Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Martin Munthe

Martin Munthe

Medlem
  • Plats Stockholm
  • Sysselsättning Haj på FCP och After Effects och annat digitalvideorelaterat. Använder både Mac och PC för tung videoproduktion.
  • Registrerad 2002-10-26
  • Senast aktiv 2011-05-05
  • Antal inlägg 259

Foruminlägg

De senaste inläggen Martin Munthe har skrivit i forumet.

Jo du har FireWire på bandaren. Titta en gång till på baksidan. Under i.Link-symbolen.

Efter Pärs uttömmande hjälp hittade jag Logitechs apfula headset. Någon som har något tips om annan tillverkare?

Ursprungligen av Pär:

Jajjemen...

Det är vad jag kallar ett uttömmande svar

Finns det något USB headset (hörlurar+mic) som funkar med iChat/iBook?

Ursprungligen av Astroboy:

Tror att det är att förenkla saken om man säger att en viss långfilm är klippt i det ena eller det andra programmet utan har nog gått igeom fler än en typ av maskin under efterproduktionen.

Möjligtvis att dom är offlineade på typ Final Cut eller Media Composer. Men de flesta filmer har gått igenom tyngre maskiner innan dom kommer ut på film igen. Typ Quantel eller Da Vinci, och då räknar jag inte med de maskiner som behandlar effektproduktion och retush.

Ja man kan ju inte producera ett 4k DI i FCP. Men det är inte fel att diskutera vilket program man använde när man klippte en film. Klipprocessen är rent konstnärlig och programmet man väljer begränsar eller öppnar upp möjligheterna för den kreativiteten. I en quantel gör man ju bara en conform. Man redigerar ingenting i de systemen.

Fast det har det ju gjort länge. Jag klippte långfilm för bio med Radius EditDV under OS 7.5 på den absolut första G3-maskinen för bra länge sedan. Vore ju konstigt om det inte skulle funka nu.

Ursprungligen av abens:

Fler filmer redigerade med Final Cut Pro är:

Cold Mountain
Intolerable Cruelty
Minority Report
Italian Job
A.I.

Fel, fel, fel. Som Brasse skulle ha sagt till Magnus och Eva. Minority Report och AI är klippta i Steenbeckbord med hederliga tejpskarvar och arbetskopior på 35mm. Spielberg är en av de få stora regissörerna som fortfarande klipper på film och han har nyligen deklarerat att han inte har några som helst planer på att börja klippa digitalt.

Apple skulle lätt kunna dominera långfilmsindustrin om FCP var bättre på att hantera "long form"-projekt än det är. Fortfarande slår Avid Media Composer alla andra system på fingrarna när det är frågan om långa timelines med väldigt mycket klipp och ljudfix.

Ursprungligen av chrisse:

men det måste ju betyda att Quicktime inte har något stöd för GOP för om Quicktime hade det så skulle ju FCP ha det.
eller är jag ute och snurrar nu?

Jo du är ute och snurrar

QuickTime Player (i det här fallet) är en mediaspelare. FCP är en NLE. Det är lite skillnad och med det olika krav på mjukvarorna. Apple har på ett föredömligt vis lyckats sminka över gränserna mellan programmen med QuickTime-arkitekturen men det funkar inte alltid hela vägen. Gränserna är mycket tydligare på en PC där allt känns mer uppdelat och i vissa avseenden osammanhängande.

Ursprungligen av Erik.dv:

Tja, vet inte helt hur det är tekniskt, men QuickTime har rätt värdelöst stöd för MPEG. Du kan spela upp det mesta av MPEG1 men inte mycket mer. Ofta köra jag MPEG > DV > [nått] å då är det precis som du säger - demux och transcode som gäller. Risigt men sant.

FCP har inget stöd för GOP:ar (som Mpeg1 och 2 använder). De enda NLE:erna på marknaden som stödjer det "native" är Edition från Pinnacle och deras Liquid (bara PC). Nu påstår Apple att FCP kommer att få stöd för GOP redigering. Troligtvis blir det när version fem släpps. Premiere Pro får stöd för det vilken dag som helst genom ett samarbete med CineForm som gör den i särsklass bästa "motorn" för långa GOP:ar. Carlsbad heter motorn. Det finns en del experimentella pluggar till FCP för liknande sysslor men dom har inte särskilt bra rykte tyvärr. Att redigera långa GOP:ar har varit en helig graal för NLE tillverkarna under många år nu. Liquid gjorde det redan i slutet av nittiotalet och har varit helt ensam om det.

Transkodning från Mpeg till en diskret codec som t ex DV25 ger väldigt sällan bra resultat. Möjligt att det blir hyffsat med Algoliths pluggar för AE eller Shake.

