Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
lellesamor

lellesamor

Medlem
  • Namn lennart samor
  • Plats Östersund
  • Sysselsättning Konstnär / illustratör / lärare
  • Registrerad 2014-03-02
  • Senast aktiv 2021-01-21
  • Antal inlägg 86

Foruminlägg

De senaste inläggen lellesamor har skrivit i forumet.

Knasigt problem. Har installerat hela Adobe CC på 16 nya iMacs på jobbet. När vi nu skall uppdatera den version vi har på våra MacBook Pro 15” 2015 med samma vill programmen inte starta. Dvs adobes hela programsvit vill inte efter installation gå igång på våra bärbara datorer. Eftersom vi har köpt nya licenser så slutar de gamla fungera (skollicenser)
Jag har avinstallerat programmen, använt adobes egna programvara för att ta bort allt kring C Cloud som kan strula. Går in som admin på Adobe och laddar ner nya versioner. Har provat installera de som redan fungerar på nya imacarna. Men de fungerar alltså inte på min MacBook. Inga konstigheter vid installation.

Hittar ingen tråd på nätet. På adobes sidor finns inget som hjälper.

(Försöker visa med en filmsnutt men den blir för stor)

Ursprungligen av frazze:

Inser att jag blev tvetydig. Jag menade att du skulle ge oss i tråden tillgång till din provfilm för att titta närmare på den.

Aha jag har slängt den eftersom själva inspelningen nu är gjord och jag inte längre kan göra något av det nu.
Jag har inte sett resultatet av intervjuen än så jag vet inte riktigt hur slutresultatet blev. Men tror den läggs ut idag. Kan lägga upp en länk så småningom. Men jag tror att bilden var tillräckligt bra för intervjun. Ingen kommentar kring det iallafall.

Ursprungligen av frazze:

Släpp en direktlänk till filmen i din Dropbox?

Inspelningen sker av andra vi länk. Men upplevde att min egen referens bild var tokdålig. (FaceTime) men som en del nämner här är det förmodligen ljuset mycket viktigare för datorns kamera än för mobilen där bilden är bättre på samma plats och tid.

Ursprungligen av rosen888:

Finns ju en del sätt att använda iPhone som en webkamera till datorn också, kanske är ett alternativ?

Jo skall titta på det senare men var i behov av mobilen samtidigt som inspelningen pågick.

Det var i FaceTime som jag upplevde kvaliten som dålig. Men inspelningen och intervjun gjorde med något annat program som jag fick via en länk. Vet inte riktigt vilken programvara som användes i andra änden. Men det hela är gjort nu och resultatet blev nog ok.

Ursprungligen av frazze:

Låg/dålig belysning brukar göra filmer gryniga och grovkorniga.

Jo förmodligen är kameran väldigt känslig. Jag får stötta upp med min dagsljusbelysning. Tråkigt dock att kameran är så svag på en sådan dyr dator. Bättre bild från mobilen på samma plats. Men det ryms säkert en bättre kamera i mobilen än i den lövtunna skärmen på datorn. Som jag är väldigt nöjd med i övrigt.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vilka åtgärder har du provat?

Startat om datorn?
Installerat eventuella tillgängliga systemuppdateringar?

jo startat om och den är uppdaterad. (10.15.4) gjorde en kort inspelning med qt och då blir upplösningen enligt info 1280x720 men upplever det inte så,

Plötsligt blev kvaliten / upplösningen sämre på ”FaceTime” kameran på min MacBook Pro 16”. Känns som 480 kvalitet och väldigt pixlig. Skall ha video sändning idag vid 11 vilket ställer till det. Har en äldre dator jag kan använda men... Upplevde det första gången igår kväll. Hittar ingenstans hur man ställer upplösningen eller kan kontrollera detta i menyerna.

Jag vet att upplösningen inte är det bästa från början 720. Har använt det tidigare men detta är något helt annat? Vad gör man åt det? Kan man ändra upplösningen om den sänkts?

Det fixade sig. Jag avbröt och gjorde nytt försök ett par dagar senare.

Hm senaste uppdateringen av OS 10.15.4 (tror det är den extra som släpptes idag) tar sig ingenstans. Står att uppdateringen skall ta flera minuter men det händer inget på 1 timme. Alldeles i starten av uppdateringen och där har den stannar. (Uppdateringen kom idag (tror jag) och skall bara vara en liten vad jag förstår. Kan man avbryta?
(Har en MacBook Pro 16”)

Ursprungligen av CekariYH:

Mycket märkligt! Har du kontaktat Adobe, eller frågat på deras forum?

