Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Dolleman

Dolleman

Medlem
  • Registrerad 2003-08-15
  • Senast aktiv 2011-06-23
  • Antal inlägg 38

Foruminlägg

De senaste inläggen Dolleman har skrivit i forumet.

jacked jag har skickat PM till dig

ja jag såg det sen men det är rätt i projektet iaf
Ingen som har lust att ta en titt på projektfilen o se vad det är som är fel??
Hade varit jätteschysst och väldigt uppskattat

jepp det är implementerat i dem... Och de funkar som de ska oxå, har haft dem i ett annat program innan och där så går det bra

Ingen alls som vet??
*Suck*
*sliter hår*

Ursprungligen av arc:

Måste nog veta mer om ditt projekt i sådana fall. Har du egendefinerade Controller och Document-klasser eller bara en egen Document klass? Om du har två egna klasser vilken är kopplad till File's Owner?

Har du två olika klasser ska det förstås vara olika instansadresser för Controller och Document-objekten...

/Micke

Har en egendefinierad Controller klass som heter Table... Resten av klasserna är kopplade till just den. Så från 'Table' är kopplad till 'Files owner', ingen annan.

Ursprungligen av arc:

Det här är bara en vild gissning...

Jag hade något liknande problem och orsaken var då att objektet som filen lästes in till och objektet som presenterade innehållet (användargränsnittet) inte var samma instans. Jag hade kopplat en Outlet eller Action till fel instans i IB vilket gjorde att två olika instanser användes...

Kolla adressen på self i debuggern och se så att det är samma adress vid inläsning från fil som när du senare tittar på datat och ser att det fortfarande är tomt...

/Micke

Hmmm, verkar som det är så det verkar vara.... Hur gör man för att få rätt på det?
Det enda jag kopplat är en Outlet från 'Files Owner' till klassen 'Table' som jag kallar _table
Några idéer?

Tack för all hjälp!! Tyvärr så funkar det fortfarande inte
Har kollat helvägen genom alla steg när dden sparar och laddar. Den sparar som den ska och den laddar oxå som den ska. Använder bindings och det är en NSObjectController som hämtar sin 'Content' från klassen Table... Måste man säga till den på nåt sätt kanske att objectet ändrats?

Lägger med koden för Table ifall det hjälper... Klasserna 'Player' och "Skill' som arrayerna innehåller object av har jag använt i andra program innan så de vet jag att de funkar...

#import "Table.h"

@implementation Table

- (id) init
{
if (self = [super init])
{
_players = [[NSMutableArray alloc] init];
_skills = [[NSMutableArray alloc] init];
}
return self;
}

- (id) initWithTable:(Table *)newTable
{
_players = [[NSMutableArray alloc] initWithArray:[newTable players]];
_skills = [[NSMutableArray alloc] initWithArray:[newTable skills]];
return self;
}

- (void) dealloc
{
[_players release];
[_skills release];
[super dealloc];
}

- (NSMutableArray *)players
{
return _players;
}

- (void) setPlayers: (NSArray *)newPlayers
{
if (_players != newPlayers)
{
[_players autorelease];
_players = [[NSMutableArray alloc] initWithArray: newPlayers];
}
}

- (NSMutableArray *)skills
{
return _skills;
}

- (void) setSkills: (NSArray *)newSkills
{
if (_skills != newSkills)
{
[_skills autorelease];
_skills = [[NSMutableArray alloc] initWithArray: newSkills];
}
}

- (void)encodeWithCoder:(NSCoder *)encoder
{
if ( [encoder allowsKeyedCoding] )
{
[encoder encodeObject:_players forKey:@Players];
[encoder encodeObject:_skills forKey:@Skills];
}
else
{
[encoder encodeObject:_players];
[encoder encodeObject:_skills];
}
}

- (id)initWithCoder:(NSCoder *)decoder
{
if ( [decoder allowsKeyedCoding] )
{
// These may be decoded in any order you like
[self setPlayers: [decoder decodeObjectForKey:@Players]];
[self setSkills: [decoder decodeObjectForKey:@Skills]];
}
else
{
// These must be decoded in the same order that they
// were encoded
[self setPlayers: [decoder decodeObject]];
[self setSkills: [decoder decodeObject]];
}
return self;
}

@end

Har lite problem med att spara o ladda i ett program som jag håller på med
Jag har ett fungerande program som ligger som egna klasser och har instanser i IB. Har kopplat en IBOutlet till min klass i IB och den stegar igenom och verkar spara den som den ska...
Men sen när jag ska loada filen så verkar den lägga upp allting som den ska när den går igenom decoder-metoderna... Men det är ändå tomma arrayer och object...

Nedan har jag koden för att ladda där _table är min IBOutlet till klassen Table... Det funkar som sagt inte men jag e rätt grön på Obj-C så jag vet inte nåt annat sätt att göra på :/

- (BOOL)loadDataRepresentation:(NSData *)data ofType:(NSString *)aType
{
NSKeyedUnarchiver *unarchiver = [[NSKeyedUnarchiver alloc] initForReadingWithData:data];

_Table = [unarchiver decodeObjectForKey:@Table]];

[unarchiver finishDecoding];
[unarchiver release];
return YES;

}

Här är koden för att spara oxå, o det verkar som den sparar som den ska iaf...
- (NSData *)dataRepresentationOfType:(NSString *)aType
{
NSMutableData *data = [NSMutableData data];
NSKeyedArchiver *archiver = [[NSKeyedArchiver alloc] initForWritingWithMutableData:data];
[archiver setOutputFormat:NSPropertyListXMLFormat_v1_0];

[archiver encodeObject:_table forKey:@Table];

[archiver finishEncoding];
[archiver release];
return data;
}

Har projektet dött helt eller?
Jag har ett par projekt som man skulle kunna lägga upp som tutorials
+ lite annat som skulle passa rätt så bra....

Eller det är nerlagt helt?

Nån här som har väldigt bra koll på bindings i XCode??
Jag har ett litet problem som jag inte lyckats få svar på o lyder så här:

Har gjort en lista med objekt (med hjälp av bindings) som jag nu vill kunna välja
och lägga till i en annan lista. Det går alldeles utmärkt, problemet är bara det att
när jag sen ändrar på ett av objekten så ändra alla likadant, vilket inte alls är meningen....
Finns det nåt sätt att "stänga av" bindningarna efter man lagt till det???

MVH
Lind

Hej!
Är lite ny på och programmera i Cocoa och Objective-C och har en liten fråga

Jag har 2 arrayer, "styrda" med bindings, och när jag markerar den ena i en tableview så
skall just det objectet läggas till i den andra arrayen...
Arrayerna är redan "bundna" till vars ett annat object så jag antar att jag måste ha ytterligare
en array- eller objectcontroller...

Nån som har några tips på lösning??

Ingen som har provat o lägga in archGNU på sin dator o fått det o funka?
Arrgh *sliter håret* Den verkar kompilera o installera rätt men sen händer inget
Skit oxå

Hittade den här länken häromdagen, vet inte om det har varit upe innan
Har dock lite problem med att lägga in tla på min burk så jag kan inte vara med o hjälpa killarna
som sitter o knåpar ihop den.
Men det verkar lovande

http://www.stacken.kth.se/~mhe/mac-dc.shtml

Tänkte köpa mig en projektor i dagarna o undrar lite vad man ska ha för nån
Pris ca 15000:-

Ska mest användas till TV-spel och att titta på film som spelas
upp från min iMac G4...
Några tips på vad som ska införskaffas?

Ingen alls som vet??