Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
janwic

janwic

Medlem
  • Plats Mölndal
  • Registrerad 2006-04-11
  • Senast aktiv 2014-08-14
  • Antal inlägg 37

Foruminlägg

De senaste inläggen janwic har skrivit i forumet.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2009-01-23 15:46

Tack iPhone-kamrater,

Då har jag anmält buggen till fruktbutiken på min bästa skolengelska. Återstår att avboka platsen på mentalsjukhuset, då det nu står klart att jag inte behöver den.

/Jan

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2009-01-21 23:37

zappee, tack för länken, precis vad jag behövde. Din buggfix, däremot, är av Seattle-kvalitet. Och den vill vi väl inte att Apples skall likna?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2009-01-21 13:51

Yippee - jag är inte tokig - buggen är återskapad i en annan 2.2:a! Det som skall skrivas in är följande sträng (ersätt * med mellanslag, kolla versaler/gemener, ta inte med citationstecknen): "BYT*MOBILSVARMEDDELANDE*snalla*". Resultatet blir "BYT*snälla" (för den som inte ändrat ordbokens stavning av snälla, förstås).

Är det ingen som vet var man felanmäler? Snalla!

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2009-01-21 00:52

Kenjon, du har säkert koll, men bara för att vara noggrann; skrev du exakt den textsträng som står innan för citationstecknen (stora bokstäver, snalla utan 'ä')? /J

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2009-01-20 23:20

Ikväll stötte jag på en alldeles levande, sprattlande bugg i min kära iPhone 3G (V2.2). Och när jag skulle felrapportera den så stötte jag på en till! Två på samma kväll! Fast nummer två var inte i själva telefonen.

Låt mig berätta. Jag skulle skicka ett SMS till en god vän, med en subtil antydan om att det kanske var dags att byta mobilsvarsmeddelande. Eftersom jag litar på att iPhones ordlista fixar till de diakritiska tecknen, så var meddelandet jag skrev in "BYT MOBILSVARMEDDELANDE snalla" men när jag skrivit färdigt så står det bara "BYT snälla". Kolla själv! Ordboksfunktionen ballar ur när nya ordet står först på den tredje raden, och funktionen byter även ut ordet på raden ovanför.

Eftersom Apple har rykte om sig att både uppmuntra och ofta agera på buggrapporter, så tänkte jag investera några minuter för en felanmälan. Någon annan som försökt? apple.se hänvisar alla telefonrelaterade ärenden till sin svenska leverantör, Telia. På Telia blev jag hänvisad till Apple, eftersom "ju Telia inte sysslar med koden i telefonen". Helt klart en moment 22-aktig, organisatorisk bugg. Var anmäler man buggar i iPhone? Nån som vet?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-08-06 10:03

Hallå alla,

Eftersom jag är illa glömsk dokumenterar jag den fix jag just fick av Apple Support mot mina stabilitetsproblem med Airport. Och jag dokumenterar den här, eftersom det kanske skulle kunna vara någon annan som kan ha nytta av den också.

Utrustning:

  • MacBook Intel Core 2 Duo

  • Mac OS X 10.5.4

  • Safari 3.1.2

  • Två olika WLAN: WPA2 hemma, okrypterat på Chalmers (NOMAD)

Felsymptom:

  • Airporttyckstappa kontakten med WLAN, utan att Airport eller OS ger något felmeddelande

  • Fältstyrkemetern i verktygsfältet visar dock fortfarande utslag, och dess drop-down-meny visar att nätverket är anslutet

  • Felet inträffar typiskt efter att min MacBook gått ned i vila (och sedan väckts, förstås)

  • Den irriterande work-arounden jag använt är att först slå av och sedan på AirPort på datorn

  • Ett av de två felsymptom, som jag aldrig lade märke till, var att problemet bara finns med Safari; med t.ex. Firefox går det bra

  • Det andra 'osynliga' felsymptomet var att felet bara uppstod under inloggning på mitt konto, loggade jag in på hustruns konto så funkade allt bra

Lösningen:

  • Välj allt på Safari-menyns menyval "Återställ Safari". Fixat! I alla fall för den här gången då...

Och hör en Safari-fix hemma under "Nätverk & Säkerhet", kanske? Nä, kanske inte, men det är här man letar, eftersom felet ser ut som ett AirPort-problem.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-05-19 09:30

Sundbom, din lösning funkade! Efter att ha raderat de två filer du angav (och tömt papperskorgen), så frågar Office efter licensnyckel när jag nästa gång startar Word.

Kort summering för nytillkomna läsare följer. Stackars Mac-användare köper billig Office for Mac 2008 via Mecenats Microsoft-erbjudande. Installerar på husets två Macar, men upptäcker att licensen är en en-användar-licens. Köper nu dyrare tre-användar-licens (Office for Mac 2008 Hem- och Studentutgåva) på Apple Store. Installerar på husets två Mac:ar, men bugg i Microsofts avinstallationsscript tar inte bort spår av gamla licensen, så stackars Mac-användaren lider lika svårt, som han gjorde innan han konverterade till Mac. Stackars Mac-användaren frågar på 99.se, får kunskap, fixar och lever nu lyckligt. Och det viktigaste att minnas av allt detta är svaret på frågan: vilket företag har skapat den buggiga koden? Svaret börjar på M.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-05-18 23:50

Jo, javisst, tack, men...
Office frågar aldrig efter någon produktnyckel, ju. Det gjorde Office 2004. Jag har nu av- och ominstallerat från noll två gånger, och ingen fråga om Product Key dyker upp. Vad göra?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-05-18 19:25

Jovisst, Hagelin, men frågan är HUR jag registrerar en, eller två, eller tre produktnycklar i MS Office for Mac 2008?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-05-18 16:23

*** EDIT: Problemet är nu löst, lösningen finns i inlägg #8 *** /Jan

Detta är förmodligens månadens hål-i-huvvet-fråga, men...

