfall om de skrotade lightning och gick över till en industristandard som de inte håvar in pengar på i samma utsträckning.

  • Medlem
  • Uppsalas periferi
  • 2017-02-27 08:32

Jag hade också samma problem med min iPhone 6. Den stängde ett flertal gånger av med mellan 50-70% , ibland efter att först kort varnat om att det var mindre än 10% kvar, ingen gång i minusgrader, några gånger i bilen och en gång hemma inomhus. Enda sättet att få igång den igen var att ansluta laddare, vilket gjorde att den inom några sekunder återgick till den batterinivå den hade innan.

Efter att ha kontaktat Apple och fått de vanliga svaren att det inte var något känt fel med iPhone 6 och de inte hade hört det förut samt att jag skulle testa att återställa telefonen och inte återskapa från backup. Detta innebar ett par timmar av att fixa och trixa för att få telefonen som innan, med alla mina olika mailkonton och andra synkningar etc. på plats, men inte helt oväntat utan att det hjälpte. Men eftersom Apple sa att det inte var något problem med min hårdvara och jag antog att det borde vara mjukvarurelaterat beslutade jag mig för att avvakta kommande uppdateringar som förhoppningsvis skulle lösa problemet.

Efter att senare återigen ha googlat lite och sett att det trots allt var många andra även med iPhone 6 som rapporterat om detta problem (utan att den person jag hade kontakt med från Apple av någon anledning hade någon aning om detta) beslutade jag mig för att boka in ett besök på Genius Bar på Apple Store i Täby.

Väl på plats sa det "geni" jag fick prata med att Apple även om de inte hade gått ut med det offentligt var mycket väl medvetna om att det var ett problem med detta för flera med även iPhone 6 och 6S och att efter att ha diagnostiserat mitt batteri bekräftade han att jag hade rätt att få batteriet utbytt utan kostnad. Mitt problem var att min iPhone då var 26 månader gammal, så att jag (i praktiken min arbetsgivare) fick betala för batteribytet som gick på 805 kronor.

Hade jag fått betala detta privat hade jag nog bråkat lite för att få batteribytet gratis (och har en känsla av att jag hade fått igenom det) då det trots allt var ett känt problem och de tidigare sagt motsatsen. Men när det var arbetsgivaren som betalade och summan var såpass låg lät jag det bero. Alternativet hade varit att jag skulle få en ny iPhone från arbetsgivaren eftersom det inte var hållbart med en mobil som regelbundet stängde av sig, så det blev nu ändå billigare än det ett tag såg ut att bli för arbetsgivaren också.

Detta var i början av januari och efter batteribytet har jag inte råkat ut för dessa avstängningar igen samtidigt som batteritiden blivit klart förbättrad (även om den även tidigare brukade hålla hela dagen).

  • Medlem
  • Uppsalas periferi
  • 2016-11-03 14:06
Ursprungligen av kenjon:

Två "felaktigheter". Du kan ha alla bilder i ett iCloudbildbibliotek, det krävs ingen dator, enheterna synkar mot varandra ändå.
Numera raderas appar tillfälligt automatiskt om utrymme behövs för en iOS-uppdatering. Dessa appar installeras sedan automatiskt igen efter att uppdateringen är klar.

Tack för informationen . Det där med den temporära app-raderingen var ju fiffig och inget jag läst något om. Gällande iCloudbildbibilioteket ska jag också titta lite närmare på hur det funkar numera.

  • Medlem
  • Uppsalas periferi
  • 2016-11-03 08:30
Ursprungligen av calinou:

Fungerar det att ha iTunes enbart på iPad och iPhone utan att man har en dator?/ framförallt hur ska man göra för att säkerhetskopiera?

