Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
HDV har inte variable bitrate då det är omöjligt att skriva vbr till tape i realtid. HDV har samma bitrate som Dv nämligen 25mb/s, inget mer inget mindre...
Åja, det går allt att scanna till dv och få ett bra resultat. De musikvideos jag jobbat på som gjorts på 16mm har samtliga scannats till och efterarbetats på dv (bl a Anna Ternheims My secret som snurrar på ZTV just nu) och det ser mer än okej ut. Självfallet är digibeta bättre, men det är som sagt dyrare och kräver specialkort för att få in i datorn för redigering. En variant som funkat sedan urminnes tider är ju att scanna till digibeta och göra en dv-dub som man använder för offline klippning för att sedan göra online i ett tyngre system. BetaSP skulle jag däremot undvika.
Filminstitutet har en tidning för branchfolk som har en massa annonser från både företag och annat löst freelancefolk - kan vara värt att titta efter begagnat även där.... har totalt glömt bort namnet på den. Kanske det vore värt att leta efter en kamera som bara hanterar 30-meters rullar.
Film vs. video kan väl sammanfattas så här:
Film = vackert
Video = fult
Filmteknik (www.filmteknik.se) är extremt dyra. Jag har hört mycket gott om Color-by Dejonghe (http://www.color-by-dejonghe.com/) i Belgien. De brukar vara 1/3-1/2 så dyra som Filmteknik. Har aldrig använt dem själv dock...
Efter att ha sett den på bild tyckte jag också att den var skitful, men har ändrat uppfattning efter att ha lekt med den i verkligheten. Dock ingen lur jag själv skulle vilja ha...
Jag hade ordning på mina ID3-taggar så det gjorde inget att iTunes ändrade om hela filstrukturen. Min kompis som hade 2000 låtar utan taggar däremot var mindre nöjd med "Consolidate library".
"Det okända" gjordes med en XL1, liksom brittiska zombiefilmen "28 days later".
En intressant kamera är Panasonic AG-DVX100E som klarar 25P, alltså 25 helbilder/sekund vilket ger en mer filmlik bild. Vet inte exakt vad den kostar men som en PD-150 skulle jag gissa.
Skrevs ursprungligen av Pär
Fråga digsjälv om du kan märka stor skillnad på 10sek, 10.1sek och 10.5sek vid en väntan på beräkningen av en övergång Och vad skulle du göra med de ihoptjändade halvsekundrarna?
Nu tänkte jag mer i banorna "applicera magic bullet på en 60 minuter dv-film" och då spelar helt klart 10% skillnad roll.
Nu gör jag ju det typ aldrig så att det kanske tar extra tid gör faktiskt inget. Oavsett L2/L3-cache får ju datorn stå och tugga på natten i vilket fall.
Dessutom har ju ingen (?) av de nya Powerbook L3 så frågan är ju rent teoretisk.