Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Tuxie

Tuxie

Medlem
  • Namn Per Wigren
  • Registrerad 2015-05-18
  • Senast aktiv 2015-05-18
  • Antal inlägg 4

Foruminlägg

De senaste inläggen Tuxie har skrivit i forumet.

1
  • Medlem
  • 2015-05-18 22:48
Ursprungligen av juanito:

Eh det är skillnad på prestanda och prestanda. En traktor slår inte en formel 1 bil. Men en formel 1 bil slår inte en traktor heller.

Absolut, även om jag inte förstår vilken som är vilken i den analogin.

Den prestanda som behövs för en bra upplevelse med Oculus Rift är 2160x1200 stabilt i 90 FPS eftersom framedrops är mycket värre i VR än på en skärm. För att klara det med häftigare grafik än Minecraft (säg Skyrim-nivå, det har ju några år på nacken nu) behövs en kraftfullare GPU än någon annan Mac än en fullt uppgraderad Mac Pro klarar av just nu. Inte ens R9-M290X som sitter i nya 5K iMac är i närheten av motsvarigheten utan M (mobile) i rå beräkningskraft.

  • Medlem
  • 2015-05-18 19:26
Ursprungligen av Gordon67:

Jisses!! Hur går det då för Windowsmaskiner som alltid kräver kraftigare hårdvara för att utföra samma saker???

Det stämmer oftast men inte när det kommer till rå 3D-prestanda i spel, där har Windows bättre optimerade drivrutiner och ramverk och slår OSX på fingrarna, även med samma hårdvara. Ett grafikkort som uppfyller kraven kostar bara 2500-3000 kr så det är inte super-high-end vi snackar om heller, det är bara Apple som prioriterar andra saker än rå prestanda.

  • Medlem
  • 2015-05-18 14:35

Om det är vad som behövs för att sluta vara vaporware ("när Oculus Rift släpps" börjar bli ett skämt synonymt med "när grisar flyger" och "när Slussen byggs om") så har beslutet mitt stöd även om det förstås är tråkigt. Det handlar ju bara om att tillfälligt pausa utvecklingen för att fullt ut fokusera på att komma upp på butikshyllorna och slippa bli totalt överkörda av SteamVR/Vive/Morpheus.

Senast redigerat 2015-05-18 15:03
  • Medlem
  • 2015-05-18 13:43

Inte så överraskande då knappt en maxad Mac Pro når upp till minimi-specifikationerna de nyligen postade för Windows.

1