Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
qzio

qzio

Medlem
  • Plats Växjö
  • Registrerad 2006-07-19
  • Senast aktiv 2008-09-14
  • Antal inlägg 2

Foruminlägg

De senaste inläggen qzio har skrivit i forumet.

1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-10-22 18:11

Jag var där

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-10-19 21:39
Ursprungligen av jensohlsson:

Det är förvisso ett bra initiativ Apple hoppat på, men man bör sätta in det i ett större sammanhang också.

RED-kampanjen går, enligt deras hemsida, till bromsmediciner för AIDS-sjuka, vilket är utmärkt.

Men samtidigt går nu utvecklingen åt andrahållet, orsakat av framför allt regeringen i RED-företagens hemland, USA. Sedan Bush kom till makten har han styrt om biståndet till HIV/AIDS-bekämpning radikalt. Man villkorar biståndet och sätter upp regler för hur AIDS-bekämpningen skall bedrivas.

Eftersom den fundamentalistiska kristna rörelsen (motsvarande Livets Ord i Sverige och andra galningar) genom Bush-administrationen har ett mycket stort inflytande på den amerikanska politiken villkorar nu USA sitt AIDS-bistånd genom att t.ex. kräva av mottagarlandet att de inte ska dela ut kondomer som ett medel i AIDS-bekämpningen. (Eftersom det är synd, och varje spilld spermie är ett liv och man ska minsann inte pippa för nöjes skull, för då blir gud vresig och ja, ni vet hur det låter....)

Istället kräver USA av mottagarländerna att man skall predika avhållsamhet. Detta är en starkt bidragande orsak till att AIDS-bekämpningen i flera Afrikanska länder, som t.ex. Uganda, är rent kontraproduktiv. I dessa länder går utvecklingen åt helt fel håll och AIDS sprider sig istället för att minska.

Vad har detta med iPod att göra? Jo, det är vesäntligt att titta på vad RED-kampanjen gör med de insamlade medlen. Eftersom det är en amerikansk kampanj är det viktigt att ta reda på hur själva AIDS-bekämpningen går till. Om RED-kampanjen ägnas sig åt fundamentalistisk avhållsamhetspolitik eller om de seriöst bekämpar AIDS med de metoder som är effektiva och som t.ex. gjort Sverige mycket framgångsrikt i bekämpningen av AIDS i Sverige.

Jag har inte själv granskat RED-kampanjen ingående, men det bör lltid göras innan man väljer om man ska ha en blå, grön eller röd iPod.

Jens

Ja precis.

Sedan kan man börja titta på vilka personer det är som styr företagen som dragit igång PRODUCT (RED) - kampanjen, och i vilka aids-medicin-producerande företag de också sitter/suttit med i ledning i. Därefter känns det naturligt att gå vidare och granska vilka företag som Global Found köper sin medicin ifrån... någon som är förvånad?

1