Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
makari

makari

Medlem
  • Plats Göteborg
  • Registrerad 2003-11-16
  • Senast aktiv 2010-09-27
  • Antal inlägg 1595

Foruminlägg

De senaste inläggen makari har skrivit i forumet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-16 15:31
Ursprungligen av Skilling:

Ersättningssystemet för Spotify verkar ju vara rätt så uppfuckat dock och på ngt vis känns det symptomatiskt för hur hela den här branschen ser ut. "Bolagen måste dö innan det kan resa sig ngt bra ur askan" sa en artist till mig i förra veckan och ibland är jag böjd att hålla med.

Pirate Bay kan ju dock aldrig vara ett rimligare alternativ, om man ska ha någon moralisk grund att stå på.

Jag skrev en kommentar här Uggla v/s Spotify – reality check | Magnus Hugemark angående ersättningsnivåerna. Om man spelar spotify på jobbet, 8 timmar varje vardag och alla låtar är tre minuter långa så blir det 3360 låtar på en månad (last.fm har scrobblat 28000 låtar för mig på knappt 1,5 år så det är lite i överkant för min del) Med de uppskattade ersättningsnivåer som har läckt ut så blir den totala ersättningen 1,14 kronor för alla 3360 spelningarna. Och då verkar det som att det är vad skivbolaget får. De betalar i sin tur artisten, dvs ersättningen är i stort sett försumbar. Samtidigt tar Spotify 99 kronor för ett premiumabonnemang i en månad.:mad:

Jag är lite inne på samma linje som Dumb Dan faktiskt, Spotify är inte bättre än resten av musikindustrin, det handlar som vanligt bara om att göra pengar på andras musik och ge artisterna smulorna, frågan är varför vi accepterar det?

Frågan om vad som är mest moraliskt av Spotify och fildelningsnätverken är inte alls så självklar och i valet mellan att berika gänget bakom Spotify mot en högst symbolisk ersättning och att folk delar ens musik gratis för noll ersättning så lutar jag nog mot det sistnämnda.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-15 01:16
Ursprungligen av Kajan:

Men alltså nu tycker jag Aftonbladet klyddar ihop det igen. Jag har lästa artikeln nu flera gånger. Och i en mening står det att det är dåliga intäckter för artisterna från spotify. Sen i nästa mening så står det att skivbolagen har gjort dåliga dealar.

Vad som menas är väl att skivbolagen ska ha sålt musiken billigt mot att de fått köpa andelar i spotify billigt. Så på det hela taget en ok deal för bolagen men kasst för artisterna som ligger på bolagen eftersom de aldrig får del av pengarna bolagen tjänat på spotifyaktierna.

Sen är ju Uggla-artikeln rätt fulvinklad också, han säger ju faktisk att han gillar spotifykonceptet och att det är skivbolaget han är sned på för att de gått med på en dålig deal och inte vill tala om vad dealen är. Trots det så är rubriken att Uggla rasar mot spotify.

Iofs så inser man så här i efterhand att gänget bakom spotify kanske nästan var tvungna att erbjuda nåt sånt här som incitament för att få med sig alla de större skivbolagen.

Senast redigerat 2009-08-15 01:30
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-11 17:07
Ursprungligen av sisältää:

Ja, han plockar bort X utan att blinka. Varför skulle jag bry mig om hur en plugg fungerar utan X när det är med X jag använder den?

Absolut, men han visar ju också att det gick att komma väldigt nära med en vanlig saturator-plugg efter lives standard-eq.

Ursprungligen av steffensen:

Den tesen kan han stå för själv. Det ÄR en himla skillnad på hur signalen behandlas genom diverse EQ's.

Det kan det mycket väl vara, jag är inte så inläst på hur eq:er vanligtvis implementeras i mjukvara. Men spelar det någon roll? Vad han visar är ju faktiskt att slutresultatet är detsamma. Att med lite tweakande så kan man få vilken parametrisk eq som helst att låta som vilken annan som helst. Till den grad att de tar ut varandra fas- och frekvensmässigt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-08 18:57

Här är en intressant bloggpost Digital EQ Fact & Myth. - signaltonoize.com

Hans tes är att alla Parametriska EQ är identiska, dvs att det går att få fram precis identiska frekvens- och faskurvor från alla. Dvs att bortsett från simulerad analog dist och liknande så visar han att det går att få identiska resultat med Sonar och Lives standard-EQ som med Waves, Sonalksis med flera.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-08 16:17
Ursprungligen av Bobbski:

Är det någon annan som kan höra någon skillnad? Måste man starta om programmet för att det ska funka med high bitrate?

