Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
MagicC

MagicC

Medlem
  • Registrerad 2003-07-01
  • Senast aktiv 2010-01-20
  • Antal inlägg 119

Foruminlägg

De senaste inläggen MagicC har skrivit i forumet.

1

Problemet som jag ser det är att mjukvarubranchen överskattar marknaden för sina produkter. Deras beräkningsmodeller tar ingen hänsyn till skillnaden mellan företag och privatpersoner. För dessa företag existerar bara kunder och kunden måste betala vad det kosta.

Om vi tar ett exempel. Steinbergs Cubase SX4 kostar strax över 8000 kr. För en musikstudio med intäkter är 8000 kr knappast något problem, men för musikintresserade hemmapularen "Pelle" är det nästan lika mycket som hela datorpaketet kostar och då har vi ändå inte räknat in ljudkort, MIDI-klaviatur och annan nödvändig utrustning.

Nu har "Pelle" sommarjobbat i två månader och äntligen lyckats skrapat ihop sina 8000 kr för att köpa sitt drömprogram Cubase SX4. Samtidigt ringer hans kompis och berättar att han just har installerat Cubase på sin dator, en nerladdad crackad version som fungerar tokbra.

"Pelle" tittar på sina pengar och funderar en stund. Han skulle ju faktiskt behöva ett par schysta högtalare. Undra vad man får för 8000 spänn, tänker "Pelle".

Nu vill jag bara påpeka att jag inte på något sätt förespråka piratkopiering, men någonstan går ekvationen inte riktigt ihop. Visst, nu tänker väl någon påpeka att det minsann finns billigare och enklare versioner av programmet att välja på, men vem vill egentligen ha det. Det är fortfarande på tok för dyrt.

Det känns på något vis som att hela musikbranchen lever kvar på 80-talet där enorma studios kunde betala vad som helst för den senaste tekniken. Så är det inte längre. Idag sitter många hemma i sovrummet och spelar in sin musik, medan dom få skivbolag som lyckats överleva, satsar på säkra kort.

Mjukvarubranchen är också lite speciell av en annan anledning. Knappast någon annan branch har samma hysteriska utvecklingstakt. Varje månad kommer nya snabbare processorer och när man just fått ihop ett datorsystem som fungerar hyggligt kommer ett nytt operativsystem och allt börjar om från början. Om du har tur kanske ditt halvår gamla ljudkort går att använda i det nya operativsystemet, om nu företaget som nyligen fick dina pengar är snälla nog att släppa nya drivrutiner vill säga. Nähä, otur, den där supporten som du trodde att du betalade för lyser med sina frånvaro. Samtidigt står din 5 månader gamla HP LaserJet 1020 skrivare och blinkar, oförmögen att göra något annat eftersom drivrutiner saknas. Det är verkligheten vi lever i.

För att inte tala om versionshysterin. Inte har man ens hunnit installera sitt nyinköpta program förrän man kan läsa på deras hemsida att det finns en ny updaterad version. Vad den nya versioner gör är lite otydligt, men förhoppningsvis det som utlovades redan när programmet släpptes. Jag har hört rykten om att det finns musiker som helt slutat göra musik och numera enbart lägger sin tid och energi på att uppdatera alla sina plugineffekter och drivrutiner.

Ingen skulle däremot acceptera att ett hjul saknas på den nyinköpta bilen eller att bilen svänger åt höger när den egentligen ska svänga vänster. Och dra för tusan inte i handbromsen samtidigt som du fimpar i askoppen för då kan det hända att motorn rusar och framskärmarna lossnar. Visst låter jämförelsen löjlig, men i mjukvarubranchens värld är inget omöjligt, snarare troligt.

Allt man kan hoppas på är att utvecklare av nya musikprogram inser att dom faktiskt kan tjäna pengar på det dom gör och att piratkopiering inte nödvändigtvis behöver innebära slutet. Snare borde det snabba på utvecklingen av alternativa sätt att ta betalt för sina produkter. I viss mån handlar det om att justera sina priser, men även på vilket sätt man tar betalt. Man kanske inte behöver ta 8000kr för en sequencer på ett bräde. Varför inte en fast månadsavgift, en slags prenumeration på programmet under den tiden du tänker använda det.

