Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Plofgren

Plofgren

Medlem
  • Namn Patrik Löfgren
  • Plats Jönköping
  • Sysselsättning Design, marknadsföring, fotograf
  • Registrerad 2017-12-13
  • Senast aktiv 2018-01-27
  • Antal inlägg 6

Foruminlägg

De senaste inläggen Plofgren har skrivit i forumet.

1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2018-01-05 07:01

Tack för svaren! Jag testar mig fram helt enkelt

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2018-01-04 20:28
Ursprungligen av barbapappa_86:

Nej, du ska inte göra det själv. Är det din stolpe och ledning?

Problemet är (om du lyckats missa det) att Sverige är en förfallen soptipp där ingenting längre fungerar.
I det här fallet handlar det om att Telia inte har möjlighet att skicka ut en elektriker på tre månader för att tvinna en kabel.
Jo, i det nya landet måste vi nog lära oss att laga så pass enkla fel på egen hand tyvärr, det är så det ser ut i resten av världen.

Men du hade alltså ingen kunskap i ämnet eller frågan förstår jag?

Stolpen och ledningen är på min mark.
Televerket finns inte längre.
Ser du logiken?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2018-01-04 19:12

Snö och vind gjorde sitt i helgen och telekabeln i stolpen närmast huset gick av.

Telia beräknar att det tar 3 månader för en elektriker att ta sig ut och tvinna ihop den (!!) så jag får väl försöka själv,

Problemet är att kabeln lossnat i en redan gjord skarv som jag inte kan klura ut hur polerna ska kopplas.

In i huset är det bara två poler, plus och minus.
Från skarven är det fyra poler, lila vit grön och blå.

Hur 17 ska dessa fyra skarvas till två? ?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2017-12-14 14:54
Ursprungligen av BlackSmp:

Har du haft telefonen i kyla? Kring och under nollstrecket?

Det skulle kunna vara att batteriet blir kallt och tappar kapacitet i kyla. Det går ganska snabbt att återställa när du väl kommit inomhus igen

Det kan mycket väl vara boven i dramat.
De gånger det skett har jag ofta varit ute och jobbat, för att komma in och sätta den i laddaren.
Och om jag inte missminner mig så är det först nu under nov-dec det skett.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2017-12-13 20:01
Ursprungligen av rosen888:

Testa att ladda telefonen ordentligt och sedan låta den ladda ur ordentligt ett par gånger, detta ska (om jag förstått det rätt) ”kalibrera” telefonen så den uppskattar och visar mer korrekt batteriprocent.

/Christopher

Egentligen upplever jag inget problem med att telefonen beter sig så här, jag tycker bara att det är märkligt att den hoppar upp till nästan halv batterikapacitet på det viset ibland.
Men jag ska testa att göra så som du tipsar om. Tack!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2017-12-13 19:12

Privat använder jag Samsung, men som jobbtelefon har jag en iPhone 7 Plus.

Ofta ramlar jag ner på 5-10% i batterikapacitet innan jag kommer in och kan sätta luren i laddaren,

Det märkliga jag upplever är att var tredje gång ca så skjuter batteritiden i höjden på bara några sekunder till runt 40-45%.

Jag har då testat att koppla loss och se om styrkan består och det gör den.

Är det så att det redan finns kapacitet i batteriet och displayen visar fel? Eller ”snabbladdas” den upp så fort....bara ibland?

Använder bara original laddare i vanligt vägguttag.

Någon som upplevt samma? Vad kan det bero på?

1