Efter drygt ett år upptäckte jag att min skärm började bli lite rosa i kanterna runt om. Eftersom det gått mer en ett år hänvisades jag av MacForum i Göteborg att kontakta Leisingfirman vilket jag använt mig av för att financiera denna dyra "fenomenala" skärm.
Nu 1,5 år efter inköp har det blivit riktigt mycket värre. Cirka 5 cm runt om hela skärmen är den rosa när man har ljus bakgrund och grön när man har mörk bakgrund. Det är riktigt skräp jag köpt...
Tyvärr har jag blivit bollad fram och tillbaka mellan MacForum och Wasa Kredit. Eftersom det är ett företagsköp så gäller inte konsumentlagstiftningen med 2 års ansvar från tillverkaren. Förväntade mig dock att produkten jag leasar skulle vara på något sett försäkrad mot sådana uppenbara produktfel under leisingperioden. (Det visar sig dock att så är fallet nu, men inte för 1,5 år sedan, att produkterna är försäkrade.) Till saken hör även att man vid leasingavtalets tecknande genom MacForum inte heller fick en specifkation på vad det är man leasar, utan bara ett avtal med specifikation att man leaser en dator och hur mycket man skall betala per månad. Faktura och "följesedel" skulle leasingfirman ha, kunden skulle bara ha avtalet. (Där leasingfirman frånsäger sig ansvaret om service av produkten ... men här verkar det bestämt vara fråga om ett uppenbart produktfel, a la fet kvalitetsmiss på vissa skärmar.)
Det skulle vara bra om MacForum kunde upplysa sina kunder om att man bör teckna ett Apple Care avtal även för leasade prylar.
Ännu mer komiskt är att vid tillfället gick det inte heller att teckna Apple Care för en enskild skärm. När jag köpte skärmen köpte vi även en 20" skärm och en G5a. Jag skulle alltså inte då ha kunnat köpa Apple Care för båda skärmarna. Nu kan man dock teckna Apple Care avtal för en enskild skärm.
Vet inte riktigt vad jag skall göra nu? ... sluta köpa Apple?
Har lämnat in min skärm till MacForum för kostnadsförslag för att får ordning på problemet. Skall bli spännande att se vad de kommer fram till.
Har varit en trogen kund sedan du startade sin verksamhet. ... hoppas att det löser sig.
Någon som haft liknande erfarenheter?
Mvh Christian