Har idag spenderat timmar på att, via telefon, hjälpa en god vän att installera BankID på sin Mac. Förgäves visade det sig.
För att underlätta tog jag reda på vilka versioner min goda vän hade på såväl operativsystem (10.3.9 ), webläsare, java etc.
Jag verifierade även att min gode vän redan använde sig av Handelsbankens internetbank med certifikat för sina bankärenden.
Sedan surfade jag till handelsbankens hemsida för att ta reda på vad som krävs.
A. Klickade på BankID i menyn till vänster.
B. Klickar på "Beställa BankID på fil".
Presenteras då av följande sida
C. Klickar på "systemkrav" för att verifiera att de versioner min gode vän har installerade är tänkt att fungera.
Presenteras då av följande sida
D. Veriferar att min gode vän har Safari > 1.2 och java version senare än 1.4.2 och därmed alltså skall kunna använda sig av BankID.
E. Klickar på länken "Systemkrav handelsbankens internettjänst" för att verifiera att min gode vän även skall kunna hämta ut ett BankID.
Presenteras då av följande sida
F. Allt frid och fröjd. Min gode vän har MacOS 10.3.9 och Netscape 7.1. Berättade för min vän att det inte skulle vara några problem. Allt stämmer enligt info på Handelsbankens sidor.
G. Min vän lyckas trots detta inte få ett BankID installerat på sin dator. Vi provar flera gånger men lyckas ej.
H. Jag föreslår då min gode vän att ringa supporten på Handelsbanken och återkomma till mig när detta samtal är till ända.
I. Supporten föreslår att min gode vän skall installera webbläsaren Firefox "som finns på första sidan". Samtalet avslutats. Min vän och jag går igenom proceduren med att ladda ner denna läsare, installera den och prova igen.
J. Samma resultat. Det fungerar icke. Jag ber då min vän att åter kontakta supporten och förklara situationen.
K. Vid detta samtal får min vän veta att det BARA fungerar med Mac os 10.4 och senare version. Alltså kan min gode vän EJ använda BankID på sin dator.
Hur kan Handelsbanken ha helt felaktig information på sin websida?!? USELT är ett milt ord.