Här kommer en liten historia om vad jag råkade ut för då jag hade de här problemen med min iPhone 6 utan 's' efter 1.5 års användning.
Jag gick till en "certified retailer" och en Apple Store och fick problemet diagnosticerat. De hittade inga extremt tydliga indikationer för vad orsaken skulle vara, men jag kan tänka mig att en noggrannare systemlogganalys troligen skulle visa, med all önskvärd tydlighet, om inte vad, så i alla fall att problemet existerade.
Dessvärre så är det inte självklart att man får hjälp om man inte går till en Apple Store i just landet där man köpt enheten.
Jag köpte min telefon i Danmark, jobbar i England och spenderar en hel del tid i Belgien. Jag försökte först få hjälp i England där jag oftast befinner mig men de hänvisade mig tillbaka till inköpslandet (Danmark). Jag försökte därefter (strax innan jul 2016) få hjälp i en AppleStore i Bryssel och där fick jag ett lite halvkryptiskt svar. Jo, de kunde påvisa vissa problem och de sade att hade telefonen varit antingen inom garantitiden eller möjligen om den varit inköpt i Belgien, hade de på stående fot bytt ut den (...) Men tyvärr kunde de inte göra något då inget av föregående var fallet. Även de hänvisade därefter mig till Danmark. De gav mig i alla fall en undersökningsrapport som kom att visa sig användbar.
Om man inte har Applecare så har garantin gått ut efter ett år, så de flesta som inte kostar på sig denna relativt dyra garantiförlängning, står utan någonting att göra här.
Dock gav Føtex (butikskedjan där jag köpt telefonen) två års reklamationsrätt, och tursamt nog så spenderade jag julen med familj i Skåne, så jag kunde åka och reklamera den i Danmark och då bifoga en kopia av undersökningsrapporten som Belgarna fixat. Føtex-folket skickade den på reparation och några veckor senare så kom en ny telefon tillbaka.
Det är möjligt att om man har problem med sin iPhone 6[+] och köpt telefonen i Sverige, kan hänvisa till svensk konsumentlagstiftning som ger kunder upp till tre års reklamationsrätt för ursprungliga fel. Konsumentverket: http://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-rattigheter-som-konsument/reklamera-nar-du-inte-ar-nojd/
Det man kan ta med sig av det här är att det kan vara ett litet helvete om man inte är stationär i landet där en -produkt är inköpt, men det kan gå att få rätt om man står på sig.
Ha det fint,
//E