Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
antonsilver

antonsilver

Medlem
  • Plats Halmstad
  • Registrerad 2006-06-30
  • Senast aktiv 2013-05-04
  • Antal inlägg 167

Foruminlägg

De senaste inläggen antonsilver har skrivit i forumet.

Idag slutade abrupt min interna webcam att fungera. Datorn verkar inte upptäcka kameran över huvudtaget i något program. Ett problem då jag använder iTheater ganska mycket i arbetet. Någon som upplevt samma som jag och kan skänka lite glädje?
Jag har en imac 27" med OSX 10.6.3, provat att resetta NVRAM och PRAM utan lycka.
Man slipper ju gärna skicka tillbaka en dator som fungerar så fruktansvärt bra på alla andra sätt bara för webbkameran.

Ja jag såg det, men känns konstigt. Min dator är ju helt nytillverkad. (fick den igår, underbar!) Och allt funkar toppen. Högt över förväntan. Jag har en kompis som har två imac i5 på väg till honom. (holland nu) Så jag har svårt att tro att produktionen är stoppad, snarare hårt tryck. Men jag har ju ingen aning å andra sidan, kanske bara hade tur med min iMac. Tänk så här, bättre att vänta någon vecka extra och få en dator du slipper skicka tillbaka! Jag tippar dock på att du kommer få ett mail snart där det står att datorn är skickad, före datumet du fått. Hoppas i alla fall!

@Bodybag; Det verkar bero på lite. i7an byggs på beställning. Det har också att göra med hur mycket du lagt till. En stockmodell (dvs en av basmodellerna utan lullull tar oftast 24h innan de skickar iväg dem från fabrik) Det är ett otroligt tryck på i7, så där kan det ta extra lång tid.

Jag beställde precis som du en i7, 8GB RAM med 2TB HDD i mitten av januari till företaget. Fick beskedet att den skulle skickas den 25:e jan och levereras den första februari (idag!).
Den 25:e januari kom och med den ett mail om försening (pga. av stor efterfrågan) till och med den 22:e februari.
"Jaha, vad tråkigt", tänkte jag. MEN i fredags fick jag plötsligt ett nytt mail som deklarerade att datorn skickats och att det nya leveransdatumet var den 1:a februari. (dvs. samma som från början)
Enligt både apples webbplats och UPS paketsökmotor ska datorn levereras idag! (Ut för leverans från malmö kl 07)

Jag är ju så klart inte på plats för att ta emot den idag, men i alla fall.
Det jag vill ha sagt är att man han ingen aning om du får vänta till 1:a mars eller ej. I mitt fall verkade leveransen ta 2 helgdagar från Shanghai till Sverige i alla fall och ihop byggnaden för datorn har att göra med tillgång. 1 Mars är bara en estimitering. Det gäller att hålla tummarna!

Zimmerman: Bra, då framför jag detta, så blir det till att beställa en 21,5 och en 27. Tackar.
Jag räknar föresten med att kunna redigera iaf 2K RED med i7 processor-imacen... Vi får se.
Det borde inte vara några problem med 1080p material egentligen, mina nuvarande datorer presterar bättre med 1080p 24/30/60i än dem gjorde med DV. I alla fall från min GY HM100 kamera när man filmar i .mov. Men jag har ingen aning hur dem hanterar HD filmat med EX1, Hm700 eller uppåt. Det ger sig! Återigen, tackar!

Hummel: Självklart funderar color på mindre skärmar, men jag använder ex inte på min MacbookPro unibody 15" eftersom allt blir för smått. Programmet är byggt för 1680x1050 upplösning och uppåt har jag för mig, annars får man upp en vaningsruta. Men det är aningen OT. Tack för all hjälp!

Jag är inte helt med på ditt svar här. Min fråga var om en imac 21,5" går att redigera på utan större problem, eller om man skall köpa än ännu större maskin till min kollega. Hans syfte till köp är bättre workflow emot mig, snarare än power, skicka ta emot filer utan att behöva komprimera om, eller skicka hela projekt etc. En bärbar dator, eller Macpro är uteslutet. Vi har MBP 15" på fältet, detta är endast för kontorsarbete. Color kräver en 17" och för det priset kan man lika gärna hoppa upp till 2X 27".

