Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
timothy

timothy

Medlem
  • Registrerad 2004-04-22
  • Senast aktiv 2016-11-19
  • Antal inlägg 590

Foruminlägg

De senaste inläggen timothy har skrivit i forumet.

Alltså fyfan vad många awkward moments det var på Macworld expo 97.

Inledningen med en taskigt ritat flygplan.
Alla tittade på ett annat håll när Steve Wozniak skulle komma up på scen.
Steve Wozniak får bara stå där på scenen utan att säga ett ljud.
Hela presentationen för 20t anniversary macen... "and with a clic of the mouse -click- you can get - click - the cnn news" "I hope"
Steve och Steve reaktion om 20th anniversary macen
"uum ah the ah um he future has just begun"

En stor del av poängen med lightroom är väl att den inte rör bilderna, visste inte ens att man kan "slå på att ändringar ska sparas i filen" ? :/ Jag brukar konvertera rå-bilderna till dng och då skriver den en preview i filen sen rörs inte dom av lightroom ! Katalogn pekar bara till bilderna, så jag tycker inte det borde krocka om du har flera kataloger som ligger lokalt på datorerna. Inte så smidigt däremot om du har rå-bilder och vill redigera varenda bild.

Det går att ha bilderna på en NAS med lightroom, det blir lite segare antagligen beroende på vilken NAS man har. Själva databasfilen i lightroom "Catalog" går inte att ha på nätverket. Man kan däremot ha flera olika catologs. Hur det fiunkar med användarna vet jag inte men man kan välja i Ligtroom vilken catalog man arbetar med. Då kan man tex ha olika bilder i dom olika databaserna, samma bild kan ha olika redigering osv. Lightroom rör aldrig orginalbilderna.

Jag var tvungen att ta bort hela time machine kopian och börja på en ny för att få igång Time Machine igen efter installerat fixen. Känns sådär :/

Fattar inte hur man kan släppa igenom en bugg som gör att säkerhetskopieringen slutar fungera i sista updaten av ett OS.

Ursprungligen av CUBEIS:

Lägg ner nu det är väl inte vår sak att avgöra det. Så typiskt svenskt att lägga näsan i blöt och veta sina rättigheter i alla lägen, att man har skyldigheter och ansvar också, det är så lätt att glömma.

Ok skämt är aldrig roligt om man ska försöka förklara det roliga.

Kan någon vara hygglig att posta den aktuella länken här så jag kan bilda mig en egen uppfattning om huruvida den är lämplig eller ej?

Ursprungligen av Anders Täpp:

Det är en liten sväng sen är det en lång rak tunnel med fri sikt. Kan du vänta några meter med att trampa i full fart tror du?

Och lösningen enligt dig är då att istället cykla bland bilisterna?

Har jag sagt det? Du förstår verkligen inte någonting utan verkar se allting svart eller vitt. Du kanske skulle bara försöka se världen ur lite andra vinklar än din egen lilla värld. Jag ger upp.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Ärligt talat så tror jag inte vägbyggare bryr sig ett dugg om det du beskriver där. De har till uppgift att bygga så säkra trafikmiljöer som möjligt. Om det sen finns de som totalt ignorerar hur vägarna är byggda så får de ta det på sitt eget ansvar.

Bilden jag har framför mig är den du postade i #500. Den visar en väg med separerad cykelbana. Det är utifrån den bilden jag diskuterar. Om det finns cyklister som lämnar cykelbanan, kör över separationen och ut bland bilarna för att slippa en uppförsbacken så får det nog vara så. Det går det aldrig att bygga bort ren idioti.

Och det är heller inget argument mot att vi istället låter SAMTLIGA cyklister korsa vägarna utan trafiksignaler hela tiden.

- - -

Här är exempel på en rondell där man gjort rätt.
köping map - Google Maps

* Separerade cykelbanor
* En cykeltunnel
* Det finns en överfart för cyklister men den är dragen en bit utanför rondellen. Bilister kan först klara av rondellkörningen och sen hantera nästa trafiksituation.
* Eftersom det ryms tre bilar innan övergångsstället så blir det som ett slags stötdämpare där trafiken långsamt saktar in, i motsats till att en bil plötsligt stannar mitt i cirkulationen vilket påverkar alla. Eftersom det ryms tre bilar i utfarten så hindras i de flesta fall inte trafiken inuti rondellen. Ju mer trafik desto längre bort ska övergången vara. Vi ska inte blanda in folk så tätt vi kan bland bilarna för då kör bilarna saktare. Lite väl cyniskt tänkande kan jag tycka om det.

Det är klart att det alltid är bättre för bilisterna om cyklarna alltid försvinner ner i tunnlar men det finns dom som inte bara tänker på billisternas bästa utan även planerar så att det ska gå smidigt att cykla! Kanske känns lite konstigt för dig som trior att du som tror att alla kör bil hela tiden (OBS sarkasm) . Den rondellen i köping ser precis ut som en sådan där man inte ser ett skit innan man kommer in i tunneln utan måste bromsa ner med noll fart innan backen upp. Jättesmidigt och jättesäkert. (OBS Ironi)

"Det ultimata Mac-tillbehöret" - Yeah right!

