Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Calby

Calby

Medlem
  • Registrerad 2015-12-03
  • Senast aktiv 2018-07-25
  • Antal inlägg 224

Foruminlägg

De senaste inläggen Calby har skrivit i forumet.

  • Medlem
  • 2017-01-30 21:00
Ursprungligen av panther:

Möjligt
Men tror inte att det finns ngn standalone installerare för 10.12.3 eftersom det är en Update.

10.12.2 är en "update" med, jag ska klura lite på detta.
Spelar iofs mindre roll men alltid roligt att veta.

  • Medlem
  • 2017-01-30 20:00

Hej,
Jag tänkte bara höra om ni planerar att lägga in så att 99mac.se hemsida kan skicka en notice till noticecenter om man kör mac?
Flertal andra sidor har det och jag diggar det, blev lite förvånad att ni inte använder er utav det.

  • Medlem
  • 2017-01-30 18:33
Ursprungligen av panther:

Det är väl bara att uppgradera i AppStore när systemet botar upp efter du installerat 10.12.2 eller vilken tidigare version som helst av Sierra.
Det gör väl ingen väsentlig skillnad när du gör clean install. En omstart extra bara.

De är effektivare att kunna installera 10.12.3 direkt istället för att göra en update direkt efter install.

  • Medlem
  • 2017-01-30 11:26
Ursprungligen av barbapappa_86:

Tycker bara det är lite konstigt att dra slutsatser om att Apple "har gått ner sig" utan att se på säljsiffrorna. Det är ändå dem som säger om produkterna är populära eller inte, inte din eller min åsikt.
Jag kan hålla med dig, och min upplevelse av Apple har blivit sämre de senaste 1-2 åren, men som sagt, det är inte hela sanningen.

Instämmer med Keptang, vi behöver helt enkelt vänta ett par kvartal och se om det gick hem.

Självfallet, att dom har gått ner sig baserar jag på den "storm" som kommit mot Apple från användarna på div. internetforum m.m.
Den stormen har man inte sett tidigare.

  • Medlem
  • 2017-01-30 10:30

Jag lånar tråden lite då det känns onödigt att starta en ny då detta även handlar om clean install.

Om jag bootar från internet recovery (alt+cmd+r) eller local recovery (cmd+r) så installerar min MBP Sierra 10.12.2 trots att jag har 10.12.3 installerat.
Är det möjligt att göra så att den installerar 10.12.3 som att det är den senaste versionen?

  • Medlem
  • 2017-01-30 10:23
Ursprungligen av barbapappa_86:

Säljer inte nya MBP bra?

Jag vet inte, jag har inte sett några siffror på just den modellen. Jag tänker mer långsiktigt om dom höjer priserna så som dom har gjort nu.
Jag säger absolut inte att datorn är dålig, utom jag är super nöjd med den och jag personligen tycker det är bra att dom "dumpar" alla uttag förutom USB-C och ljudkontakt.

Men du borde ju också se att Apple har "gått ner sig" lite eller så har dom haft otur, tänker på buggar m.m.
Jag har alltid gillat Apples sätt att förfina funktioner och att dom gör dom bättre och säkrare, men det känns som att dom går ifrån det nu.

Som sagt, det känns lite som att dom gör samma misstag som dom gjorde 1984, Steve lämnade Apple efter den incidenten 1984 och då var Apple påväg mot konkurs, och sen kom Steve in och räddade Apple igen år 1993 om jag minns rätt.

Apple kanske inte fungerar utan Steve? Tim har ju visat innan han blev VD att han kan pressa priserna då han arbetade tidigare med att logistik, transport m.m kostnader innan han blev VD.

