Finns det någon klurig person som kan hjälpa mig tänka??
Jag har en växtlista i InDesign som är megalång. Den är uppdelad på Träd, Buskar, Perenner, Klättrare, Barr, Gräs, Frukt osv osv osv. Varje växt har svenskt samt latinskt namn och en lång text om växten. Dokumentet är nu liggande A4, 9 punkter, vissa växter har mer än en rad, 20 sidor.
För varje kund anpassar jag växtlistan, så kanse 20-30% återstår.
Jag har aldrig varit vän av Excel, men i detta fall kanske Excel vore smart?
Jag ska nu göra om listan för att att bespara tid när jag skräddar växter/planteringar för olika växtlägen, önskemål om färger osv. Det innebär att jag måste göra nya underrubriker under varje gammal rubrik (Träd, Buskar... enl ovan) så jag får tex "rödbladiga" "blå nyanser" "tidigblommande" "vintergröna" "torktåliga" osv, vilket gör att många växter kommer att finnas på flera ställen.
Eftersom detta blir ett jäääääla jobb så vill jag gärna göra detta smart på en gång. Dvs hitta det mest tidsbesparande sättet för att återanvända huvudlistan för att skapa de skräddade kundlistorna.
Vad jag skulle ÖNSKA, är att det skulle gå att klicka på en växt (en rad) och dra/klicka över den växten till ett nytt dokument. Dvs inte Kopiera/Klistra in, utan något ännu simplare. Kanske kan man göra någon slags "kryssruta" vid varje växt så jag kan välja vilka som ska vara kvar och sedan skapa ett nytt dokument. Eller typ tända/släcka växter.
Det vore även bra om listan är sökbar, eller/och sorteringsbar på något sätt. T ex om jag jobbar med en gotlandstomt kan jag välja alla kalkälskande och vindtåliga växter. Eller om jag jobbar med en norrlandstomt kan jag klicka bort alla växter under zon5.
Alla mer eller mindre kloka tips emottages tacksamt!!!
Jag är beredd att köpa något program/plug in om det finns något som är skräddat för ändamålet.