Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
tornkvistm

tornkvistm

Medlem
  • Namn Mikael
  • Plats Stockholm
  • Registrerad 2013-01-06
  • Senast aktiv 2015-12-12
  • Antal inlägg 14

Foruminlägg

De senaste inläggen tornkvistm har skrivit i forumet.

Ursprungligen av kenjon:

Home syncing/roaming profiles. Jag testade det mot en Xserve för flera år sedan, då funkade det inte så bra. Men det är nog bättre nu.
Har ni olika maskiner som ni ska logga in på, och vill få dessa att se lika ut oavsett vilken ni loggar in på? Tänk på att de kanske måste köra samma version av OSX då, eftersom filerna i ~/Library kan skilja mellan olika versioner av OSX/Program. Jag vet dock inte om det är så

Vi har varsin MacBook som vi loggar in med men de ska inte spegla varandra.

Det här med att beskriva inte enkelt försöker igen

Först
När jag kommer in vi Finder så kan jag i Finder logga in på servern genom att uppge användarnamn och lösenord från Finder. Jag önskar att kunna logga in mot servern när jag loggar in på datorn.

Jag tror att får jag till det så löser det mesta sig.

Gällande mappar och synkning.

Min användarprofil på servern innehåller ett gäng mappar. Samma som jag också får i datorn som default vid installation. Jag vill att de ska prata med varandra. Något jag antar sker när jag är inloggad mot servern?

Så egentligen kort sammanfattat det första jag behöver få till är att konfigurera datorn så den hittar server vid inloggning

Jag håller på att konfigurera en server hemma som jag har på en MacMini. Första gången jag kommer i kontakt med en server så jag är helt nybörjare.

Tanken är att vi familjemedlemmar (3 st) ska ha en användare som alla våra mappar synkas mot. Dvs skrivbord, dokumentmapp etc ska ligga på servern. Det ska gå att jobba lokalt mot datorn och sen ska den synka när online (detta kan ske internt när man kommer hem och behöver nödvändigtvis inte ske över Internet)

Jag har konfigurerat servern och allt jag aktiverat lyser grönt. 

När jag är inkopplad mot nätverket med min MacBook kan ja komma åt servern via Finder och kan logga på min användare och på så sätt nå mapparna.

Hur ställer jag in min MacBook för att logga in mot servern som jag önskar? Är det möjligt?

Jag har ett nätverk med en Aiport Time Capsule i grunden som sedan är utökat med två expresser. Det har fungerat klanderfritt tills jag resetade allt av en väldigt dum anledning.

Nu hoppar den ena expressen ur nätverket och bildar ett eget. Det går att surfa men jag får inte kontakt med time capsulen. Tittar man i airportverktyget ser det antingen ut som bilden nedan eller så är det bara den expressen ("köket") som finns med på bilden.

De övriga två är i källaren och är ihopkopplade med via kabel, går jag ner i källaren får jag direkt kontakt med alla tre både trådlöst och via kabel.

startar jag om allt fungerar det ett tag och sedan kukar det ur igen.

Någon som har en aning om vad jag ska bocka i för något eller ändra på?

Varför är det en streckad linje mellan "köket" och de övriga, är det för trådlöst?

Mvh Micke

Ursprungligen av stralis:

Jag har en i-Sensys MF9130 (tre år gammal) och den fungerar utmärkt att scanna och eposta med.
Det kan inte vara något så enkelt som att du inte har ställt in default gateway rätt? Använder du DHCP så borde det bli rätt men om du satt fast IP så kan man ju skriva fel. När det gäller SMTP så ställde jag in min ISPs SMTP server utan autenticering och det fungerar. Det var bara ett ställe att konfa på.

Fick precis ordning på det. Utan att veta vad som tidigare var fel.

Ursprungligen av tornkvistm:

Jag har ganska nyligen blivit ägare till en i_SENSYS MF8540 CDn och genast stött på problem. Det stora behovet maskinen skulle fylla var att kunna scanna direkt till en mailen och laserskrivarfunktionen. Den senare fungerar men inte scanningen.

Enligt Canons support måste jag ha en egen epost-server och det går inte att bara fylla i internetleverantörens SMTP-adress. Då jag inte har någon epostserver så har jag nu en oduglig maskin.

Jag har ingen vidare lust att investera i en epostserver utan behöver en annan lösning.

Är det någon som vet om man kan kring gå detta problem på något sätt? Jag har telias som internetleverantör och har domän och epost kopplat via Google Apps

Alternativ 2 finns det några andra scannrar på marknaden som klarar av mitt önskemål utan att jag behöver att investera i en epostserver?

Nu har jag fått det att fungera, utan att egentligen veta vad jag gjort. Samma inställningar, inget hände. Loggade sedan in på Telias router för att se om det fanns något att bocka i eller ur där. Hittade inget, gick ur och så fungerade det.

Kör med Gmails SMTP

Skönt att det inte behövdes någon mailserver, jag antar att supporten hellre ville ha fikarast än att hjälpa

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det räcker nog inte att bara fylla i själva servernamnet (t.ex mailout.telia.com). Du behöver nog fylla i inloggningsuppgifter också (användare, lösen, port, osv).

