Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
JonasEk1

JonasEk1

Medlem
  • Namn Jonas Eklund
  • Plats Göteborg
  • Sysselsättning Hotell Entreprenör
  • Registrerad 2003-08-11
  • Senast aktiv 2016-01-06
  • Antal inlägg 356

Foruminlägg

De senaste inläggen JonasEk1 har skrivit i forumet.

Ursprungligen av hanibal:

Hej

ta inte illa upp jag bara funderar offta ligger det ett missförstånd bakom
obetalda fakturera

bara en fråga är det möjligt att dom är missnöjda med ert arbete
och därför vill dom inte betala för sidan

vad vet jag

Om de nu skulle vara missnöjda med vårt arbete så är det ju upp till dem att kommunicera detta, har dem sagt att dem är nöjda får vi utgå från det. Eftersom dem godkänt arbetet och fakturan så kan vi inte utgå från annat att dem är nöjda.

Ursprungligen av cheekymonkey:

Jag hade nog själv också gjort så.

JonasEk: Med tanke på att du inte skrivit något avtal antar jag att du inte tagit upp dröjsmålsränta på fakturan heller? Om så är fallet kan du ju ta lärdom av den här händelsen

Sidan är inte helt levererad än, när hemsidan var klar så ville dem lägga till ett bildgalleri på sidan. Hemsidan har då publicerats och de har då sagts att bildgalleriet skulle läggas på nästkommande faktura under 2010. Men då dem inte betalat den första fakturan har vi valt att inte lägga ner tid på att bygga vidare på något bildgalleri förrän vårt första jobb blivit betalt..

Det lämnas över till kronofogden så får vi se vad som händer.

Vi har lärt oss detta nu med avtal, i fortsättningen kommer en bokningsbekräftelse att skrivas även där allt framkommer som är värt att ha med. Vi skriver ju alltid bekräftelser annars vid andra jobb, vet inte riktigt varför det inte blev något sådant till detta..

Ursprungligen av bjelkeman:

Jag skulle tro att du måste ha ett skrivet kontrakt som säger att du får göra det. Men jag är inte en affärsadvokat så lyssna inte på mig.

Det är det jag funderat på också, något kontrakt finns inte - inget skrivit, men dem har muntligt överlåtit all hantering av hemsidan till oss. Vi brukar inte göra hemsidor utan detta var ett undantagsfall.

Hej,
Jag har ställts inför ett problem. Jag har en kund som mitt företag har hjälpte under hösten 2009 med internetmarknadsföringen. Nyhemsida, mailutsick, sociala medier osv...

Vårt arbete fakturerades med förfallodag den 28 december. Det är alltså 40 dagar sedan kunden skulle ha betalt fakturan. Då vi haft goda relationer med kunden så har vi istället för att ta i med hårdhandskarna (inkasso, kronofogden) så har vi valt att föra en diskussion.

Under de senaste fem veckorna har vi fått höra att "betalningen av fakturan kommer ske nästa vecka" och vart dumma nog att väntat till "nästa vecka"- utan att någon betalning har skett och de har nu gått 40 dagar.

Nu har vi tröttnat och funderar på om vi ska varna dem med att stänga ner deras hemsida som vi skapat fram tills dess betalning har erlagts... har vi rätt att göra detta? - vi har ju trots allt skapat hemsidan med egen design och tycker det är frustrerande att dem ska kunna stoltsera med en hemsida dem ännu inte betalt?

Nu kommer vi även ta i hårdare med att gå vidare med ärendet.

Vore tacksam för svar angående om vi har rätt att stänga ner deras webbsida fram tills dem betalat.

Ursprungligen av kjnoren:

Min branschtidning (som kom igår) hade en liten lathund kring just detta:

1. Första betalningspåminnelsen, med notering om att ränta påförs enligt avtal eller räntelagen.

2. Andra betalningspåminnelsen, med notering om att beloppet ej är betalt inom en viss tid (1-2 veckor) så överlämnas ärendet till inkasso.

