Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
mgfo

mgfo

Medlem
  • Plats Göteborg
  • Registrerad 2013-01-09
  • Senast aktiv 2014-08-09
  • Antal inlägg 6

Foruminlägg

De senaste inläggen mgfo har skrivit i forumet.

1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-08-09 13:13

Hej!

Nu har jag, återigen, samlat på mig diverse små frågor som jag under en längre tid har gått omkring och klurat på. Hoppas att någon på det här kunniga forumet kan hjälpa till att räta ut åtminstone några utav alla frågetecken!

1.
Jag jobbar på ett företag vars bildmaterial till stor del består av .eps-bilder. I många fall utgår man alltså från en helt vanlig, högupplöst jpeg för att sedan omvandla den till .eps, detta för att kunna använda bilderna till stora vepor/liknande. I en annan tråd här ställde jag mig frågande till hur detta fungerar - i så fall skulle man ju kunna kringgå många problem genom att helt enkelt göra om alla jpeg till .eps, och sedan ha löst problemet med otillräcklig upplösning. Jag fick då, som jag misstänkte, många svar som i princip sa att "nej, detta är inte möjligt".

Jag har dock jämfört en jpeg med en .eps, och när man zoomar in så tycker jag att det i vissa fall faktiskt blir bättre med just .eps.

Min fråga är nu: OM man nu ska arbeta på det här sättet, VAD bör jag tänka på vid omvandlingen till .eps? Just nu kör jag bara på de förinställda valen i PS, vilket är TIFF8 samt ASCII85 (Encoding).

2.
Kan man på något sätt se vilken upplösning som en PDF har när man monterar in den i InDesign, så att man med säkerhet kan säga att det funkar för tryck? Får inte upp den infon i InDesigns Info-panel. En lågupplöst PDF:s upplösning kan man ju i många fall se inte räcker till med enbart blotta ögat, men det kan ju vara svårare att urskilja en PDF vars bilder är i 200 dpi vs. 300 dpi.

3.
Hur gör jag för att få med en RGB-färgrymd i en PDF som endast ska visas på skärm? Trots att Transparency Blend Space i InDesign är RGB så säger Acrobat att Output är CoatedFOGRA39. Vad gör jag för fel?

4.
Vad brukar ni kontrollera i Acrobat Pro innan levererans till tryck? Just nu kör jag bara en koll på Output Preview för att se så att det är rätt ICC inbäddad, allt ligger i 4-färg och att färgmängden inte överstiger total %, samt att jag kollar Preflight för att verifiera att min PDF stämmer med PDF/X-1a ("Verify compliance"). Än så länge har varken tryckeri eller annonsörer sagt till om några fel, men jag vill bara stämma av för egen del så att jag inte missar något väsentligt i mitt arbetsflöde.

5.
Vad bör jag tänka på vid layout av en mer omfattande produktion på flera sidor, t.ex. en katalog eller en bok? Förutom Master pages + Paragraph/Character Styles då. I rutan "Create new" får man ju upp valen Document / Book / Library: vad är det egentligen för skillnad mellan de två första valen?

6.
Kan man på något sätt få bort tillägget "...Folder" när man packar InDesign-dokument + få bort instruktions-filen?

Så, det var nog allt för denna gång! Hoppas att ni orkade läsa den lilla romanen och att eventuella svar kan vara till hjälp för någon annan där ute

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-02-18 21:42

Ville bara säga att det är skitroligt att det fortfarande är liv i den här tråden! Nu har jag (surprise, surprise) ytterligare några frågetecken som ni kunniga gärna får sätta tänderna i. Den här gången gäller det främst bildhantering av olika slag.

1.
På företaget som jag jobbar med just nu används det bilder i eps-format. För mig är detta lite nytt, då jag själv oftast brukar jobba med tiff eller högupplösta jpeg. Min fråga gäller alltså konvertering av en bild – kan jag ta en högupplöst jpeg, spara om bilden med ny filändelse (eps) i Photoshop, och sen är det bara att köra på och skala hur som helst när jag väl placerar den i InDesign? Bilden, som baseras på pixlar, blir väl inte vektor och föränderlig hur som helst bara för att man tilldelar filen en annan ändelse? För det är så som man verkar jobba nu, och jag ställer mig lite frågande till detta arbetsflöde. Fördelar/nackdelar med att jobba såhär, om det nu är "korrekt"? Filerna blir grymt mycket större, men om man kan skala upp dom hur som helst så tycker åtminstone jag att det väger upp en hel del!

2.
Jag har lärt mig att man inte bör skala bilder som monteras in i InDesign mer än +/- 15%: stämmer detta, eller är det hel fel? Jag förstår naturligtvis att man inte kan dra upp en liten bild till vilken storlek som helst, men den generella inställningen verkar vara att det inte gör något om man minskar bilden och den effektiva PPI:n går från 300 till t.ex. 1284. Hur ser ni på det? Om det inte påverkar kvalitén negativt på något sätt så är det såklart bekvämt och tidssparande att dra ner bilden till önskvärd storlek direkt i InDesign istället för att gå in i PS emellan och göra om formatet, men som sagt: Kan man verkligen skala ner bilder hur som helst?

