Ärligt talat så tror jag inte vägbyggare bryr sig ett dugg om det du beskriver där. De har till uppgift att bygga så säkra trafikmiljöer som möjligt. Om det sen finns de som totalt ignorerar hur vägarna är byggda så får de ta det på sitt eget ansvar.
Bilden jag har framför mig är den du postade i #500. Den visar en väg med separerad cykelbana. Det är utifrån den bilden jag diskuterar. Om det finns cyklister som lämnar cykelbanan, kör över separationen och ut bland bilarna för att slippa en uppförsbacken så får det nog vara så. Det går det aldrig att bygga bort ren idioti.
Och det är heller inget argument mot att vi istället låter SAMTLIGA cyklister korsa vägarna utan trafiksignaler hela tiden.
- - -
Här är exempel på en rondell där man gjort rätt.
köping map - Google Maps
* Separerade cykelbanor
* En cykeltunnel
* Det finns en överfart för cyklister men den är dragen en bit utanför rondellen. Bilister kan först klara av rondellkörningen och sen hantera nästa trafiksituation.
* Eftersom det ryms tre bilar innan övergångsstället så blir det som ett slags stötdämpare där trafiken långsamt saktar in, i motsats till att en bil plötsligt stannar mitt i cirkulationen vilket påverkar alla. Eftersom det ryms tre bilar i utfarten så hindras i de flesta fall inte trafiken inuti rondellen. Ju mer trafik desto längre bort ska övergången vara. Vi ska inte blanda in folk så tätt vi kan bland bilarna för då kör bilarna saktare. Lite väl cyniskt tänkande kan jag tycka om det.