Som relativ nybliven switcher har jag nu i 2,5 år levt ett trevligt liv ihop med min Powermac G5 dual 2.0.
För någon månad sen började datorn uppföra sig lite konstigt då den inte ville starta direkt utan jag fick vänta någon minut innat jag kunde trycka en gång till och få den att starta. Den ville heller inte starta efter att varit satt i sleep läge.
Problemen har bara blivit värre och värre och efter mycket läsande på nätet så har jag provat att dra ur sladden en tid och resetat pmu och bytt batteri men det blir bara värre och värre. Nu sedan några dagar verkar den inte vilja starta alls. Datorn innefattas inte av utbytesprogrammet för nätaggregaten och jag kan höra att det knäpper igång när kontakten sätts in.
Så nu är frågan vad man skall göra med den?
Den är ju inköpt över nätet hos Apple utan applecare (naturligtvis) och bevisa att problemet har funnits från början lär nog bli svårt när den funkat bra i 2,5 år.
Var vänder man sig för att få en service på denna datorn. Är det Apple eller till närmaste serviceställe (PowerPC i Lidköping).
Har ju läst diverse skräckhistorier om serviceärenden hos Apple.
Är det någon som har en koll på vad de olika delarna kostar, nätaggregat, moderkort m.m. och vad kostar felsökning hos Apple.
Mvh
Kalle