Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Mahler72

Mahler72

Medlem
  • Namn Gustav Mahler
  • Registrerad 2016-10-26
  • Senast aktiv 2016-11-19
  • Antal inlägg 21

Foruminlägg

De senaste inläggen Mahler72 har skrivit i forumet.

Ursprungligen av Aylos:

när jag beställde telefonen sa dom att leveransen är mellan 7-8 veckor sedan säger dom att jag ska få telefonen under veckan och igår heltplötsligt säger de att den kommer vara 1 månad sen?? Låter detta normalt eller??? Isåfall får de skriva ut att väntetiden är mellan 2-3 månader när man beställer inte 7-8 veckor.
Visst förseningar kan förekomma det säger jag inget om men att de först säger att jag får telefonen vilken dag som helst och sendan säger att det kommer dröja 4 veckor till är inte okej.

? Har ju bara hänt två gånger hittills här ? Skulle haft min telefon v41-42! Jojo!!

Ursprungligen av Aliceblyn:

avboka 3 månader...sjukt

Inte många rätt nu ? 7 veckor = 1,5 månad typ inte tre månader va? ?
Beställde själv 14/9 .. Väntat 9 veckor nu ?

Ursprungligen av Nisse01:

Varför häver du inte köpet då, eller kräver prisavdrag?

Har såklart både krävt och fått ett prisavdrag motsvarande två abonnemangsmånader! Inget som säger att den kompensationen är tillräcklig dock eller att jag är nöjd med det!! Får ff amortera en telefon som inte finns!! I min värld skall jag betala noll tills telefonen levererats å jag KAN nyttja tjänsten

Ursprungligen av add3:

Fick min 7plus 128 silver från telenor i dag bestälde den 14/9

Se där!! Beställde en svart 128 plus samma dag!! Inte ett pip!!

Ursprungligen av Nisse01:

Vad menar du att t ex Telenor har gjort för fel? Själv har jag beställt från Halebop och det enda jag vet om leveranstid är att de inte vet nåt alls. Jag hade då hellre fått en uppskattning än att inget veta alls (vilket jag nog iofs får om någon vecka).

Och att kompensera kunderna för en lång leverans som inte beror på dom, utan att Apple inte hinner förse alla, hur kan det vara ett rent skämt?

Eller är det så att du betalat i förskott, och därför är arg att de håller på dina pengar? Det kan jag förstå i så fall. Annars får du gärna berätta hur du tycker operatörerna skulle gjort istället (utifrån alla rådande omständigheter) Det ligger ju självklart i deras intresse också att du får din telefon så fort som möjligt.

Dom tar fullt betalt från beställningsdatum trots att jag inte kan använd telefonen eller abonnemanget och dom inte kan leverera vilket i min bok är gnidet!! Konsumentköplagen ger dom 30 dagar att leverera varefter kunden kan kräva prisavdrag eller häva köp!! Deras kompensationspaket på 100 gb är ett skämt!! Nått mer du undra??

Ursprungligen av SUE:

Efter precis 2 månader och 1 dag kom min vanliga 7, JB, 128GB till min Telenorbutik. Beställde alltså 9/9 med bekräftelse runt klockan 14:00. Så nu har jag den och är väldigt nöjd med telefonen.

Däremot är jag inte nöjd med hur Telenor har skött detta så nästa gång köper jag inte telefon från dem.

Men om det fortfarande finns trådföljare som väntar på Telenor så händer det i alla fall saker nu. Alltid något.

Vad får dig att tro det?? Förstod jag dig rätt var det en vanlig 7:a du fick.. Den ligger ju långt mycket längre fram i leveranserna än vad plusmodellerna ligger.. Chattade med Telenor igår och svaren gav en knappast något uns av mer hopp än tidigare.. V47-48 som jag kan svära på kommer förlängas ytterliggare någon gång i nästa vecka eller början av vecka 47.. Skulle bli förvånad om telefonhelvetet kommer ens före nyår... Under all kritik leveranserna från Telenor.. Och deras idé om kompensation till sina kunder är ett rent skämt

Ursprungligen av Marbju:

Nu blir jag med irriterad. Bokad en plus 128 Rosa från Halebop 13/9 (8 v sen idag) fick för nån vecka sen prel leveransbekräftelse v45.
Var i stan i helgen, kikade in i Apple-butiken men tänkte jag får ju min till veckan. (25 mil enkel väg till närmaste Apple butik)
Nu fick jag ny preliminär leverans bekräftelse från Halebop...... V 49-51!!!!?

''

GÖTT!!!!

Skämt åsido.. Samma elände här... Beställt från Telenor.. V 47-48 är senaste given men jag har grymt låga förväntningar på att verkligen få telefonen då..

Ursprungligen av lelik11a:

Beställt iphone 7 plus 128gb svart den 18/10 från tre. Fått email från de för nån timma sen att den har skickats idag.

Helt makalöst!!! Samma modell beställd mer än 1 månad tidigare från Telesnor men ingen leverans ännu och försenat till 47/48 tidigast ???

Ursprungligen av Crusse:

Jag beställde en svart 256GB Plus från Telia den 20/9 och preliminärt leveransdatum har jag just nu som 22/11.
Men sedan blev jag less och beställde en likadan från NetOnNet den 20/10 och den skickades igår (13 dagar från beställning till leveransbesked), har den förhoppningsvis på fredag.
Det är med samma abonnemang månadskostnad och bindningstid och blev dessutom som bonus 60:- billigare på NetOnNet...