Progamuthyrning kommer säkert bli en stor grej i framtidigen och är redan påväg in bland större företag. Frågan är när vi får se samma utveckling hemma hos "Pelle".

Är lite sugen på att köpa Kontakt 2.1, men jag begriper ärligt talat inte prissättningen på denna produkt. 4595kr!!!! Det är ju mer än vad jag gav för min Yamaha A4000 hårdvarusampler. Visst kostar det att utveckla mjukvara, men det kan ju inte vara i närheten av vad det kostar att utveckla en hårdvarusampler som dessutom ska skruvas ihop i fabrik, innehåller dyra komponenter (egenutvecklade asics) och fraktas från andra sidan jorden.

EMU säljer förnärvarande ut sin Emulator-X för 2200kr och då får man dessutom ett minst sagt kompetent ljudkort på köpet (M1212). Hur lyckas dom?

När jag testade demon av Kontakt 2 så tyckte jag att ljudet lät riktigt dåligt, speciellt i diskanten. Detta ska dom äntligen (först i version 2.1) ha åtgärdat. Frågan som återstår är varför för dom tar så hutlöst mycket betalt för sina program. När en sampler VSTi plugin nästan kostar lika mycket som sequencerprogrammet, då börjar åtminstonne jag undra.

Märkligt att Roland och Yamaha lyckas trycka ner hundratals bra ljud på några ynkliga 64MB minne i sina instrument, medan mjukvarusyntar inte sällan tar upp flera gigabyte men låter ändå dåligt.

Har själv kör en hel del med Native Instruments Kontakt 2. En riktigt bra sampler/sampleplayer, men dessvärre använder den en ohyggligt dålig interpolationsalgoritm. Diskanten låter uselt även när man inte transponerar ljuden. Äntligen har dom försökt göra något åt saken och i kommande updateringen 2.1 ska man tydligen kunna välja bättre kvalité.

Eller så gör man som jag. Lånar brorsans Roland Fantom-XR och samplar av pianopreset. Samplade alla 88 tangenter i fyra nivåer. Tar strax över 100 MB minne och låter faktiskt bättre än alla andra piano-VSTer. Däremot har jag inte orkat loop:a, men om någon känner att dom har för mycket fritid så...

Lite kryptisk titel kanske, men jag har en ganska delikat fråga angående ljudfiler i WAV-format. Jag har en hel del egna samplingar som jag gärna vill dela med mig av på nätet. Problemet som jag nyligen upptäckte är att SoundForge adderar information om min och datorns identitet i slutet av varje fil. Egentligen kan man ju tycka att det inte spelar någon roll eftersom jag faktiskt har licens på programmet, men det känns ändå olustigt att inte veta exakt vilken information som kan utläsas av filerna. När filerna väl finns på nätet så vet man aldrig hur och i vilket sammanhang filerna används.

Finns det något program som tarbort informationen från WAV-filer utan att röra loop/cue-punkter?

Du vet inte vad du snackar om. Man kan visst ha för många trumsamplingar.

En buggig dator tar snabbt död på all kreativitet. Min P4 på 2GHz brukade hoppa jämfota så fort jag försökte göra musik och program buggade ur i tid och otid. Så var det tills jag skaffade nytt minne. Tidigare hade jag två minnesmoduler från olika tillverkare, när jag bytte dessa mot två kingston-moduler så försvann alla problem. Nu är den helt stabil.

Jag kör Windows XP och letar efter ett program för livebruk. Programmet ska ha någon form av playlist och kunna spela MIDI (helst både format 0 och 1) och audiofiler (wav).

För närvarande använder jag Cakewalk Sonar 4, men playlist funktionen i Sonar är väldigt begränsad. Dessutom hade jag tänkt att även styra ljuset via MIDI på något smidigt sätt. Tidigare körde jag samtliga ljudspår från en Fostex d108 som synkades via MIDI, men nu ligger allt (MIDI/audio) på en laptop med firewire-ljudkort.

Vad använder ni?

/Mathias

1