Jag har nu i snart tre månader drivit fallet med min defekta TiBook-skärm mot Apple utan resultat.
Skärmen har en lång rep-rand i höjd med kanten som går nedanför tangentborde, samt två stora "fläckar" där själva LCD-panelen inne i skärmen är skadade.
Detta har orsakats av att skärmen lätt trycks mot denna kant när datorn är ihopfälld.
Apple vill inte reparera detta på garanti, eftersom de anser att det är mitt fel att gummidistanserna i nedre hörnen på datorn trillat av och skärmen därmed inte hålls på tillräckligt avstånd från tangentbordet när datorn är stängd.
Till det intressanta hör dock att medan jag (eftersom jag inte kunde få garantireparation) väntade på besked från mitt försäkringsbolag (som såklart också vägrar ersätta mig eftersom de anser att jag använt datorn i mitt förvärvsarbete) fick jag låna en annan TiBook av Apple och nu har även denna fått samma defekter, trots att gummidistanserna på denna dator sitter kvar.
Apple vill att jag ska betala det fullständigt löjeväckande priset av 15.000 kr (sic!) för att få skärmen utbytt. Plus en avgift på nästan 3.000 kr för kostnadsförslag från reparationsavgift - en tjänst jag aldrig ens begärt.
Är det någon annan som har drabbats av denna typ av defekter i skärmen som orsakas av att den skaver mot tangentbordet/kanten nedanför tangentbordet och vad har i så fall Apple givit er för besked?
MVH
Karl Wiechel