Jag har en Nas hemma för Plex o backup, har haft den i fem år o allt har tickat på till för en månad sedan då disk3 kickades ut ur raiden(5). Tog två veckor att få en disk levererad från stället jag beställde vilket irriterade mig så jag gick o beställde en till från en annan webbutik. De anlände m en dags mellanrum.
Bytte disk3 varpå återuppbyggnad av raidgruppen påbörjades(tog några dygn), sedan började än mer problem. Nasens cpu gick i 85-98% i princip hela tiden utan att jag ens använde den, två veckor efter disk3 bytts blir den nya disk3 ”hot swapped” o återuppbyggnad av raiden påbörjas igen. I diskhälsan står det att disk 3 har ”serious or unknown errors”...,
Jag har supportärende hos qnap sedan cpu’n började gå i rött så de hjälper mig att felsöka o testa.
Den nya disk3 byts ut av mig o återuppbyggnad av raiden sker igen. I fredags hörde 2nd level support av sig o sa att cpu-problemet berodde på att multimediaklienten är den som orsakat att cpu’n gick i taket pga fel i filindexeringen vilket i sin tur berodde på ett fel i filsystemet. Mediafilerna omindexeras o filsystemet checkas o de ber mig återkomma om cpu’n när det är klart.
Igår fm loggade jag in o då var cpu’n lugn på 2-20% men jag når inte nasen från macens afp-anslutning o systemtiden är fel. Fem timmar senare är det skit igen, disk3 har rapporterat fel o hot swappats, raiden återuppbyggs men 3an syns inte i diskkollen o det står att den inte stöder SMART. Detta 7 dagar sedan den sattes i.
Senaste budet: stäng av nasen, plocka ur disk3 o koppla den till en windows PC för att köra ett diskanalysprogram som bara finns för windows. Om det visar att den är ok, stoppa tillbaks den i nasen fast i bay4 istället för bay3.
??
På en ljusare front: idag har jag köpt en ny cykel, kommer om en vecka