Jag håller inte med dig om design - känner att googles produkter ofta är designade av tekniker snarare än designers. Inte nödvändigtvis dåligt men inte alltid logiskt från ett mänskligt perspektiv.
När jag frågar efter öppettider eller adresser så har jag åtminstone för mig att det brukar finnas en knapp för att tex navigera, men du har rätt i att man inte kan göra det med rösten. Å andra sidan litar jag inte på de öppettider som man får via tex Google då de sällan stämmer.
Vad jag stör mig på är att Siri inte alltid svarar på rätt fråga: Om jag frågar efter luftfuktigheten på uteplatsen kan hon svara att det är dunkelt på uteplatsen. Men enligt Svenska Hemautomationsgruppen på fejan är varken Google Assistant eller Alexa bättre där. Något som är smart är att om man har en Homepod och säger åt henne att släcka lampan behöver man inte specificera rum - lampan släcks i det rum homepoden står. Har man således en homepod i varje rum (billigt!) behöver man sällan speca rum.
Något Homepod är helt sjukt bra på är att uppfatta röst. Jag har min Homepod i vardagsrummet. Jag har frågat Siri saker medan jag har stått i duschen och hon har uppfattat precis vad jag sagt trots att Homepodden har spelat musik på rätt hög volym. Det är nån slags svartkonst.
Jag tror vi är överens om att förbättringspotentialen är omfattande.