Skiter sen bara i att hämta ut luren på Telia, om och när den nu kommer därifrån, vet dessutom till nästa gång att telefonbolagen står sist i kö när det gäller tilldelning av lurar från Apple.

En fråga bara som jämförelse!!

Jag betalar 0 kr på Telenor direkt vid köp men får istället en månadskostnad på 769 kr.. Hur var skillnaden där när du jämför Netonnet med Telias erbjudande?? Vad fick du betala "kontant" på Netonnet och vad skulle du betalt på Telia??

Och hur blev det med ditt abonnemang på Telia när du redan registrerats för ett abonemang på Telia i samband med den ordern?? Menar du har ju två ordrar på 1 abonnemang samtidigt?? På Telenor har man ju dessutom fått börja betala av sitt "nya" abonnemang direkt från beställningsdatum.. Vad händer med dom pengarna liksom??

Ursprungligen av THXex1974:

Telia har väl inte direkt skött sina leveranser så galant dem heller, ingen skillnad mot andra operatörer.
Beställde en 7+ 128 JB fick bekräftelsen 9/9 runt 15.00 har preliminär leverans 161205. ???

Ni som fått leverans av 7+ JB när beställde ni?

Nä du har väl rätt antar jag!! Men man läser ju hela tiden om folk som beställer från annat håll och får dom vansinnigt mkt snabbare.. Som snubben som på en månad och två olika tillfällen beställde 2 olika plus modeller.. Ena 21 oktober från Netonnet som levererades 10 dagar senare!! Vansinne!!

Ursprungligen av Berg8201:

Telenor ändrade precis till vecka 47-48, om man gjorde beställningen den 9:e september. 128 mattsvart +

Börjar mer och mer kännas som man ska vänta in iPhone 8 istället.

Ursprungligen av Berg8201:

Telenor ändrade precis till vecka 47-48, om man gjorde beställningen den 9:e september. 128 mattsvart +

Börjar mer och mer kännas som man ska vänta in iPhone 8 istället.

Nattsvart!!!! Nä man blir nog tvungen nu att häva köpet faktiskt å kräva tillbaka pengarna!!
Någon som vet hur Telia skött sina leveranser???? Har dom liknande svårigheter som Telenor??

Ursprungligen av robertkarlsen:

Vilken modell?

Iphone 7 plus 128 svart

Ursprungligen av robertkarlsen:

Jäääääävlar!!! Ursäkta, men DAMN! Hur kan det vara så dyrt?

Abonnemang 499 kr (Telenor Frihet 24)
Delbetalning 410 kr (för telefonen)
Extra delbetalning 320 kr x 2 för återstående månader på mitt gamla abonemang (bindningstid)

Visst är dom duktiga på att ta betalt.. Nä jag har krävt tillbaka rubbet..

Ursprungligen av robertkarlsen:

Hur FAN har dom mage att börja ta betalt innan du fått telefonen?!?!?! Får dom ens göra så?!?!?!

Oooo ja... Det informerar dom om tydligt.. Dom tar betalt direkt från beställningsdatum OAVSETT när du får din telefon.. Jag betalde in 1443 kr!!!!! häromdagen för abonnemang och delbetalning för telefonen för oktober månad..
(big mistake... borde hållit inne betalningen och hänvisat till Konsumentköplagen) men men..

Ursprungligen av iphoneinho:

Idag anländer min Plus 128 Svart från Telia. Beställd 16/9.

Imorgon anländer min Plus 256 Svart från NetOnNet. Beställd 21/10.

256orna är uppenbarligen bra mycket mindre populära! Tog alltså 10 dagar ungefär att få hem en sådan. NetOnNet delgav dessutom köplats och information så fort jag hörde av mig och frågade.

Kommer sälja min 128a idag via blocket/tradera alt. här om någon vill ha den för nypris.

Vilken jävla soppa ändå! Lider verkligen med er som har Comviq. Samtidigt är det välkänt att det är ett pissföretag med urusel kundsupport. Beställer man därifrån så får man nääästan skylla sig själv. Att Apple nedprioriterar leveranser till dom är föga förvånande - även om det i slutändan påverkar den privata kunden i sig. Vilket är fett trist för alla som beställt men är knappast något Apple tar skada av eller som dom bryr sig om. Alla klagar bara på Comviq ändå...

Ja det är otroligt.. På TELE(S)NOR har dom inte ens levererat alla plus modeller till dom som beställde omedelbart efter släppet den 9:e september.. Jag beställde min svarta plus 128 den 14/9 och senaste framflyttade uppskattningen av leverans är denna veckan eller nästa vecka.. För övrigt exakt samma vecka som för SAMTLIGA som beställt från 9 september - 27 september.. HELT otroligt!!

Det verkar helt klart ligga något i spekulationen att APPLE bortprioriterar vissa leverantörer.. Isåfall är ju Telenor definitivt en av dom för dom verkar ju inte få en enda för utleverans överhuvudtaget..

Idag har jag kontaktat konsumentverket och Telenor och krävt omedelbar leverans eller fullständigt prisavdrag för både abonnemang och avbetalningar på telefonen för dom 1,5 månader hittills jag inte kunnat använda något.. Helt enkligt konsumentköplagen som anger att dom har 30 dagar max på sig att leverera.. När jag får det förväntade svaret att dom inte kan leverera och inte möter mina krav tänker jag skicka vidare ärendet till ARN som kostnadsfritt prövar ärendet..

Naturligtvis är det ett långskott som mest är ämnat för att störa och irritera Telenor.. Knappast roligt att få ARN också i hasorna.. Räcker med alla irriterade kunder..