Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Mats Bengtsson
  • Namn Mats Bengtsson
  • Plats Karlstad
  • Sysselsättning Ljudtekniker
  • Registrerad 2002-12-19
  • Senast aktiv 2018-06-21
  • Antal inlägg 192

Foruminlägg

De senaste inläggen Mats Bengtsson har skrivit i forumet.

Har köpt ytterligare en WD Elements 640G HDb som jag inte kan formattera i MAc OS X Extended, Jag kör 10.5.8 i den datorn där jag provat. Har en likadan där jag lyckades bra.
Den här är formatterad i FAT32 och det kan jag också formattera i men inte i OS X Extended, får följande felmeddelande : Filsystemsformateraren misslyckades.
Har provat att skriva nollor på disken först men får samma resultat.

Mats

Jag förstår hur du menar, och jag har 1 register för kunder 1 för produkter och 1 för fakturor och 1 för obetalda, så helt fel ute är jag nog inte, har ett flertal fungerande länkningar bl.a. från faktura, både kunder och produkter "fyller i sig själv"!
Tyvärr har jag ytterligare 2 fakturaregister, en för försäljning till utlandet utan moms och en för försäljning till privatpersoner, Men du menar att jag borde lägga ihop detta till ett fakturaregister med flera layoutvarianter eller? Jag ska i alla fall prova!

Mats B

Ursprungligen av Taz_1999:

Ditt problem med table view löser du så att du lägger ut de fält du vill ha i layouten i den ordning du vill ha kolumnerna. Lägg ut fälten uppifrån och ner i en vertikal linje så det inte kan vara några missförstånd (ur Filemakers synvinkel) i vilken ordning de skall komma. När du sedan byter till table view så får du kolumnerna i samma ordning.

Det var inget problem i min gamla lista. det var när jag försökte "fullösningen" som det krånglade till sig lite. Det hade nog gått men det var svårt att skriva ut på liggande A4.

Tack ändå

Mats

Ursprungligen av Taz_1999:

När du importerar från en annan databas är det de visade posterna som importeras. Så gör du en sökning först i databasen du importerar från, ha den databasen öppen, importera till den andra så får du alltså exakt de poster du sökt fram importerade.

Ibland tar det lite tid att fatta:-)
Nu fungerar det. det är inte så många att importera från "specialfaktura" så det ska nog gå bra.

Tack för hjälpen Taz_1999

Mats B

Har som sagt provat utan nån framgång. Så frågan kvarstår
Går det att få "Lookup" att titta i två register, eller finns det någon elegantare väg?

Mats

Har provat lite, Inte helt enkelt att få bra
Vill väldigt gärna jobba i "table view" då blev det genast svårare att lägga fälten på varandra.
Layout mode gäller ju inte då.
Och att få till en layout som fungerar i List View är inte helt enkelt heller.

MAts

Bra Ide
Det ska jag testa.

Nu ska jag bara hitta lite tid att greja.

Mats

OK. Det fungerade ju sådär.
Jag vill bestämma exakt vilka fakturor som importeras, inte alla utan bara de som jag har skrivit sen sist.
är väl ingen stjärna på filemaker men har ett flöde som fungerar för oss.
Ser ut så här:
Skriver fakturan, öppnar "obetalda" skriver in de nya fakturanummer jag skrivit, tar ev bort de betalda.
Då har jag en uppdaterad lista i "obetalda". Så långt inga problem, det är bara det att det finns ett register till som jag använder ibland när vi säljer till privatpersoner. Det är lite olika saker som skiljer.
Så nu skulle jag vilja att när jag skriver in ett nummer från detta, så ska "obetalda" hitta dom också. Precis som jag har fått till det att det gör från den ordinarie fakturadatabasen.

Har sökt men inte hittat, så här är min fråga.
Har ett register för obetalda fakturor där jag hämtar poster från fakturaregistret.