Ingen aning, men gissningsvis så fortsätter den spela låten den spelade i den upplösning den buffrades i. Hög kvalitet kanske du får när buffern "hinner ikapp" eller när nästa låt börjar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-18 22:28
Ursprungligen av jgb:

...Risken är bara att om jag skaffade det så skulle jag överösa er med diverse synthpekoraler om hjärta och smärta.

Det kan vi väl ta, men risken är väl att du försöker dig på en basshunter också... O:-)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-14 22:12

Några av de jag använder mest.

Blockfish, kompressorn i fiskpaketet. Lite gammal men funkar bra, har även använt de-essern litegrann med bra resultat
digitalfishphones.com - free audio effects plugins

Camelcrusher - kompressorn när man vill mosa saker rejält
CamelCrusher - Distortion, Compressor, Filter - Free VST plugin & Audio Unit

Tal-pluggarna har du ju redan, men tape delay är också ett nice delay som inte tar mycket kraft
THE INTERRUPTOR: VST devices download page

SIR 1 - faltningsreverb, nyaste versionen kostar pengar dock, men första är gratis. Kombinera med en uppsättning impulser från nätet och du har nästan alla reverb du nånsin vill ha. Äter en helt del cpu-kraft men det gör nog alla faltningsreverb tyvärr.
SIR: SIR1

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-07 23:28

Fast typ 80% av IE-användarna vet väl knappt vad en webläsare är och svarar följaktligen inte på omröstningen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-16 20:55

Gjorde en högupplöstare midilogga för de som vill skriva ut, färgerna gär ju att ändra lite som man vill också. Lite 80-talsbajsbrunt blir nog snyggt på en pin.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-16 20:41
Ursprungligen av zthee:

Men, men, men det står ju MIDI på den

ja, precis

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-16 20:14

Jag gillar den med "MIDI" på, undrar om man skulle stjäla den och göra en pin av, du har inte en i större upplösning...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-13 18:07

Jobba polyfoniskt kan ju vara lite bökigt också eftersom renoise lägger till en rad för varje röst. Ska man lägga feta ackord så kan det ju lätt bli ont om plats, eller renoise kanske har nån funktion för att "vika in" kanalerna?

Men dra hem demon och testa, det är väl fortfarande väldigt generösa begränsningar på demot?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-13 16:16

En mjuksynth utan inbyggda effekter, vatusan Testade den lite snabbt igårkväll och den låter bra om än ganska hårt och kantigt, inte alls så fint och sterilt som många andra mjuksynthar. Kommer garanterat att behålla den.

Ganska basic upplägg utan femtioelva modulationsmöjligheter, men jag tror det är bra. Den känns iaf väldigt lättrattad.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-11 19:46

Aha, visste inte det. Delaykommandot har ju funnits länge, men det funkar ju bara med hur många "tick" man hade per rad (6 som default tror jag). Det gör väl situationen lite bättre men det känns ändå lite som en ad hoclösning.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-11 19:04

Ska man köra nån tracker idag så är det nog renoise som gäller, den har nog det klart bästa stödet för vst, midi och sånt.

Jag körde mycket trackers förut (madtracker och sen renoise) men växlade så småningom över till tracktion och ableton live eftersom upplägget har sina begränsningar när man vill blanda in externa synthar, spela in ljud och spela grejer live via midiklav.

Men just till att programmera beats så så har jag alltid gillat trackers just för att man kan programera allt in i minsta detalj och verkligen ha superkoll och detaljstyra varenda sampling och det finns ett par juste tricks som inte är lika lätta att göra i tex live. Dessutom så kan det vara betydligt mera snabbjobbat att använda tangentbordet än att dutta med musen.

Ursprungligen av pnuts:

Prislappen är ett starkt argument till att skaffa det. Jag vill mest trumma in beats (ej kvantiserade) via en MPD32, bearbeta samplingar och lägga på massor av effekter. Låter det vettigt att köra på Renoise då?

Vill du knacka in beats på pads utan kvantisering så ska du inte välja renoise. Kvantiseringen är "inbyggd" i en tracker på ett helt annat sätt än i cubaseliknande sequencers. Det är ändå i gruden ett annat tänk. Jag tror att ett sätt att se på en tracker är som en väldigt avancerad form av X0X-programmering om det hjälper dig med förståelsen.