Förutom de klassiska naturlagarna som fastslår att kvalitet kostar och gratis per definition är skit, så har jag ytterligare några argument att tillföra.
Apples satsning på "den digitala hubben" är mer än bara en slogan. iCal, iSync, m fl är tydliga exempel på att det snarare är en långsiktig och (förhoppningsvis) väl genomtänkt strategi.
I denna strategi ingår att man skall kunna använda flera datorer och manicker på olika platser. Dessa skall kunna synkas med varandra.
För att kunna bygga vidare på sin digitala hub-strategi behövde Apple alltså komplettera med programvara (iCal och iSync) samt lagringsutrymme (minst 100 MB/anv) och webbmail. Att utveckla program kostar pengar och lagringsutrymme kostar pengar.
Jag har inte svårt att föreställa mig att iTools var oerhört kostsamt - både rent tekniskt och fysiskt, men också därför att gratis är dyrare i drift än motsvarande tjänst för betalande (bla beroende på mer "missbruk" av gratistjänster). iTools värde som marknadsföringskanal var uppenbarligen inte särskilt högt, eftersom de beslutade sig för att skrota ski... eh... projektet.
Att uppgradera samtliga iTools-konton till 100 MB skulle väl kosta sisådär hur mycket som helst. Att ta betalt för programmen för att finansiera iTools verkar ju också snedvridet - alla kanske inte använder de funktionerna som kräver serverutrymme.
Gratis program, betala för ökad funktionalitet och service. Inget märkligt med det...
500 kr tycker jag att .Mac är värt utan snack, för min egen del. Om det är värt det dubbla återstår att se...