Jag förstår verkligen att man blir irriterad av telefonförsäljare. Men det behöver verkligen inte vara så svårt att avsluta det både snabbt och snyggt.
Det telefonsäljaren exploaterar är ju en sorts artighet och vänlighet som finns inbyggd i kulturen, i vår sociala uppfostran. Men även vårt behov av kontakt exploateras. Många människor är ensamma.
Det första och viktigaste att prova på är att gå emot sin inlärda reflex att inte avbryta. Avbryt! Du behöver inte vara burdus. Bara avbryt, ursäkta dig inte, utan fråga lugnt och stilla:
–Vad är det du vill sälja?
Om han/hon inte lyssnar så upprepa frågan, och där har Du rätt att i ditt tonfall visa berättigad irritation. För det är Du som är viktig, inte säljaren. De ska lyssna på Dig.
Försöker de då lägga ut texten igen, så avbryt igen bara:
–Exakt vad är det du vill sälja?
Svarar de inte så upprepa, eller lägg på luren.
När de svarat är det bara att säga:
–Tack, men jag är inte intresserad! Och sedan själv bara lägga på luren.
Du behöver inte låta ditt sinne fyllas upp av en massa tröttande ilska för att göra detta. Du behöver heller inte må dåligt efteråt. Det finns ingen anledning att ha dåligt samvete om du själv uppträder korrekt.
Det är viktigt att ta över samtalet, att Du blir den drivande i samtalet. Att förväntningen på respons flyttas över från dig till säljaren.
Jag utgår alltid från att jag aldrig behöver någons tjänster när de ringer. Det är det enklaste. Om jag behöver bättre villkor så kan jag fixa det med egna små marknadsundersökningar på nätet eller genom att ringa och fråga. Sådana som erbjuder saker av typen: "nu eller aldrig" avfärdar jag alltid konsekvent som lurendrejare.
---
Men detta kanske ändå är så svårt för dig att du blir lidande, att ditt dåliga samvete gör sig gällande. Det är inte så lätt att lägga våra föräldrars och lärares mödosamma slit med vår fostran åt sidan i en handvändning.
Komplikationen kan ju vara om du verkligen inte klarar av att gå emot. Det är ju visserligen en svaghet hos dig isåfall. Men vi har rätt att vara svaga och ändå slippa köpa saker av säljare som ringer på våra telefoner.
Om du känner att du inte klarar att möta deras respons så säg bara "nej tack" och lägg på, eller lägg av luren och låt de prata utan respons.
Säljarna är ingenting utan ditt hummande och lyssnande, kom ihåg det.
Näst efter att vinna en kund så ligger tiden säljaren närmast om hjärtat. Det "intresse" säljaren visar dig existerar inte. Så fort du blir besvärlig på rätt sätt så minskas säljarens intresse snabbt.
Här är några inlägg som går i försvar för säljarna och till viss del håller jag med. Det finns ingen anledning att själv behandla andra illa om det går att undvika. Men! Stort MEN!!! Ingen säljare i världen har någon som helst rätt att ha några förväntningar på dig. Säljaren har ringt upp dig för att försöka göra en förtjänst. Det är helt och hållet hennes/hans problem. Om de inte trivs med sitt jobb så kan du inte ta det sociala ansvaret på dig.
Mitt huvudråd:
Du ska inte svara på deras frågor, de ska svara på dina! Gör de inte det på ett tydligt och kortfattat sätt, så avsluta själv samtalet snabbt.
Orkar du inte gå emot dem i ett samtal så gör vad du finner bäst så länge du inte gör något brottsligt.
Enklast är att bara lägga på.