  • Medlem
  • 2017-01-30 10:02

Hej,
Jag har funderat lite och det verkar som att Apple gör samma misstag åter igen som dom gjorde 1984 med Macintoshen.
1984 så höjde dom priset på Macintoshen än vad Steve ville att den skulle kosta, det slutade inte så bra då dom kostade en bra slant mer än vad konkurrenternas enheter kostade.
Dom verkar göra samma sak nu, visst missförstå mig inte jag sitter med en Macbook 2016 13" utan touchbar och jag älskar den.
Men att betala 16490kr för den var lite i överkant faktist, tidigare så gick dom på omkring 13.000kr - 15.000kr Macbook Pro instegsmodellen.

Detta tror jag skrämmer iväg kunderna, om man kollar på te.x Dell XPS serien så kostar dom lite mindre för deras instegsmodell.
Och det är en premium dator, visst man får inte samma sak som hos en Macbook men ändå.

Sen kommer vi till mjukvaran macOS, ärligt - Sierra, vad pysslar dom med? Nya Macbooken hade tonvis med buggar som är någorlunda fixade fram till 10.12.3, men att det ska ta 3 uppdateringar för att åtgärda buggarna som borde ha kvalitets testats redan innan man släpper maskingen är inte acceptabelt. Så som Grafikbuggen, wifi buggen m.m.
Sen iOS, den nya versionen 10.3 är enligt mig och många andra trots att det är en BETA betydligt bättre än vad 10.2 är trots att det finns några buggar, den flyter på väldigt bra.

Det känns som att Apple börjar tappa stinget, dom borde komma in på Steve's bana igen - för det är det vi konsumenter vill, och det är det som fungerar vilket även har visat sig.

Detta är lite funderingar från mig bara, men antar att flera tänker lika som mig då det iaf har visat sig på engelsktalande forum att konsumenterna börjar bygga upp ett "agg" mot Apple pga. att Apple gör slarvfel.

  • Medlem
  • 2017-01-29 18:53
Ursprungligen av reboot81:

Påverkar buggen din användning av datorn?
En sak att loggen säger problem - upplever du nåt problem?

Nope, kan inte märka något iaf - eller bara det att MBP ansluter sig till nätverket igen enligt routern.
Dvs kopplar från och sen till.

Tänkte mer fall om det bara var jag eller om det är flera som får samma problem?

  • Medlem
  • 2017-01-29 16:38

Hej,
Jo jag hade tänkt det men ville först försäkra mig om att det var en bugg därför jag tänkte fråga andra om dom får samma loggfil?

  • Medlem
  • 2017-01-29 16:22

Hej,
Det är så att jag tror att jag har hittat en bugg i macOS 10.12.3 och skulle vilja veta om ni med en Macbook Pro 2016 har samma sak.
Det är som så att varje gång jag väcker min MBP från "sleep" när den går på batteri (ingen laddare i kopplad) så kan jag hitta ett fel i console.app.

Men om jag har laddaren i så dyker inte detta upp, när jag har gjort lite efterforskning så verkar det vara WIFI som "crashar" när datorn vaknar det är viktigt att ni har ett Wifi inkopplat.

1. Så ta ur laddaren från er MBP.
2. Klicka på Äpplet i högra hörnet, klicka på "Vila" och stäng sedan locket.
3. Nu väntar vi i ca 5min, sedan kan vi öppna locket igen.

4. Nu trycker vi cmd+space och skriver in "console" sedan trycker vi enter.
5. klicka på "pilen" framför /Library/Logs.
6. Klicka på pilen framför CrashReport
7. Klicka på pilen framför CoreCapture
8. Klicka på filen framför mappen som ligger under CoreCapture som heter något med ett datum typ: [2017-01-29]
9. Sen klickar du på "mappen" Data.
10. Nu ska du kunna se en file till höger som heter "IOReporters.xml"

Bifogade en bild på hur det ser ut när du hittar felloggen.

Edit:
La även upp hela felloggen så att den som vill ladda ner den och läsa kan göra det.

Senast redigerat 2017-01-29 16:38
  • Medlem
  • 2017-01-28 19:41
Ursprungligen av el gringo:

Jag tvekar lite mellan 3.1 i5 eller 3.3 i7. Det är cirka 2000 extra. Någon som vet/tycker i7 är mkt bättre? Har hört att i7 i princip är en överklockad i5?