Ursprungligen av Gabriel Malmqvist:

Den datorn Jef Raskin ville bygga har inte mycket gemensamt med den datorn som slutligen kom att bli den ursprungliga Macen. Raskin ville ju inte ens veta av datormusen... :rolleyes:

Raskin påbörjade Macintosh-projektet men lämnade gruppen flera år innan det att den var klar. Det är Jobs som är ytterst ansvarig för Macintosh.

The Father of the Macintosh

Från sidan du själv länkar till "There's no doubt that Jef was the creator of the Macintosh project at Apple, and that his articulate vision of an exceptionally easy to use, low cost, high volume appliance computer got the ball rolling, and remained near the heart of the project long after Jef left the company."

...menar du att Lisa ligger närmare Macintosh än Macintosh? Jobs blev skitsur när det stod klart för honom att Lisa inte skulle bli Apples framtid och han fick ta över Macintosh-avdelningen (som han intensivt hade försökt sänka flera gånger). Min källa i fallet är ett flertal böcker om Apples historia. Orkar inte leta webblänkar men det finns säkert gott om dom.

Sedan måste jag bara tillägga att Jobs storhet ligger i att se det stora i andras uppfinningar även om det ibland tar en stund (som i faller Raskin och Macintosh). I det avseendet är Jobs ett geni. Bill Gates har saknat den förmågan totalt. Gates såg bara siffror.

Ursprungligen av nillon:

Vad hade han egentligen skapat på Macen?
Som jag har fattat det var hans koncept "en dator för under $600".
GUI:t och de bitarna var det väl Jobs & Co som kom dragandes med? Och utan GUI:t kan vi ju gissa vad Macen hade varit idag... förmodligen ingenting.

Raskin skapade Macintosh. Jobs hjärteprojekt var Lisa. M a o utan Raskin inget 99mac.se.

Jag håller nog med dom i tråden som reagerar på att så fort någon har en åsikt som inte stämmer överens med den vackra verklighet en del personer befinner sig i så måste personen bakom åsikten misskrediteras snabbare än snabbt istället för att en debatt om användarinterface faktiskt skulle kunna vara spännande. Det känns lite fånigt när Sven Normalkonsument och Lars Nätverkstekniker föröker ta äran av Raskin som trots allt är en stor innovatör och nytänkare och en legend.

Raskin säger ju själv mycket tydligt i intervjun att han själv inte har någon lösning och att han tillhör föredettingligan men det som stör honom är att datorerna faktikt inte utvecklas bortom snabbare hårdvara. Det är samma beta-lösningar nu som då.

Jag kan också många gånger undra när nästa stora steg kommer. Datorer och deras interface kan omöjligt ha nått så långt de kan. Då skulle jag inte sitta här framför mina maskiner och vara så frustrerad som jag ständigt är över hur många saker är så linjärt manuella och korkade.

OSX är ju bara Finder på ett operativsystem konstruerat på sextiotalet (för att hårddra det väldigt mycket). Vad är nästa steg? Var är avancerad AI t ex?

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Jag kan inte mycket om lagar, men borde det inte gå att klämma åt (få åtalad) bedragaren?
Annars kan jag inte tänka mig att man själv skulle åka på straff för att varna för en brottsling. Verkar ju helknäppt.

Man är bara en brottsling när man är dömd för brottet man anklagas för. Det kan vara väldigt farligt att varna för individer hit och dit. Särskilt om man går så långt som att publicera varningar. Det kan sluta med att den som anklagar döms för förtal. Beroende på omständigheter naturligtvis. Tyvärr existerar ju inte den kosmiska rättvisan utan bara den juridiska.

Ursprungligen av frestr:

Helt seriös, inte för att jag är något som helst proffs. Men jag kör med en ShuttleXpress till mitt FCP HD och det lirar bra. Det gör faktiskt rätt mycket att kunna både "shuttla och jogga" sig fram till rätt frame för att sätta in- och ut-punkter med vänsterhanden. För det är det som är den stora grejen för mig, att slippa antingen sitta med tangentbordet långt bort åt vänster för att kunna köra JKL med vänsterhanden och den högra på musen eller att köra JKL med högerhanden.
Men det är jäkligt tveksamt om ShuttleXpress är värd de drygt 700 spänn som jag har för mig att Macoteket tar när jag köpte den på Apple Store i Chicago för ganska precis halva priset. Och då är ju inte Apple Store billiga...

Tangenterna I (in), O (out) och JKL sitter ju bedvid varandra. Inte behöver du två händer till det? Dessutom är det tänkt att du skall använda I/O på Shuttlen när du använder den. Men alla dom där shuttlarna är plastigt smäck som försöker imitera analoga, linjära redigringsblock och det var ju dom det var så skönt att slippa när datorerna tog över videoredigeringen. De bandbegränsade videokontrollerna tog ju helt bort den omedelbara känslan i redigeringen. Den enda kontroll jag skulle vilja ha är den LightWorks använder. Men den är ju maskinspecifik. Den imiterar filmbordskontrollerna. Det vore jäkligt skönt att ha tillgång till i vissa lägen.