3.
Är slutligen efter lite tips på hur man på ett korrekt och effektivt sätt kan minska färgmängden i en bild. Jag såg länken som "stefanprofiler" la upp (bra läsning!), men jag undrar om det finns något annat sätt med? Jag har läst att man kan gå in i Destination Space > Custom CMYK och laborera runt med; skulle det funka för att minska färgmängden? (Och vilka inställningar bör man köra i så fall? Syftar på Ink Options/Separation Options) Följdfråga: Är det så att en PDF som har tilldelats en specifik färgprofil automatiskt gör så att alla bilder håller sig inom en viss gräns, eller kan bilders färgmängd fortfarande överskrida gränsen? Jag tycker att många färgprofiler verkar ha en väldigt hög färgmängd?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-01-11 11:31
Ursprungligen av stefanprofiler:

Om det inte är bildböcker du ska göra är det däremot OK att arbeta i RGB i hela kedjan och låta CMYK:ningen ske när du skapar din PDF. Men då måste du se till att dina bilder är anpassade till CMYK. I projektet Felboken (Felboken) hittade vi på begreppet CMYK-vänlig RGB. På den webbplatsen hittar du en rätt komplett genomgång hur du kontrollerar dina bilder innan de konverteras till CMYK.

Det är just sånt här som gör mig smått förvirrad; vissa vill ha RGB och vissa (de flesta som jag har förstått det?) föredrar CMYK! Här är min spontana tanke att man bör konvertera alla bilder till rätt färgrymd (vi säger CMYK här), storlek osv i Photoshop för att som ett sista steg i processen placera in dom i InDesign. Om jag konverterar till CMYK först vid PDF-exporten, förlorar jag inte lite av kontrollen? Alltså att jag efter konverteringen inser att färgerna inte blir bra, och således måste gå tillbaka till PS för att redigera detta? Rätta mig gärna här, för jag kanske tänker helt fel!

Detta skriver jag utan att ha läst i Felboken, som för övrigt verkar vara en väldigt bra informationskälla Ska läsa så fort tillfälle ges!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-01-10 13:19

alix:

Naturligtvis är det så att man bör kolla med det tilltänkta tryckeriet, det har du alldeles rätt i! Det som jag är ute efter är nog främst någon form av generell kunskap, så att jag slipper onödigt arbete samt får mer kunskap om varför man gör vissa val framför andra och vad konsekvenserna av dessa val kan bli.

Richard Rönnbäck:
Jag tackar för din input gällande inbäddning av typsnitt, jag ska absolut ta till mig detta! Att dokument blir större vid massa outline:ad text är mer än logiskt, men ingenting som jag har tänkt på.

---

På min senaste praktikplats fick jag nämligen material som skulle gå till tryck från en AD, och denna person skickade över en .jpeg på 72 dpi, med inbäddad sRGB (...) – då tänkte jag helt enkelt att "Nej, nu jävlar ska jag själv sätta mig in i det här så att jag inte gör likadana misstag". Jag är som sagt utbildad från en mer konstnärlig linje, med fokus på kreativiteten och själva formgivningen snarare än prepress/originalar-kunskap, därav alla nyfikna frågor.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-01-10 12:25

Många bra, och framför allt lättförståeliga, svar på mina långa frågor: Detta tackar jag ödmjukt för!

Anledningen till att jag har som vana att klistra in logotyper som vektor istället för att köra en vanlig "Place" är för att jag vill undvika länkningen i så lång utsträckning som möjligt. Finns det inklistrat i dokumentet så säkerställer jag ju att den finns där, oavsett om någon annan skulle få för sig att flytta på den ursprungliga logotyp-filen. Men det kanske är slöseri med tid som sagt!

När det kommer till outline:andet av text, så är det för att jag många gånger har jobbat med gratistypsnitt från nätet, och har hört att man då gör bäst i att göra just detta för att typsnittet inte ska krångla. Jag har nämligen varit osäker på huruvida PDF-exporten bäddar in typsnitt eller inte, och tyvärr har jag fortfarande inte den kunskapen: Något som någon kanske kan hjälpa mig med?

Vid exporter till PDF/X-1a:2001, följer då typsnitten med eller inte, och kan man välja detta? Är det inte så att det i vissa fall går bra att använda sig utav ett visst typsnitt, men med villkoret att man inte får skicka det vidare, dvs. "embedd"?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-01-09 16:44

Mitt första inlägg (av många, hoppas jag) på detta forum; spännande!

Ber redan nu om ursäkt för min roman, men så här blir det när man har gått i månader och samlat på sig massa frågor! Att sedan googla är förjäkligt, för då uppstår det bara ännu mer frågor...