Vad ska du ha den till i5 är två kärnor och i7 är 4 beroende på modell.
I7 drar mer batteri.

  • Medlem
  • 2017-01-27 13:32
Ursprungligen av Fikonhjul:

Ja tack, jag vet. Ett av problemen är att de jag kan (försöka) prata med på Apple är Apple Cares "seniorrådgivare". Serviceverkstaden kan bara (försöka) prata med Apples "seniortekniker". Dessa två supportkedjor inom Apple har ingen kommunikation sinsemellan och kan inte se varandras ärenden. Men båda har nu börjat ge signaler om att en utbytesprocess "verkar" vara igång, så jag ger dem till måndag då tre veckors-gränsen är passerad. Men nöjd är jag inte. Det är inte OK att behöva vänta så länge på ett första besked - och sedan på bygg- och leveranstid för ersättningsdatorn. Med det stora antal returer och utbyten som jag nu ser i olika forum kan jag bara avråda från dessa MacBook Pro.

Min Macbook Pro 2016 13" visserligen utan touchbar har inga som helst problem.
Men, samtidigt verkar det som att det endast är dom med touchbar som lider av problemen.

Som med allt, när något nytt kommer så blir det fel. Och nu bytte Apple ut väldigt mycket i sina modeller och förändrade dom väldigt mycket samt la till många nya saker.
Jag försvarar inte Apple utom dom borde ha kvalitets testat datorn bättre för att förhindra sånt här.

Det är bla. pga. detta som macOS 12.12.xx buggar med i dom nya modellerna.

  • Medlem
  • 2017-01-27 11:45
Ursprungligen av Fikonhjul:

SSD:n sitter i de nya MacBook Pro fast på logikkortet och är omöjliga att flytta/byta. Verktyget som Apple tagit fram för att kompensera för detta är en slags bricka som hela logikkortet placeras i, sedan får SSD:n egen ström och dataöverföring från en specialdosa. Det sitter en ny sorts kontakt på SSD-enheten bara för detta. Dosan har sedan USB-C ut för överföring till en annan dator eller lagringsenhet.

Tanken var att alla auktoriserade verkstäder och Apple Stores skulle ha detta verktyg, men i Sverige har det inte blivit så.

Okej, det lät mindre bra.
Men du vet att enligt ARN så är skälig reperationstid inom 3 veckor sedan ska ÅF eller tillverkaren ge dig en ny produkt eller ersätta dig för den gamla?
Så det kan du hävda och få din situation löst.

  • Medlem
  • 2017-01-27 11:16

Okej,
Här kommer min felsökning totalt.
Apple HW test = inga fel.
Memtest86+ i 12h = inga fel.
EtreCheck = inga fel
Skivkontrollen visar inga fel heller.

Kernel Panic har inte återkommit efter jag har installerat om macOS och valt att inte installera Logictech's mjukvara.

Så slutssats Logictech's mjukvara gjorde något med Bluetooth drive som inte var bra.

Tänkte mest berätta det så att om någon googlar så hittar dom denna lösning.

  • Medlem
  • 2017-01-27 11:11
Ursprungligen av Fikonhjul:

Det rekommenderar jag alla som kan att göra, eftersom en då slipper ett segdraget serviceärende. Det var tyvärr inte aktuellt i mitt fall, då datorn fungerade i över en månad innan den dog.

En annan skillnad mot USA är att där gör den auktoriserade verkstaden eller Genius Bar-personalen på Apple Store ett kostnadsfritt försök att kopiera data om, som i mitt fall, SSD:n fungerar men logikkortet är dött. Men de har förstås verktyget som saknas i Sverige.

Jag förstår, det var tråkigt att höra.
Men, att få lös SSD (Flashdriven) borde inte vara några problem ändå, men dom kanske menar att dom inte har den adapter som behövs te.x flashdrive - > USB.