I tråden http://www.99mac.se/forum/t/306609-forsakring... som spårade ut rejält och låstes diskuterades hur pass stort fusket hos Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan mm är. Jag utlovade att presentera statistik för hur stor andel det upptäckta fusket utgör. Denna statistik har idag anlänt.
Försäkringskassan talade på en IT-konferens förra året och berättade att ansökningsförfarandet, bland annat digitalt, upplevs av vissa potentiella kunder som så svårt att de avstår från att söka bidrag de har rätt till. De kunder som nämndes var i båda ändarna av inkomststegen, dels de som har absolut lägst inkomst och är socialt utsatta på flera sätt, dels de som har en så pass hög inkomst att bidragen blir så små eller upplevs som för små att det ska vara värt att söka. Jag minns inte vad det var för bidrag som avsågs för låginkomstagare, men för höginkomstagare var det ersättningen för VAB som småbarnsföräldrar har rätt till men inte bryr som att ansöka om. Försäkringskassan vet inte, om jag förstod resonemanget rätt, med säkerhet hur stor den totala summan av utbetalningar skulle vara ifall alla kunder per automatik fick de bidrag de har rätt till. Det finns simuleringar men det var inget som delgavs.
Min fundering är hur förhållandet är mellan bidragsfusket och de utbetalningar som kunderna inte ansöker om. Kanske är det väsentligt större, kanske är det så att felaktiga utbetalningar borde ha gått till personer som inte klarar av administrationen?
Tilläggas kan är att Försäkringskassan prioriterar att investera i lösningar som ska göra det så enkelt som möjligt för alla kunder att ansöka och få rätt bidrag, så det borde röra sig om procentuellt ganska stora delar av den totala summan av utbetalningar som görs. Bättre lösningar borde även minska återbetalningskraven, dels för kunder som inte medvetet gör fel, dels kanske att det blir svårare att fuska.