3. Betalningsföreläggande. Finns blankett på www.kronofogden.se, eller vänd dig till inkassobolag.

4. Domstol.

Är beloppet litet (högst ett halvt basbelopp, dvs idag 21400 kronor) så får du betala alla advokatkostnader och så själv. Vid större belopp så kan förlorande part få betala vinnande parts ombudskostnader.

Det rekommenderades att för mindre och medelstora belopp så kan inkasso vara bra. Är det större belopp och det kan krävas en specialist under processen så rekommenderas advokat direkt.

Beloppet det handlar om är ca 17 timmars sammanlagd arbetstid under en period av 7 månader. 9000kr så det är inga stora pengar, men det är för mig som konsult en viktig inkomst.

Ursprungligen av Robo-X:

Hur kommer det sig att han tror att du har startat en virus attack på hans nätverk? Använder du fortfarande Windows?

//Rob

Det är det som är grejen. Jag användet ENDAST mac och när jag har varit uppe hos dem så har jag kopplat in min mac på deras nätverk. Och ungefär i samma tidsperiod som jag varit där började systemet krångla och hans IT snubbe (PC-kille) hävdade att det var pga att en mac var ansluten till nätverket (Win Small Busieness Server).

Så jag fick ta skiten för att jag var den enda som hade mac i nätverket och nu hävdas det att jag har drabbat företaget med virus. Så egentligen handlar det om okunskap hos IT leverantören som han anlitar!

Förfallodatument på fakturan var som sagt den 10 december och idag fick jag besked på mail att:

"Jag har noterat din faktura. Denna är fryst för utbetalning tills det är utrett vilka skador som du har åstadkommit bolaget. IT företaget och XXXX internt har lagt åtskilliga timmar för att reda detta"

Ska förtydliga lite tänkte jag:

- Mellan mars-september hanterade jag en ansökningshandling för Återbetalning av Mervärdesskatt till en av hans utländska kunder. Detta tog ganska lång tid eftersom dem inte hade alla papper klara för ansökan hos skatteverket. Så jag arbetade med det periodsvid mellan Mars-Sept med ett muntligt avtal att jag skulle få hälften av det som han i sin tur tog ut från det utländska företaget.

- I september blev det klart att pengarna hade betalats tillbaka till det utländska företaget och en faktura skickades från min kund till hans kund i utlandet på avtalat arvode för hanteringen av ansökan.

- Pengarna tog sin tid att komma till mun kundskonto och jag skickade en faktura så snart jag visste att ekonomiavdelningen i utlandet hade gjort en transaktion. Jag skickade fakturan den 10 november med förfallo den 10 december.

- Pengarna betalades ut till min kund den 8 december.

Det som hänt nu i början på december är att min kund och jag, vår affärsrelation har skärt sig av en mängd anledningar. Jag vill inte arbeta med honom längre och han vill inte arbeta med mig. Det som har hänt är att han beskyller mig för att ha utsatt hans system på kontoret för en virus attack, vilket jag absolut inte har gjort och hänvisar till en annan anställd på kontoret som visar på ett skumt internetbeteende.

Men han lyssnar inte och tror inte på mig, har inga direkt konkreta bevis emot mig eller då det inte existerar några bevis.

Men han anser nu att han inte ska betala min faktura för mitt arbete mellan mars-sept för att han anser att jag har åstakommit skada på hans företag och han tänker inte betala ut mina pengar fören han själv anser att den påstådda virus attacken inte medfört några merkostnader för honom.

Han antyder alltså att min faktura är fryst tills han vet om jag ska belastas med att hans serversystem haft virus och att jag då ska betala hans IT gubbe med mina fakturerade pengar.

Förstår ni hur jag menar? Har han rätt att frysa min utbetalning pga att han har fått för sig något som detta? Finns det lagar kring sånt här?

Jag har hamnat i en tvist med en av mina kunder. Uppdraget utfördes mellan mars-september 2009 och tvisten har uppstått nu i december. Han vägrar betala den fakturan jag skickat för uppdraget jag utfört då han menar på att han haft andra kostnader som berör mitt uppdrag och anser att det är jag som ska ta den kostnaden och han vill knvitta den kostnaden mot min faktura.

