Skrev en tråd på Bold (de har renoveringsstängt just nu) om en kund som vill beställa skyltar och affischer.
Just nu faxar kunden in beställningar men det bäddar för fel. Dels rör de ihop underlagen och dels är det "mänsklig hantering", någon skall sitta och fylla i artikelnummer etc.
De ville ha en Word-lösning där jag återskapade deras mest flexibla underlag i en duglig variant, där meningen var att de skulle skicka PDF-filer till mig.
Tanken gled sedan vidare till Acrobat, men de vill inte investera pengar i ny programvara - inte klokt, jag vet, men tydligen har "kunden alltid rätt" och jag sitter inte i en position att kunna övertala kunden till något annat.
Nu har i alla fall en ljusglimt visat sig. De har själva börjat inse problemen med den mänskliga faktorn och 100-tals produktioner per år och har frågat om vi kan sätta upp en sorts webshop där man lätt kan skriva in Rubrik, underrubrik, info och pris.
Kan FileMaker vara en lösning på min huvudvärk? Webinterface kopplat till ett PDF-verktyg (vår printer tar emot PDF)?