Det är svårt att hålla ordning på begreppen om man är ny i Apples värld och alla som svarat har egentligen förstått vad du undrat men varit tvungen att även raljerat över din begreppsförvirring. Det är en lite för vanlig teknik som tyvärr skrämmer bort personer som är nya och nyfikna, men som inte har full koll på begreppen. Men det finns även de som är välkomnande och har överseende med nya Apple-användare, så ge inte upp hoppet .

iTunes är alltså ett program som enbart finns på Mac och PC och som används för att uppdatera, återställa och synka musik, bilder, ringsignaler m m med din iOS-enhet. Det du menar med "iTunes konto" är egentligen ditt Apple-ID, som används som inloggning i iTunes, iCloud eller på din iOS-enhet.

Som svar på din undran så ja, du kan generellt använda och synka en iPad eller iPhone utan dator. Backup sker trådlöst via iCloud. Dock finns det vissa saker som enbart (om jag inte är helt ute och cyklar) kan göras tillsammans med iTunes på en Mac eller PC. Om jag har fel på någon eller alla punkter här nedan får någon mer kunnig gärna rätta mig, men gör det gärna på ett konstruktivt sätt utan nedlåtande/raljerande ton :

- Om du har foton/filmer/videos på din dator som du vill kunna "synka in" i din iPad eller iPhone måste detta göras via iTunes på en dator
- För att göra en fullständig krypterad backup av din iPad eller iPhone måste detta göras via iTunes på en dator. Fördelen med detta jämfört med en trådlös backup via iCloud är att du med en krypterad iTunes-backup bland annat får med samtliga kontouppgifter till mailkonton etc. vid en återställning/återläsning till en ny iPad eller iPhone, utan att behöva ange detta igen. Vissa lösenord kommer du trots en krypterad backup behöva ange igen, men det är betydligt smidigare att komma igång med en ny iPad/iPhone från en gammal backup via en krypterad iTunes-backup jämfört med en iCloud-backup. Särskilt om du har många mailkonton etc.
- Ibland (jo, det händer även på iPads och iPhones, trots att många säkert kommer förklara att de haft tjogvis med iPads och iPhones i 10 år utan att det någonsin hänt eller att de hört talas om att det hänt) blir det knas på iPhones/iPads så att de måste återställas och ibland i dessa fall kommer det upp en bild på skärmen med en lightning-kabel med en pil mot en iTunes-ikon. Då är enda sättet att själv få igång iOS-enheten igen att ansluta den med kabel med en dator med iTunes. Det händer inte särskilt ofta, men det kan hända.
- Om du väldigt lite ledigt utrymme i din iPad eller iPhone kan det också uppstå problem vid större iOS-uppdateringar. Då kan du behöva radera appar/bilder etc. för att lyckas uppdatera via iCloud. Via iTunes på en dator kan du dock uppdatera din iPad/iPhone även om du har lite trångt med minne. Detta händer väl främst på äldre enheter med lägsta minnesspecifikationen som använt i många år.

Men generellt behöver du alltså ingen dator med iTunes för att kunna använda en iPhone eller iPad, även om det i vissa fall kan finnas fördelar.

  • Medlem
  • Uppsalas periferi
  • 2016-06-04 10:35
Ursprungligen av Jay_B:

Har du testat dem? De ser nämligen galet osköna ut med den där piggen som sitter i taket på örat.

Ja, och de fungerade helt ok för mig. "piggen" är i mjuk silikon och absolut inte galet oskön (för mig). Själv föredrar jag dock Earhoox, som sitter riktigt bra och skönt i mina öron. http://earhoox.com/

  • Medlem
  • Uppsalas periferi
  • 2016-03-16 08:11
Ursprungligen av PaO:

Helt rätt. Här hemma i Sverige kör jag på en blandning av Here / Sygic / Google maps men utomlands Sygic. Livstids kartor och mycket prisvärd. Sökning för adress borde dock bli lite lättare men utan internet så är sökning helt okej. Billäget på min mobil kräver av någon anledning ständig internet vilket gör att det faller bort utomlands

Det går att ladda ner offlinekartor till Google Maps också: https://support.google.com/gmm/answer/6291838?hl=sv

Senast redigerat 2016-03-16 10:08
  • Medlem
  • Uppsalas periferi
  • 2016-02-26 08:52
Ursprungligen av finjafjant:

Ngn som vet var man kan hitta såna där "silikonsnibbar" som man trär på sina EarPods så dessa sitter fast bättre i örat?
Tack på förhand

Jag gissar att det är Spring du är ute efter: http://www.sprngclip.com/

Det finns fler alternativ, se t ex: http://www.iphonepryl.se/?p=12080

  • Medlem
  • Uppsalas periferi
  • 2015-11-22 19:47
Ursprungligen av Raxxor:

Den app som jag verkligen saknar till iPhone , men som finns till Android är Wi-fi Analyzer.
Den är oumbärlig när man ska sätta upp, eller felsöka i wi-fi nät.
Fattar inte varför denna suveräna app aldrig kommer till iOS.

Som jag förstår det beror det på systemrestriktioner från och med iOS5 (se http://www.adriangranados.com/blog/where-did-wifi-analyzer-go ). Jag saknar också den appen. På samma sätt som jag saknar en "riktig nummerpresentatörsapp" som TrueCaller för Android. TrueCaller finns ju även till iOS, men även där gör systembegränsningar att den inte är alls lika bra som till Android och t ex inte kan göra automatiskt uppslag på inkommande samtal.

  • Medlem
  • Uppsalas periferi
  • 2015-07-06 13:08

Jag uppdaterade nu idag efter att först ha gjort en iTunes-backup. Efter uppdateringen visas inga bilder efter 14 september 2014 under Album/Kamerarulle. Som tur är finns de dock där om jag går in under Bilder/Samlingar. Tumnageln för bildström visar också den nyaste bilden, men om jag klickar på den så finns inte heller där några bilder efter 14/9 -14. Ingen mer som märkt något liknande eller som kanske har något förslag på hur jag kan få tillbaka mina nyare bilder under Kamerarulle?

  • Medlem
  • Uppsalas periferi
  • 2015-05-19 09:33
Ursprungligen av reboot81:

Kitcamera är INTE en ny version av Kitcam.

Kitcam köptes upp av flickr, Kitcamera är en produkt av Sebastian Short. Sen huruvida han stulit/lånat/inspirerats av Kitcam är upp för var och en att tolka. Jag anser att det är en ripoff, som profiterar på det tomrum som Kitcam lämnade efter sig.
Och framförallt en kass app som inte kan mer än random fotoapp, och dessutom saknar många av de funktioner som gjorde Kitcam så bra (justeringspenslar, vitbalans, levels, video FPS etc).

Den app som fått ta över efter Kitcam på min mobil är Snapseed..

Kitcam RIP.

Där ser man, då ber jag om ursäkt för att har förlett er här. Kitcamera ser väldigt mycket ut som Kitcam och även om layouten/menyerna skiljer sig lite är de väldigt lika Kitcam. Som sagt har jag inte testat runt och vet inte riktigt vad som skiljer sig. Däremot finns det dock vansinnigt många mer inställningsmöjligheter än i den inbyggda fotoappen.

  • Medlem
  • Uppsalas periferi
  • 2015-05-19 09:24
Ursprungligen av D_Odell:

Har du prövat den? Väldigt dyr om du frågar mig, med tanke på att det finns köp-inuti-app?

Har bara testat den med någon enstaka bild men inte botaniserat runt tillräckligt för att ge en recension. Jag skaffade den när den fanns som gratis nedladdning via "Dagens app" eftersom jag hade den gamla versionen sedan tidigare. Jag har under mina sporadiska test inte stött på det som ska vara "köp-inuti-app". Men det finns vansinnigt många inställningar och finesser och jag har som sagt testat långt ifrån allt.

Det jag använt den för framför allt är vid foton i väldigt dåligt ljus med Kitcameras Night-snap eller long shutter samt möjligheten att ta bilder i 16:9 när jag så önskar.

Bifogar en bild tagen med Kitcam (eller Kitcamera, kommer inte ihåg). När jag försökte ta med Apples kamera-app blev det i princip helt kolsvart och lasern syntes inte alls. (Grön laser från Carolina Rediviva i Uppsala under "ljusveckan", tagen från Stavby, ca 3 mil från Carolina).