Ett pris är förhandlat, ett uppdrag har gjorts. Har han då rätt att frysa utbetalningen för mitt jobb jag gjorde för flera månader sedan?

Det finns ett väldigr bra forum på wordpress.org som säkert snabbt kan svara på din fråga!

På min förra arbetsplats har det nu dykt upp att en av praktikanterna vi hade där troligen har kopierat flera grafiska mallar vi använde oss av och där bland flera av mina tidigare orginal. Detta har vi upptäckt då praktikanten själv lanserat en portfolio med snarlika dokument...

Jag har blivit tillkallad till min förra arbetsplats för att se över detta då dem ser det som väldigt allvarlig gränsöverskridning delvis för att det är mina orginal och delvis för att det troligen kopierats från deras server.

Så jag undrar, går detta på något sätt att spåra? ta fram bevis? detta var någon gång under 2008...går det att koppla hans användarkonto på något sätt till att det syns i logg filer att något har kopierats från servern till tex ett USB minne eller externt media?

IT killen på företaget är inte helt hundra på detta så jag tänkte höra med er?
Tror dem sitter på en small busieness server, eller någon typ av Windows server!

Jag har fått en fråga om jag kan vara intresserad av att köpa upp en mindre tryckeriverksamhet. Dem jobbar idag uteslutande med screentryck på textiler för kläder till restauranger. Men man kan ju självklart bredda inriktningen på verksamheten...

Det kliar lite i fingrarna att köpa verksamheten, utveckla dem till ett mindre fullt tryckeri som även kan göra vanligt papperstryck och erbjuda hela företags profilerings delar från kläder, brevpapper, visitkort, dekaler på bilar osv...

Har tidigare erfarenhet av just tryckeri men är lite osäker på om detta är en bransch att ge sig in på? Jag ser att jag hade gjort något väldigt bra av det men osäkerheten finns där ändå.

Vad har ni för erfarenheter av att driva denna typen av verksamhet? eller vad har ni för tankar kring det jag skriver?

Råkar ut för liknande själv i bland. Fast hos mig handlar det om event upplägg, nästan som showmanus med underhållning folk vill ha offert på som man lägger ner massa timmar i en kreativ process för att komma fram till för att kunden sedan ska tacka nej, eller i värsta fall copa hela konceptet rakt av.

I mötes och eventbranschen håller diskussionerna på om "paying for proposals" dä man ska ge kunden ett riktpris efter deras önskemål och vill dem veta mer utförligt hur man tänker så får dem betala per/timma för konceptupplägget. Men det är långt kvar tills man är där...

Det är synd att det är så, en arkitekt sitter ju inte i 1-3år med att skapa ritningar för en kund för att efter det få ett blankt nej och inga pengar för projekterings kostnaderna. Vissa kunder är rötägg som tror att allt ska vara gratis...

Ursprungligen av Hallon:

Låt säga att jag skall göra en banner - eller snarare en presentation i Flash. En rullande film/bildspel som skall ligga på en websida. Den har ganska många sekvenser. Nära 15 st skulle jag tro. På varje sekvens så skall det vara med ett par bilder och texter.
Säg att jag skulle lägga 8 timmar på det här. Om vi utgår ifrån Magnus post där han säger en timpenning på 595 kr. Då blir det en slutsumma på 4760 kr. Det låter billigt (?).

Bör man inte skilja på arbetsinsatsens (timmar) kostnader och vad arbetet (din skapelse) kostar?

Jag vet inte om detta är rätt grupp att fråga om detta men jag tror det är kopplat till Webdesign och Utveckling.

Jag söker ett smidigt sätt att skicka nyhetsbrev? - designade fräscha nyhetbrev som inte hamnar i spam-filtret direkt. Har ni några tips på programvara eller tjänster som ni vet fungerar bra?

Finns ju flera program man kan köpa har jag sett, även en hel del tjänster som man kan köpa på internet men vet ju inte om det är värt att satsa på de.

Hur skickar ni nyhetsbrev?