Det finns två scenarion:
1: Vi klagar på att det dröjer innan produkterna släpps i Sverige...
2: Produkterna släpps i stora delar av världen mer eller mindre samtidigt och vi klagar på att det inte finns några produkter i våra butiker och att vi får vänta några veckor om vi beställer on-line
Jag föredrar alternativ 2. Den totala väntetiden blir ofta kortare i det scenariot.
Och den logistik/tillverkningsexpert som kan lösa hur man rampar upp en produktion av en ny produkt (och med den efterfrågan som finns för närvarande) utan att landa i något av dessa två scenarion kan troligen med stor sannolikhet få ett jobb hos Apple eller valfritt tillverkningsföretag.
Men bara en hint innan ni söker: att sitta hemma bakom tangentbordet och spekulera i hur man gör räknas inte som en merit i din CV
Personligen så är jag inte säker på att problemen beror på att Apple har räknat fel utan snarare på att det är svårt att rampa upp produktionen och distributionen för flödet som finns. Det är ingen nytt problem. Sony Ericsson hade problem att rampa upp sin produktion för att möta efterfrågan på nya modeller när de var en dominerande spelare på mobiltelefonmarknaden. Och då presenterade de ändå telefonen månader innan den blev tillgänglig för marknaden.