  • Medlem
  • Uppsalas periferi
  • 2015-05-19 08:38

Nya versionen av Kitcam heter numera Kitcamera : https://itunes.apple.com/se/app/kitcamera./id...

  • Medlem
  • Uppsalas periferi
  • 2014-12-22 09:25
Ursprungligen av joakimo:

Jag vet inte vad som fungerar för vilken version av iOS men det går iaf att dra med fingret från höger till vänster på filen som ska raderas i senare versioner av iOS.

Tack för det. Jag vill minnas att det inte gick att göra tidigare och har inte sett att det sagts att man kunnat börja göra det i samband med ett nytt iOS-släpp.

Eller så har jag helt enkelt antagit att det varit så med "insynkad" musik eftersom det är så med "insynkade" bilder. För det är väl ändå fortfarande så att du inte kan ta bort bilder från din iPhone som du "synkat in" via iTunes, utan för att få bort dem måste du koppla upp dig mot iTunes (på den specifika dator som du från början synkade med) och bocka ur de bilder/album du vill ta bort och synka om?

Detta sista är i princip det enda jag stör mig på nu efter min övergång från Android för några år sedan i och med att de flesta andra funktioner jag saknade nu har kommit till iOS också. (Well, Who is calling/truecaller med all funktionalitet saknar jag, men det är väl tveksamt om Apple kommer tillåta det. Fast nu när de tillåter tredjepartstangentbord har man ju börjat hoppats lite)

  • Medlem
  • Uppsalas periferi
  • 2014-10-15 10:37
Ursprungligen av TonyAdams:

Är det någon som har koll på hur det ser ut med status på iPhone 6 64 eller 128 på Apple store i Täby?

Det finns ju en sida för att kontrollera tillgänglighet men är den helt korrekt, har kollat den löpande sedan den öppnades upp och det har varit väldigt små förändringar.

Jag tror att den sidan är korrekt (https://reserve.cdn-apple.com/SE/sv_SE/reserv...) . Förra veckan såg det ut som nu, att 16 gb-varianterna var tillgängliga, men inte de övriga. Sedan helt plötsligt fanns alla tillgängliga när jag uppdatarerade på eftermiddagen en dag. Jag loggade raskt in och bokade och kunde ett par timmar senare hämta ut min 64 gb rymdgrå i Täby-butiken.

Men kolla listan lite då och då, för den verkar röra sig uppdateras löpande med aktuella saldon i butiken.

  • Medlem
  • Uppsalas periferi
  • 2014-10-10 20:52
Ursprungligen av BlackSmp:

Japp, samma reflektion här. Den butik som jag handlar i har inte fått en enda 64 GB - jag har stått först i kön sedan det gick att teckna sig och de har bara fått 16 GB telefoner.

Det värsta är mest att butiken får felaktiga och föränderliga svar hela tiden. "Det kommer", "det är skickat", "nej, det kom inte"; "på måndag"...

Så nu har jag gett upp och beställt via Apple direkt - så mycket för att försöka gynna lokala handlare. Det här är första gången som jag inte fick tag på en telefon dag ett.

Jag gjorde nu som du. Efter att just min modell helt plötsligt stod som "levereras inom 48 timmar" hos Dustin kontaktade jag dem för att se om det verkligen stämde. De sa då att de har fått info att de ska få in en sändning i början av nästa vecka, men att man aldrig visste för att hände titt som tätt att de inte fick den mix av modeller, antal och färger som de beställt. Han kunde därför inte lova något.

Jag gick då in på Apple store på nätet och valde Täby-butiken som tidigare på dagen endast hade 16 GB-versionerna. Helt plötsligt var nu samtliga modeller och färger tillgängliga. Jag loggade in med mitt Apple-ID och efter ett par minuter fick jag ett meddelande att jag kunde åka till butiken i Täby och hämta ut telefonen, vilket stämde alldeles utmärkt. Detta alltså helt utan att tidigare ha stått i kö eller förbokat alls.