Ursprungligen av Anders Täpp:

Se där, det är alltid lättare att diskutera om man skriver i klartext.

Faktum kvarstår att det skulle bli idiotsäkert med cykeltunnlar/broar så vi slapp mötas helt, så det är väl den ekonomiska aspekten som tar överhand. Sen sänks väl hastigheten rätt dramatiskt av rödljus också så jag vet inte vad jag ska tycka riktigt om det här argumentet.

Börjar tro att du är ironisk nu... har du provat att cykla själv någon gång? Tunnlar gående och cyklister byggde man förr i tiden innan man förstod att det är så jobbigt/otäckt/farligt/omväg/uppförsbacke så både gående och cyklister tar bilvägen istället.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Ja det är det som blir kontentan.

Den enda slutsats jag kan dra av det här är att vi inte ska bygga rondeller på det här sättet. Hela vitsen med en rondell är att det snurrar på insidan och står still på utsidan. Övergångsställ och cykelbanor ska inte byggas ihop med rondeller. Behåll vanliga korsningen istället eller gör en cykeltunnel under.

Vilken tur att det inte är du som planerar cykelbanorna och vägar då.

Ursprungligen av =JoNaZ=:

Men snälla, ni måste ju skilja på ROM, RAM och SD minne.

En telefon som säljs 2012 har inte detta problemet... men tex en gammal HTC desire har bara 190mb ROM ledigt för appar. De räcker till typ facebook och google+ sedan är det fullt. När dessa gammla telefoner lanserades var apparna 1-3 megabyte stora. Nu är dom 10-100 istället.

Vem har inte skiljt på det? På HTCn har jag aldrig haft problem med RAM bara det där jobbiga att inte alla appar kan installeras på SD utan måste installeras i ROM.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Det är väl "jättebra" att gångare har företräde. Men det är inte därför vi stannar. Det är vi tvingade att göra enligt trafiklagen sedan en tid tillbaka. Om någon visar att de tänker passera ett övergångsställe så måste man stanna. OBS gäller ej den som cyklar på en gångbana. De måste kliva av och vara gående med cykeln bredvid sig.

Det där med blinkers får du bry dig om hur mycket du vill. Men om du chansar och går för tidigt en dag när det kommer en bilist med lampan påslagen så...

Kul att du tar upp cyklister i rondeller! Typisk sådana som du som är irriterade på fotgängare/cyklister som tror att dom kan reglerna ;). Absolut vanligast är att cyklisten kommer på en cykelöverfart när hon passerar i rondellen. När du då ska köra ut ur rondellen ska du LÄMNA företräde för cyklisten! Precis som om du skulle svänga i en korsning över en cykelöverfart.
Kolla här: http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Trafikant/PV10107_7.pdf

Vad som gäller när en bil ska in i en rondell och passera en cykelbana är det lite mer oklart vem som ska lämna företräde, verkar inte ens som trafikverket vet. Kanske därför man ibland sätter en lämna företräde-skylt precis före bilarna kör in i rondellen över cykelbanan.

Kommer cyklisten på ett vanligt övergångställe till rondellen så cyklar antagligen hon antagligen på gångbanan och det är en annan femma.

Jag stannar för att släppa förbi gående, inte för att jag är tvungen enligt lag utan för att jag inte vill köra på någon. Allt handlar om att visa hänsyn. Kör jag i en två tons bil så ligger en stor del av ansvaret på mig. Alternativet i en rondell är att ha rödljus och då flyter det ofta ännu sämre. Det tar bara några sekunder för mig i bilen att vänta, håller alla avstånd och inte kör ryckigt så skulle det flyta på ännu bättre också. Problemet är att många gasar sig ur rondellen innan dom ser att det är fritt eller kastar sig ut med cykeln utan visa hur man tänkt köra.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Det är bara en lampa som blinkar... den kan vara trasig eller på av misstag. Det enda du kan gå på om du vill ha livet i behåll är vart bilen färdas.

Sen kanske vägbyggarna skulle ta sig en tankeställare om små rondeller med övergångsställ. Den som ska ut har företräde. Men om det står någon på övergångsstället så har han företräde och blockerar därmed hela cirkulationen. Dumt och ogenomtänkt.

Med det resonemanget så är det helt onödigt att någonsin använda blinkers, eller titta på någons blinkers... Visst säkerhetsbältet kan vara sönder men jag använder det ändå.
Jag tycker det är jättebra att gångare har företräde på övergångsstället. Oftast ser man ganska långt i förväg om någon är på väg ut i rondellen om man tar det lite lugnt.

Senast redigerat 2012-09-11 19:21

Så är det på HTC luren jag har i jobbet. Flera gigabyte ledigt på minneskortet men en massa appar som inte kan installeras på minneskortet så det är dåligt med minne. Framför allt dom "viktigaste" och mest utrymmeskrävande apparna som inte går att lägga på minneskortet, google maps, facebook mm.