Hej.
I höstas min 15" Powerbook 1,5 ghz SN# W842******* köpt i juni 2004 av "Lower memory slot failure".
Tog kontakt med Apple men eftersom min dator låg utanför serienr intervallet de erkänner felet på samt att garantitiden löpt ut gick jag och köpte en st 1gb ram (istället för mina 2st 512mb).
Men.. 3 veckor senare rasar hårddisken.
Till saken hör att jag enda sedan datorn var ny haft problem med att fläkten fört ett satans liv då jag lutat på datorn.
Enligt Lan Master i Stockholm där jag lämnade in datorn på Apples inrådan för att få problemet fixat var "oljudet" inte tillräckligt högljutt för att de skulle fixa det.
Efter en massa reserch på webben har jag börjat förstå att det i vissa fall handlar om att Logickortet överhettas pga ett fläktfel - logickortet går sönder - hårddisken kraschar.
Eftersom jag senast hade datorn på service hos Lan Master (för att få fläkten fixad) 3jan - 10 jan 2005 bör jag enligt svensk konsumentlag fortfarande ha reklamationsrätt på datorn (förutsatt att jag kan bevisa att det är ett hårdvarufel).(tom imorgon).
Har ni några tips om hur jag bör vända mig till Apple, ngt jag behöver nämna eller åberopa?
Vad ja förstår har Apple i vissa fal gått med på att ersätta 15" Powerbooks utan garanti kvar pga av dessa fel.
mvh /Magnus