Jag är en nybliven formgivare som har väldigt många frågor kring det här med att färdigställa tryckfärdiga original. Jag har en konstnärlig utbildning men känner nu att jag behöver mer teknisk kunskap, och trots att jag har praktiserat på flertalet olika byråer så har många av mina frågor blivit obesvarade. Väldigt många i branschen tycks helt enkelt inte ha kunskap om färgprofiler/liknande, och jag vill inte vara en av dem: därav alla frågor här! Hoppas på er kunskap och vilja att hjälpa Jobbar för övrigt i den engelska CS6-sviten för Mac.

Okej, då kör vi:

1.
På de arbetsplatser som jag har varit på så har rutinerna skiljt sig åt; Vissa kör PDF-exportering via "High quality print" medan andra, och jag själv, kör PDF X/-1a:2001 som standard. Vad är egentligen skillnaden mellan alla dessa + X-3:2002, X-4:2008 samt Press quality? Har det endast med Output > Color samt kompabiliteten (PDF1.3-1.7) att göra, eller har jag missat något? Komprimeringen på bilderna tycks ju ha samma värden gällande ppi.

2.
När vi ändå är inne på PDF-exporteringen, vad innebär egentligen "Standard"-inställningarna? Finns precis bredvid "Compability" när man får upp export-rutan i InDesign. Jag kör bara på de inställningar som hör till respektive exportval; Är det något som man behöver gå in och pilla med?

3.
Om jag har förstått det rätt så är Fogra39 en uppdaterad version av Fogra27, men vad är det för skillnad mellan Fogra39, ISO Coated v.2 och ISO Coated v.2 300%? Är det färgmängden i bilderna, eller någonting annat? När används vilken profil, och vad är att föredra i valet vid obestruket papper: Uncoated Fogra 27 eller PSO Uncoated?

4.
Som en naturlig följd av frågan ovanför; Vad händer om man använder en icc-profil för bestruket papper på obestruket papper, och tvärtom?

5.
Jag har fått lära mig att man ska använda Dot Gain 15% på både "Gray" och "Spot" som standardinställning, men jag har aldrig fått veta varför. Efter att ha googlat runt på olika forum har också rekommendationer om Gray Gamma 2.2 kommit upp, och jag undrar nu vad dessa inställningar egentligen är till för och vilken som lämpar sig när?

6.
Om jag gör en broschyr och en bild på ex. den högra sidan ska sträcka sig ända in mot bigningen, behöver det då vara utfall då pappret inte skärs utan bara viks, till skillnad mot kanterna? Eller räcker det med att kryssa ur "Facing pages"? Säkert superdum fråga! När jag har gjort broschyrer så har jag först jobbat med framsida, uppslag, uppslag... baksida för att se layouten, och därefter gjort en kopia av dokumentet där jag har lagt allting som enskilda sidor med utfall åt alla håll, även "mitten", för att vara på den säkra sidan. Det kanske bara är att slösa tid? Gör så sällan flersida saker så jag glömmer alltid bort hur man bör göra

7.
Vad är egentligen skillnaden på Assign vs. Convert to profile? Jag har fått höra att man ska köra Assign när det inte finns någon inbäddad profil överhuvudtaget, medan Convert ska användas om man vill ändra från en inbäddad profil till ex. den som man själv jobbar i. Ungefär som att Assign omvandlar mina 10 kr till 10 $, vilket blir fel då man måste ta hänsyn till valutakursen medan Convert gör om mina 10 kr till 8.97$för att vara så korrekt som möjligt. Har man däremot bara 10 utan någon ändelse alls så funkar Assign. Stämmer detta?

8.
Slutligen, verkar mitt standard-arbetsflöde för trycksaker som följer okej eller finns det något som är helt galet/tips på förbättringar?

- Ser till att dokumentet som jag jobbar i är i CMYK, och mina Color Settings är Adobe RGB + Fogra39 (Europe Prepress 3).
- "Klistrar in" logotypernas ankarpunkter istället för att länka in dem som vanliga bilder
- Ser till att alla bilder är i CMYK och 300 dpi, försöker även att inte skala bilderna mer än +/- 15% i just InDesign
- Outlinar all text, men sparar en kopia med vanlig text utanför bleeden (3 mm) i InD-filen
- Slänger onödiga swatches och lager
- Väljer PDF/x-1a:2001 i exporten, klickar i Crop Marks och Document Bleed Settings (3 mm)
- Ser till att Facing Pages är urklickat
- Öppnar PDF:en i Acrobat Pro, kollar Output Preview och klickar i Simulate Paper Color + Overprinting, kollar så att ingen text är i 4-färgssvart (om det inte gäller offset) och kollar slutligen så att färgmängden inte överstiger 240-300%

Här vet jag sedan att man kan kolla massa saker i Preflight, men det har jag ingen aning om hur man gör/vad som ska kollas...

Tack på förhand för kloka svar!

1