Vi har strax installerat om allt.

Ursprungligen av CekariYH:

Så det står svenska och programmen är på engelska???

stämmer

Ursprungligen av IngoX:

@lellesamor om du ger mer info om er installation, och kanske framför allt förtydligar trådrubriken, så kanske någon annan med erfarenhet av stora installationer av Adobes CC hittar tråden.

Jag kan inget om detta, men hittade den här tråden om att göra installationspaket för flera språk (ej supportat), kanske kan det ge kunskap/ledtrådar till vad som gått fel?

Framför allt, med 250 licenser kan ni väl kontakta Adobes Enterprise-support?
Jag fick dock en - eller två - tankar angående det du skrev att ni inte får hjälp av skolans tekniker eftersom ni använder mac.

För det första blir jag arg! Det är en helt hjärndöd undanflykt av IT-avdelningen. Att hantera stora installationer av Adobes program är exakt IT-avdelningens kompetensområde, oavsett vilket OS det är installerat på. Det är inte en lärares kompetensområde, även om ni nu får lägga er dyrbara tid på det. Er skola har valt att investera i dyr hård- och mjukvara. De har ännu dyrare pedagogiska resurser som skall användas på rätt sätt. Och slutligen en IT-avdelning som också är dyr men antingen är förstockad eller helt saknar yrkesstolthet?

Nåväl, min andra tanke: Kan det ha uppstått en situation där ni är flera kockar? Kan en administratör (annan lärare eller IT-avdelning) ha gjort en distribution av en uppdatering som inte andra handen vet om? En liten kryssruta fel så kan ju språkversionen ha ändrats i misstag. Bara som en alternativ förklaring till hur språket plötsligt kan ha ändrats, om det nu inte är en Adobe-bug

tror inte det. Vi har laddat ner en programsvit (installationsfil) som vi sendan nyttjat på alla datorer. Vi hjälps åt men det borde inte kunnat bli så.

Angående IT - frustration så har jag förstått att det är ett vanligt förekommande irritationsmoment på skolor. Om pedagoger skall välja verktyg för att det är bättre / lättare för dem och elever. Eller om It-teknikerna skall välja verktyg åt läraren för att det skall vare enklare för it-teknikern. Jag är av den uppfattningen att administrations personal skall underlättar för pedagoger och inte tvärtom.
Men om vi ville ha mac. så skulle de inte röra dem. Dåligt ledarskap kallar jag det. Skicka dem på fortbildning om de inte kan.
Men det är en annan diskussion som vi kan ta i ett annan tråd.

Senast redigerat 2019-09-02 08:58
Ursprungligen av IngoX:

Hmm... Först håller du inte med mig. Sedan ger du samma råd och länk som jag gav i inlägg #7. Hur ska du ha det?

Men vid närmare eftertanke och när jag läser om första inlägget så inser jag att vi nog båda är lika fel ute när vi hänvisar till Creative Cloud-appen.

@ellesamor skrev: "jag antar att det ev har uppdaterats automatiskt på fel språk, men vi har gjort installationsfilerna så att de INTE skall uppdateras automatiskt)"

Jag antar alltså att @lellesamors skola har enhetslicenser och har skapat installationspaket via Creative Cloud Packager. Då kan man välja att inte aktivera Creative Cloud-appen på de distribuerade installationerna (det rekommenderas inte vid enhetslicenser), och om man ändå gör det begränsa möjligheten för slutanvändaren att uppdatera lokalt.

Det stämmer. Vi hade stora problem förra året både på mac och pc då programmen uppdaterades automatiskt och då fick olika versioner av programen och delar av paketet blev demoversioner trots stora investeringar och fulla licenser. Lösning då var: att installera om och inte göra automatiska uppdateringar. Nu detta problem några månader senare. Jag måste säga att jag har adm.macdatorer i undervisningen sedan slutet av 1900talet och har aldrig haft så mycket trassel som med adobes program de senaste året. I år måste alla elever som kanske kommer använda programmen dessutom skall ha ett korrekt fysiskt konto (som man loggar in på varje gång på adobe) för att kunna använda programmen. i vårt fall kan det vara 2700 elever. Nu kommer inte alla elever ha det behovet. (Detta för förövrigt it-teknikerna sköta). Adobes servrar håller koll på alla installationen (räknar dem) så det handlar inte om överinstallationer eller fulinstallation.

Står svenska på det stället och är inte ändringsbart.