Jag har testat med både att skriva in endast SMTP-server och att fylla i SMTP-autentisering där jag då har använt användare och lösenord för mitt mailkonto hos Telias respektive för Gmail. Jag har sedan gått in under TCP/IP på maskinen och ändrat port för SMTP till 465 för Telia resp 465 samt 587 för Gmail.

Allt utan annat resultat än en printad sida med texten FEL på

Finns det några fler uppgifter som ska fyllas i?

Ursprungligen av pmarriott:

Vad har du för router?
När vi skulle installera vår Sharp så hade vi jätteproblem. Hur vi än gjorde, och vad än Sharp's tekniker på plats provade så kunde inte skrivaren skicka scannade dokument via mail.
Det visade sig att vår D-Link DIR-365 ströp skrivarens möjligheter att skicka mail.
Om jag minns det rätt var vi tvungna att bocka ur "Enable traffic shaping" under QOS Engine under Advanced.

Jag har en Airport Extreme och några Airport express som utgör nätverket. Där kanske man kan hitta något. Ska kolla det

Ursprungligen av kenjon:

Det verkar konstigt. Routern borde inte se skillnad på om skrivaren/scannern skickar ett mail via SMTP eller om du själv gör det via datorn…. och det funkade väl?

Japp det fungerar. Det fungerar också att skriva ut till skrivaren via nätverket så den kommunicerar där emellan.

Ursprungligen av pmarriott:

Verkar ju helsjukt att man måste ha egen server. Det här är ju en utpräglad produkt för avancerat hemmabruk eller småföretag. Vi har en Sharp MX-3110n som det går alldeles utmärkt att scanna till mail med och vi kör med Telias IMAP-mail som ingår i vårt bredband.

Det låter onekligen konstigt om det inte ska fungera.

När du säger IMAP-mail, använder du något annat protokoll än SMTP i scannern för att sända då?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Har du provat? Exakt vad fyllde du i? Och vad hände då?

Jag har via det webbrowserbaserade gränssnittet lagt in epostadresser i adressboken och i samband med varje inmatning får jag knappa in en SMPT-adress, Jag har då fyllt i telias SMTP mailout.telia.com samt även testat med gmails SMTP enligt inlägg ovan. När detta inte har fungerat har jag gått in på scannern och dess portinställningar för SMTPn och ändrat dem enligt resp SMTP föreslagna portar, också detta utan resultat.

När jag sedan trycker på scanna till epost så startar den jobbet och skriver direkt ut en sida med texten FEL men utan information om vad som är fel.

Det jag tycker är konstigt är att SMTP ska skrivas in till varje adress och att det inte finns något centralt ställe för detta så att man kan skriva in adresserna manuellt. Detta bör finnas tycker jag men hittar inget om det.

Efter att ha letat runt i en allt för lång tid bland inställningar och den bifogade handboken så ringde jag support som började att fråga om jag installerat bifogade program för de var jag tvungen att ha. Dock finns de bara till windows och ej till Mac och då är svaret att det behövs en en epostserver.

Denna information var inget jag fick när jag bad Canon om tips på vad jag skulle köpa där det enda viktiga kriteriet var att kunna maila direkt från scannern samt att skriva ut och att det skulle vara laser. Därför tror jag, och hoppas, att det bara är miss från den person som hjälpt mig.

Ursprungligen av keptang:

Kan du inte använda Googles SMTP-server?
http://kb.siteground.com/google_free_smtp_ser...

Tackar

Tyvärr verkar inte detta heller fungerar.

Jag har ganska nyligen blivit ägare till en i_SENSYS MF8540 CDn och genast stött på problem. Det stora behovet maskinen skulle fylla var att kunna scanna direkt till en mailen och laserskrivarfunktionen. Den senare fungerar men inte scanningen.

Enligt Canons support måste jag ha en egen epost-server och det går inte att bara fylla i internetleverantörens SMTP-adress. Då jag inte har någon epostserver så har jag nu en oduglig maskin.

Jag har ingen vidare lust att investera i en epostserver utan behöver en annan lösning.

Är det någon som vet om man kan kring gå detta problem på något sätt? Jag har telias som internetleverantör och har domän och epost kopplat via Google Apps

Alternativ 2 finns det några andra scannrar på marknaden som klarar av mitt önskemål utan att jag behöver att investera i en epostserver?

Jag har idag en Airport Extreme som jag har en dator och en nätverksdisk (Nas) inkopplad till via sladd och övriga enheter trådlösa.

Nu ska jag flytta min arbetsplats från den plats där internet kommer in i huset behöver då överföra datatrafiken till den nya arbetsplatsen (Jag vill inte dra kabel då jag får fiber inkopplad till den nya platsen om 6 månader).

Jag tänkte då köpa en Express och placera vid modemet och koppla ihop den trådlöst med Extremen vid den nya arbetsplatsen där arbetsdator och nätverksdisk finns.

Kommer då datatrafiken gå direkt mellan arbetsdator och nätverksdisk eller blir Airport Expressen någon form av master och datatrafiken måste gå via den (och då med de hastighetsförluster som trådlöst innebär)?