Jag tycker inte att en web-läsare är den optimala applikationen för att göra bankaffärer. Eftersom de inte supportar Safari med certifikat så.har jag en speciell applikation endast för bankaffärer. Eftersom jag ändå måste installera en programvara som banken tillhandahåller, varför inte en bank-applikation? Saker kan bli fel i ett web-gränssnitt, till exempel kan man påbörja en betalning och sedan missa att signera den. Man kan avsluta programmet och gå och lägga sig och sova och upptäcka när man får en påminnelse att man missade det sista steget. Sålunda har SHB valt den sämsta tänkbara kombinationen: en applikation som inte är optimal för banktransaktioner, och krav att man måste installera deras program för att logga in.
Användargränssnittet bjuder på en massa information som jag inte har en aning om hur jag skall använda. När jag skall signera så får jag en dialog med en mängt teknisk information. Kanske SHB-personaler vet hur man skall tolka den? Jag blir bara arg för att datorn ställer en fråga som jag inte har en chans att besvara.
Vi är två personer som använder samma dator för att göra bank-affärer, och det krävs att man loggar in med en angiven användare (den som senast var inloggad) för att sedan kunna vilja användare och logga in på.riktigt. Dvs: "Ange lösen för Kalle"; mata in Kalles lösen; "Vill du logga in som Kalle eller Ada"; välj Ada; "Ange lösen för Ada"; mata in Adas lösen. Jag måste alltså veta lösen för alla användare av datorn.
Jag skulle skaffa ett BankID för att kunna skicka in deklarationer direkt till skattemyndigheten. Det tog mig en timma att få ett BankID (via Parallels) och en till att fylla i och skicka in deklarationen via internet (ett par 100 byte data). Tid att fylla i blanketten manuellt och skicka den via posten: kanske 5 minuter om jag går snabbt.
Har SHB och skatteverket någonsin studerat hur lång tid det tar för en vanlig människa att klara dessa saker? Jag tror att det skulle vara en ögonöppnare för dem båda. I USA måste en blankett innehålla uppgifter om hur lång tid det normalt skall ta att fylla i den (uppmätt, inte teoretisk). Den som skapar blanketten måste konfronteras med sina användare och se hur de klarar av uppgiften. Om SHB (och skattemyndigheten) hade ens ett minimalt intressa att spara min tid, och inte bara sin egen, så skulle systemet kunna vara mycket bättre.