Jag tänkte i dagarna köpa en ny iMac 27" i7 processor att använda till videoredigering, jag vet att det inte är optimalt, men det låga priset gör det ekonomiskt oförsvarbart att köpa en macpro i nuläget.

Hur som helst;
Min kollega tänkte samtidigt köpa en imac 21,5" - 3.06GHz Intel Core 2 Duo för att få ett bättre workflow gentemot mig (han arbetar med PC-burkar annars.)
Min fråga är hur videoredigering med final cut pro 7 fungerar på en 21,5" lowend modell. Går det över huvud taget? Hjälper det att välja till det lite bättre grafikkortet (512MB) i modellen ovan? Är mer än 4GB ram nödvändigt för honom, eller kan man vänta med det tills behov uppstår?
Han sysslar i huvudsak med DV-material, men även en del med 720p/1080p HD-material. Viss färgkorrigering, after effects etc.

Jag har redigerat HD-material på äldre imacar utan problem, men vet inte hur 21,5"-modellerna presterar i final cut.

Tacksam för svar!

Jag befarade att det var något sånt. Trist att jag inte kan använda log and transfer bara. Tack för upplysningen!

Final Cut 7 introducerar möjligheten att redigera med ProRes 422 (Proxy), ProRes 422 (LT), ProRes 4444 samt de gamla ProRes 422 and ProRes 422 (HQ). Det verkar alltså, om man ska tro apples hemsida, som om man kan redigera 1080p (eller högre) material on the fly med en ny macbook pro. Det låter väldigt intressant för mig i ett offline redigerings stadie.
Finns det någon som skulle kunna förklara lite hur det fungerar?

Tusen tack.
Anton

Länge leva digitala instruktionsböcker som man kan söka direkt i, istället för att leta för hand!

Bästa lösningen för någon med liknande problem. Köp en kamera som spelar in i .Mov! Aldrig sett på maken på bra workflow! Från kort till timeline på sekunder.

De vill inte öppnas i Streamclip alls, där emot fungerar de i Toast video player, men jag kan väl inte exportera ut dem där ifrån?

Yes, 10.5.7 på en unibody Macbook Pro, så det finns egentligen ingen anledning till varför det inte skulle fungera. Voltaic HD verkar inte gå att använda heller, eftersom det spontan kraschar när jag drar in materialet.

Jag är ju självklart livrädd för att det skulle vara något fel på materialet då jag fick åka 150 mil för att filma det. Men det bör inte vara någon fara då jag får upp det i Premiere i ett AVCHD 1080p-projekt. Dock 'hoppar' det och visar fel färger eftersom det inte är konverterat.

Jag sätter mappen (som heter "Pilot") med alla scener i som 'custom path'.
Och väljer sedan "Add folder" och letar upp en datum,tid,scen-mapp men inget händer. Ingen reaktion alls. Antingen måste jag byta ut namnen, (dvs. datum,tid,scen) till samma sak som den mappen heter när den dras från kortet- förutsatt att jag kommer på vad det är.

Annars är jag inne på det som Johan säger, köra VoltaicHD eller skapa en image-fil av mapparna. Hade bara hoppats på att det hela skulle gå mycket lättare, och har för mig att perian kan bli ett problem. Återkommer!

I prefs. ser det ut så här;
Pluggen verkar finnas och komma med FCP.

Final cut studio 2 kör jag. I detta projekt fanns det ingen möjlighet att få filerna från kortet, där emot är de egentligen bara dragna från kortet rakt över på disk, med hela strukturen, så det ska inte vara några problem. FCP verkar helt enkelt inte vilja bry sig om dem. Premiere får upp dem men kan inte konvertera... Jag kan ju inte vara den första som kör AVCHD, skumt.

Njae, allt står som "läsa och skriva", det är säkert någon speciell plugin som krävs för AVCHD, men instruktionsboken verkar inte säga något... trist