...hur skall jag registrera produktnyckeln för Office? Jag har en "hem- och studentutgåva" som skall tillåta tre samtidiga installationer, ändå klagar Office när en installation är aktiv på en annan av hushållets Mac:ar. Kan jag ha installerat med samma produktnyckel på två burkar, och hur ser jag i så fall det? Beter sig kanske Office så här tills jag registrerat produktnycklarna på varje burk, och hur gör jag i så fall det?

Redan provat: Det är inte on-line registration som gör det, under "Om Word"-menyn står bara det numeriska produktnumret, ingen träff finns att få på on-line help.

/Janne

Senast redigerat 2008-05-19 13:50
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-08-11 11:36

Wow! Jag vill nominera ranas inlägg (återgivet nedan) till 99.se:s förtjänstmedalj i silver med eklöv, med motivationen att hon (han?) kommer med något radikalt nytt i debatten. Rana skriver att vi blir arga för att säljarna utnyttjar en inlärd kod hos oss. Rana skriver att vi istället för att bli arga kan använda samtalen till att göra oss medvetna om vår kod och sedan lära om, så att vi snabbt kan överge koden när den hämmar oss, som vid TM. Jag har nu provat, det funkar! Jag längtar redan efter nästa samtal. Tack för tipset rana. Vi blir nog aldrig fria från TM-säljare med dåliga produkter, men om vi får lite bättre självinsikt under tiden, så har vi ju ändå tjänat lite på samtalen.

Ursprungligen av rana:

Jag förstår verkligen att man blir irriterad av telefonförsäljare. Men det behöver verkligen inte vara så svårt att avsluta det både snabbt och snyggt.

Det telefonsäljaren exploaterar är ju en sorts artighet och vänlighet som finns inbyggd i kulturen, i vår sociala uppfostran. Men även vårt behov av kontakt exploateras. Många människor är ensamma.

Det första och viktigaste att prova på är att gå emot sin inlärda reflex att inte avbryta. Avbryt! Du behöver inte vara burdus. Bara avbryt, ursäkta dig inte, utan fråga lugnt och stilla:

–Vad är det du vill sälja?

Om han/hon inte lyssnar så upprepa frågan, och där har Du rätt att i ditt tonfall visa berättigad irritation. För det är Du som är viktig, inte säljaren. De ska lyssna på Dig.

Försöker de då lägga ut texten igen, så avbryt igen bara:

–Exakt vad är det du vill sälja?

Svarar de inte så upprepa, eller lägg på luren.

När de svarat är det bara att säga:

–Tack, men jag är inte intresserad! Och sedan själv bara lägga på luren.

Du behöver inte låta ditt sinne fyllas upp av en massa tröttande ilska för att göra detta. Du behöver heller inte må dåligt efteråt. Det finns ingen anledning att ha dåligt samvete om du själv uppträder korrekt.

Det är viktigt att ta över samtalet, att Du blir den drivande i samtalet. Att förväntningen på respons flyttas över från dig till säljaren.

Jag utgår alltid från att jag aldrig behöver någons tjänster när de ringer. Det är det enklaste. Om jag behöver bättre villkor så kan jag fixa det med egna små marknadsundersökningar på nätet eller genom att ringa och fråga. Sådana som erbjuder saker av typen: "nu eller aldrig" avfärdar jag alltid konsekvent som lurendrejare.

---

Men detta kanske ändå är så svårt för dig att du blir lidande, att ditt dåliga samvete gör sig gällande. Det är inte så lätt att lägga våra föräldrars och lärares mödosamma slit med vår fostran åt sidan i en handvändning.

Komplikationen kan ju vara om du verkligen inte klarar av att gå emot. Det är ju visserligen en svaghet hos dig isåfall. Men vi har rätt att vara svaga och ändå slippa köpa saker av säljare som ringer på våra telefoner.

Om du känner att du inte klarar att möta deras respons så säg bara "nej tack" och lägg på, eller lägg av luren och låt de prata utan respons.

Säljarna är ingenting utan ditt hummande och lyssnande, kom ihåg det.

Näst efter att vinna en kund så ligger tiden säljaren närmast om hjärtat. Det "intresse" säljaren visar dig existerar inte. Så fort du blir besvärlig på rätt sätt så minskas säljarens intresse snabbt.

Här är några inlägg som går i försvar för säljarna och till viss del håller jag med. Det finns ingen anledning att själv behandla andra illa om det går att undvika. Men! Stort MEN!!! Ingen säljare i världen har någon som helst rätt att ha några förväntningar på dig. Säljaren har ringt upp dig för att försöka göra en förtjänst. Det är helt och hållet hennes/hans problem. Om de inte trivs med sitt jobb så kan du inte ta det sociala ansvaret på dig.

Mitt huvudråd:

Du ska inte svara på deras frågor, de ska svara på dina! Gör de inte det på ett tydligt och kortfattat sätt, så avsluta själv samtalet snabbt.

Orkar du inte gå emot dem i ett samtal så gör vad du finner bäst så länge du inte gör något brottsligt.

Enklast är att bara lägga på.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-11-26 11:35

Jag lyckades få igång en krånglande .AVI på en dubbel-Intel iMac med hjälp av Perian. Tack för tipset! Konstigt nog funkade samma fil från början på en singel-intel MiniMac, men det kan ju förstås ha varit någon annan framme och laddat in något Quicktime-tillägg. Är det någon som känner till om det är problem just med dubbel-Intel-maskinerna och Quicktime?