Word är nog det vidrigaste av alla Microsofts program och bara det en stark anledning att switcha till Mac.
Man sitter och skriver sin text, när allt helt apropå ändrats till en punktlista eller dylikt. För varje minut det tar att skriva något, måste man lägga två för att åtgärda allt som automagiskt tillkommit.
Layoutfunktionerna kan inget, annat än att få en vanlig löpande text att komma ut som värsta amatörmässiga »du diskar väl efter dig? din mamma jobbar inte här!«-skylten.
Pages är en underbar, avskalad och smidig ordbehandlare. Perfekt om du ska skriva uppsats eller CV och vill få ut det snyggt.
För mer avancerade grejer än så använder jag Indesign.
Om iWork är värt pengarna beror såklart mest på kapitalet. Men bättre än Microsofts motsvarande produkter är det helt klart.
Behöver man t.ex. för sitt arbete en ordbehandlare som är 100% kompatibelt med Word skulle jag föreslå något gratisprogram (ex. OpenOffice).