Sen jag flyttade till Portugal för ett år sedan har mitt hemmanätverk aldrig fungerat bra. Idag kör jag med operatörens router bryggkopplad och använder en Asus RT-AC66U som router för ethernet och WiFi. Jag kör dessutom en TP-PLC link ner till en switch i källarvåningen. Problemen är flera men jag har känslan av att det är en bakomliggande orsak till eländet. Allt verkar koka ned till kommunikation från våra i-Phone till internet och framförallt till andra enheter i nätet. Jag kör Sonos högtalare och IKEA trådfri. Min upplevelse är att kommunikationen hänger sig initialt. Nära jag väl fått kontakt brukar det fungera men ofta får jag slå av och på WiFi på mobilen för att komma igång. Kör jag från en iMAC kopplad via ethernet fungerar det. Kör jag hastighetstester så når jag 100/25 Mbit/s via kabel och via WiFi 1-10/20-90 när det funkar. Testar jag att pinga routern från mobil så får jag väldigt varierande responstider. 10-200 ms.
Som ni förstår har jag uppdaterat, startat om otaliga gånger, suttit i supportsamtal med Sonos, Ikea och Spotify i timmar. Ursprungligen körde jag utan Asus routern och det fungerade lika dåligt förutom att det då heller inte fungerade med Spotify-klienten mot Sonos.
Så problemen är:
1. Svårt att få kontakt med IKEA trådlös gateway från iPhone Efter många försök av och på med WiFI får jag oftast igång det.
2. Segt eller totalstopp när jag surfar på internet från iPhone.
3. Segt att starta upp Sonos app från iPhone.
Så finns någon driven person som kan coacha mig hela vägen i må så vore jag enorm tacksam. Jag behöver inga avancerade chansningar på allt mellan himmel och jord utan någon som kan hjälpa mig att felsöka systematiskt. (Ja jag vet att jag önskar mycket men jag är bitter efter nästan ett års fruktlös kamp)