Jag skriver manuellt in fakturanummret, då hämtas resten automatiskt, så långt var det enkelt, men sen....:-)
Jag har ytterligare ett fakturaregister med fakturor som jag vill ha in i samma register med obetalda fakturor.
Så hur gör jag för att kunna använda "lookup" från 2 olika register?

Mats B

Nu finns det program på telias hemsida, har provat och det verkar fungera bra, Dock är det inte lika smidigt som Huawei när man kan få uppringningen uppe i lilla menyn upptill på skärmen.

Men fungerar gör det!

Mats B

Kan svara själv.....
Jag hade ett stort antal räddade mail i .emlx format som mail inte ville importera.
Hitta några små program som gör om .emlx till mbox som mail kan hitta.
Ett exempel är emlxconvert, det finns flera bara att googla.
Efter det var det enkelt, bara att importera och sortera!

Mats B

Jag har "räddat" ett stort antal mail som jag vill få in i Mail.app igen, har försökt importera dom, men den säger att det inte finns någon mbox.
mailen går att öppna med Mail men hur får man in dom igen?

Kör 10.4.11 i en haltande PowerMac G5.

Mats B

Ursprungligen av lilledanne:

Software download | Option

Här finns en Globetrotter Connect variant till 505 modemet för Mac - testat det ?

Har försökt att ladda ner det, men varken serienumret eller imei numret som jag har på mitt modem finns i deras databas, så jag får inte ladda ner det :-(.

Om det är någon annan som lyckas är jag intresserad att prova.

Mats B

Hade kontakt med Telias support idag och enligt nån kille där så hade det kommit ett mail som berättade att det finns program för Mac men det ska bara kvalitetstestas först. Enligt honom ska det finnas för nedladdning nästa fredag 7/8.

Det tror jag när jag ser det, men hoppas kan man ju

Mats B

Ursprungligen av Taz_1999:

Goodie!

Här är ett par bilder på hur det skall se ut. Men som sagt, om du aldrig någonsin kommer att skapa fakturor som har flera en 3-5 produkter eller så, är denna approach OK, trots att det inte är god databasdesign.

God databasdesign handlar om att dela upp alla bitar man vil lagra i små delar, så det betyder att man brukar i ett system som ditt ha tabellerna:

* Fakturor (eller Order)
* Kunder
* Produkter
* Fakturarader (eller Orderrader)

En fakturarad innehåller två id (fakturanummer och produktnummer) och sedan lite andra saker, som tex pris, antal, summa, leveransdatum, kollinummer osv...

En order har ett order id, en kund ett kund id och en produkt ett produkt id. Dessa id använder man för att relatera kunder-fakturor, fakturor-kunder, fakturarader-fakturor, fakturarader-produkter osv.

Sedan man man i layouten i FileMaker använda sig av tre typer av objekt (förutom alla andra då), fält från denna databas, relaterade fält och portaler. Ett relaterat fält visar information från en annan post i en annan tabell (i faktura-layouten är tex kundens namn och adress relaterade fält), en portal visar FLERA relaterade poster i en annan tabell (i faktura-layouten visas tex faktura-raderna i en portal).

Har man istället Order istället för Fakturor så kan du i samma ordertabell ha Offerter, Order och Fakturor, det enda du behöver ändra på är ett fält som får innehålla en Status-flagga (Offert, Order, Faktura) och sedan kanske lite extra fält som tex olika datum.

Här är ett par bilder av hur det skulle kunna se ut i din databas:

Tackar!
Jag har gjort om rätt mycket enligt det sättet dom har gjort i Biz-packen. Så nu fungerar det som det ska och med mycket mindre antal fält. Så förhoppningsvis är det gjort mera som man ska nu!
Så nu ska jag bara knacka in sådär 150-200 olika produkter!!! I detta fallet kläder som vi eller snarare min sambo är både grossist och detaljist på.

Tack för din hjälp.

Ha det bra

Mats B